Ενα πλήρες και αναλυτικό, αλλά και απολύτως λειτουργικό, ερωτηµατολόγιο θα αρχίσουν εντός του προσεχούς χρονικού διαστήµατος να λαµβάνουν, µε SMS, όλοι οι νοσηλευόµενοι σε νοσοκοµεία του ΕΣΥ της χώρας µας ασθενείς, οι οποίοι θα παίρνουν το εξιτήριό τους. Στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας είναι να αναδειχθούν όλες οι αστοχίες, τα προβλήµατα, ακόµα και οι πλήρεις αποτυχίες πτυχών του ΕΣΥ, µέσα από την ελεύθερη έκφραση των ίδιων των νοσηλευόµενων ασθενών, τα προσωπικά δεδοµένα των οποίων θα προστατεύονται ευλαβικά από το σύστηµα και τα εντεταλµένα στελέχη του. Για την πρωτοποριακή αυτή πρωτοβουλία, η οποία βρίσκεται λίγο πριν από την έναρξη της εφαρµογής της, µιλά σήµερα στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» η γενική γραµµατέας Υπηρεσιών Υγείας, Λίλιαν-Βενετία Βιλδιρίδη.
Η αξιολόγηση των υγειονοµικών από τους ίδιους τους ασθενείς καταλαβαίνουµε ότι και αντιδράσεις θα συναντούσε και αδόκιµη θα µπορούσε να τη χαρακτηρίσει κάποιος. Η αξιολόγηση, όµως, των παρεχοµένων στους νοσηλευόµενους ασθενείς υπηρεσιών από τους ίδιους τους ασθενείς ίσως να ήταν µια πολύ χρήσιµη ιδέα για όλο το σύστηµα Υγείας.
Κατ’ αρχάς, είναι πολύ σηµαντικό να τονίσουµε ότι η αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας από τους ίδιους τους ασθενείς είναι ο θεµέλιος λίθος κάθε σύγχρονου και αποδοτικού συστήµατος Υγείας. Η αξιολόγηση των υπηρεσιών Υγείας από τους ασθενείς δεν έχει στόχο να αµφισβητήσει ή να υποβαθµίσει το έργο των γιατρών και νοσηλευτών τους. Εκείνο που αξιολογείται είναι κάθε πτυχή που συνθέτει την έννοια της ποιότητας στο πλαίσιο ενός νοσοκοµείου, όπως ενδεικτικά η προσβασιµότητα στις παρεχόµενες υπηρεσίες, η οργάνωση και ο συντονισµός της φροντίδας, η αλληλεπίδραση των ληπτών υπηρεσιών Υγείας µε το ανθρώπινο δυναµικό, καθώς και η ασφάλεια των υποδοµών.
Είναι στα σχέδια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας να θεσµοθετήσει µια τέτοια δυνατότητα αξιολόγησης των παρεχοµένων υπηρεσιών;
Μέσα στο επόµενο διάστηµα, ένα πρωτοποριακό ψηφιακό εργαλείο θα τεθεί σε εφαρµογή, δίνοντας πρώτη φορά στους ασθενείς τη δυνατότητα να αξιολογούν τις υπηρεσίες Υγείας µε έναν άµεσο, γρήγορο και δοµηµένο τρόπο. Βασικές πτυχές της ποιότητας που θα αξιολογούνται περιλαµβάνουν µεταξύ άλλων τη δυνατότητα πρόσβασης στις υπηρεσίες µε βάση τους χρόνους αναµονής, την υποστήριξη των ασθενών και τη συµµετοχή τους στη λήψη των αποφάσεων που αφορούν την υγεία τους, την αλληλεπίδρασή τους µε το ανθρώπινο δυναµικό, καθώς και το επίπεδο των υποδοµών και του εξοπλισµού. Κάθε νοσηλευόµενος ασθενής, µετά την έξοδό του από το νοσοκοµείο, θα λαµβάνει ένα SMS µε έναν σύνδεσµο, που θα τον οδηγεί στη συµπλήρωση ενός ειδικά σχεδιασµένου ερωτηµατολογίου.
∆ιαθέτουµε τα εργαλεία εκείνα τα οποία θα διασφάλιζαν την αξιοπιστία των δεδοµένων, αλλά και τη συστηµατοποίηση των απαντήσεων;
Πρώτον, η ανωνυµία είναι απόλυτα εγγυηµένη, ώστε οι πολίτες να αισθάνονται ασφαλείς και ελεύθεροι να εκφράσουν την πραγµατική τους εµπειρία. ∆εύτερον, η πρόσβαση στα δεδοµένα θα είναι διαβαθµισµένη, διασφαλίζοντας ότι µόνο εξουσιοδοτηµένα στελέχη θα µπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά. Τρίτον, σαφώς και διαθέτουµε τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε οι απαντήσεις να µπορούν να συλλέγονται συστηµατικά και µε τρόπο οµοιογενή, προκειµένου να επιτρέπεται η δευτερογενής επεξεργασία τους. Ο στόχος µας είναι ξεκάθαρος: να δηµιουργήσουµε έναν αξιόπιστο, διαφανή και ασφαλή µηχανισµό αξιολόγησης, που θα επιτρέπει στους πολίτες να µιλήσουν ελεύθερα για την εµπειρία τους και ο λόγος τους θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στη λήψη αποφάσεων.
Αυτή η διαδικασία, στην ανάλυση των στοιχείων της, θα αφορά κάθε νοσοκοµείο χωριστά ή ευρύτερες οµάδες υπηρεσιών Υγείας; Για παράδειγµα, ένα νοσοκοµείο, µαζί µε τα Κέντρα Υγείας και τα περιφερειακά ιατρεία που ανήκουν σε αυτό;
Η διαδικασία αξιολόγησης θα ξεκινήσει µε µια προσανατολισµένη προσέγγιση, που αφορά κυρίως τους εσωτερικούς ασθενείς, δηλαδή εκείνους που έχουν
νοσηλευτεί κι έχουν λάβει εξιτήριο από κάποιο από τα νοσοκοµεία του ΕΣΥ. Αυτό σηµαίνει ότι η ανάλυση των δεδοµένων θα αφορά κάθε νοσοκοµείο
ξεχωριστά, δίνοντάς µας τη δυνατότητα να έχουµε πολύ συγκεκριµένα και αξιόπιστα αποτελέσµατα για την ποιότητα των υπηρεσιών σε κάθε µονάδα Υγείας. Παράλληλα, τα δεδοµένα θα µπορούν να κατηγοριοποιηθούν και ανά Υγειονοµική Περιφέρεια, προσφέροντας µια ευρύτερη εικόνα της ποιότητας των
υπηρεσιών σε κάθε γεωγραφική περιοχή. Οταν το σύστηµα θα είναι πλήρως λειτουργικό και θα έχει δοκιµαστεί επαρκώς, η εφαρµογή του σχεδιάζεται να
επεκταθεί και σε ειδικές κατηγορίες νοσοκοµείων, όπως τα παιδιατρικά, αλλά και στα ΤΕΠ.
Θα υπάρχει ανατροφοδότηση των υπηρεσιών Υγείας από τη συστηµατική ανάλυση της αξιολόγησής τους εκ µέρους των ασθενών; Με ποιον τρόπο θα επιτυγχάνεται αυτό, καθώς µας φαίνεται ιδιαιτέρως περίπλοκο;
Αυτή η πληροφορία θα αξιοποιείται στρατηγικά και αποτελεσµατικά, µε κάθε επίπεδο του συστήµατος -από τα νοσοκοµεία και τις Υγειονοµικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) µέχρι το υπουργείο Υγείας- να έχει τον δικό του ρόλο στην επεξεργασία και χρήση των δεδοµένων. Για παράδειγµα, τα νοσοκοµεία θα λαµβάνουν τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης και θα έχουν τη δυνατότητα να επανεξετάσουν τις διαδικασίες λειτουργίας τους, εντοπίζοντας τόσο τα σηµεία αδυναµίας όσο και τις ευκαιρίες βελτίωσης. Οι Υγειονοµικές Περιφέρειες, από την άλλη, θα διαθέτουν µια συνολική εικόνα των νοσοκοµείων αρµοδιότητάς τους και θα αναλαµβάνουν στρατηγικές πρωτοβουλίες για την αναβάθµιση των υπηρεσιών τους. Το υπουργείο Υγείας θα διαδραµατίζει τον κρίσιµο ρόλο του συντονιστή, διασφαλίζοντας ότι τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης φτάνουν εκεί που χρειάζεται και αξιοποιούνται µε τον πιο αποτελεσµατικό τρόπο για τη βελτίωση της απόδοσης του συστήματος.
Κυριακάτικη Απογευματινή