Στα μέσα της περασμένης εβδομάδας το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποφάσισε, στη συνέχεια της απόφασης του ΣτΕ για τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, ότι οι οικοδομικές άδειες που έχουν εκδοθεί µε χρήση των κινήτρων του ΝΟΚ δεν ανακαλούνται από τη διοίκηση έως τη δημοσίευση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Ο αρμόδιος υπουργός, Θεόδωρος Σκυλακάκης, εξηγεί τι ακριβώς συμβαίνει µε τις άδειες αυτές, ποια προβλήματα έχουν δημιουργηθεί και τι θα πράξει στο εξής η κυβέρνηση, ώστε να απαντήσει στις αγωνίες οικοπεδούχων και κατασκευαστών.
– Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε αντισυνταγματικά τα κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Θα θεσμοθετήσετε νέα κίνητρα και ποια;
– Το Συμβούλιο της Επικρατείας δεν έκρινε αντισυνταγματικά τα κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού. Εκρινε αντισυνταγματικό το γεγονός ότι τα κίνητρα αυτά επιβάλλονται οριζόντια, µέσω του ΝΟΚ -που στην ουσία δεν είναι νέος, αφού ψηφίστηκε το 2012 από την κυβέρνηση Παπαδήμου. Αυτό, προέρχεται από µία νομολογία του ΣτΕ, η οποία είναι αρκετά μεταγενέστερη του ΝΟΚ και η «θεραπεία» του είναι να περάσουµε τέτοιου είδους κίνητρα στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια, τα οποία περνούν από το ΣτΕ για έλεγχο νομιμότητας, στο πλαίσιο της έκδοσης των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων. Συνεπώς, το πρόβλημα που πρέπει να διαχειριστούμε αφορά, κατά κύριο λόγο, τι έχει γίνει έως τώρα και όχι το πώς τα κίνητρα θα ενταχθούν στα Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια. Εκεί, οι μελετητές θα µας πουν ποια κίνητρα θεωρούν θεµιτά. Θα γίνει τοπική, δημόσια διαβούλευση και θα θεσµοθετηθούν τα όποια κίνητρα κριθούν -κατά περίπτωση- αναγκαία. Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι τα κίνητρα αυτά είναι υπέρ του περιβάλλοντος, δηλαδή είναι κίνητρα για να έχουµε περισσότερο δηµόσιο χώρο, διότι τα αυτοκίνητα θα είναι κάτω από τις πιλοτές και όχι στα πεζοδρόµια. Είναι κίνητρα για να υπάρχει περισσότερος, διαθέσιµος χώρος στο επίπεδο του δρόμου. Είναι κίνητρα για να φυτευτούν τα δώματα, να είναι πράσινα, που σε πολλές περιοχές, ιδίως στα κέντρα των πόλεων, είναι κάτι απολύτως απαραίτητο για λόγους κλιµατικής κρίσης. Και είναι και κίνητρα ενεργειακά, για τα οποία πρέπει να είµαστε συγκρατηµένοι, διότι η Ελλάδα έχει τελείως διαφορετικές, ενεργειακές ανάγκες, ανάλογα µε την περιοχή της χώρας, στην οποία αναφερόµαστε.
– Πότε θα φέρει η κυβέρνηση νοµοθετική ρύθµιση που θα είναι σύµφωνη µε τα όσα απεφάνθη το ΣτΕ και τι θα προβλέπει; Θα έχει αναδροµική ισχύ η ρύθµιση αυτή;
– Η κυβέρνηση θα φέρει νοµοθετική ρύθµιση, αφού θα διαβάσει την απόφαση του ΣτΕ. Προφανώς θα είναι σύµφωνη µε την απόφαση του ΣτΕ. Σε σχέση µε το τι θα προβλέπει, αν δεν έχουµε την απόφαση δεν µπορώ να σας το πω. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε στη ρύθμιση, όταν θα τη φέρουµε, είναι το γεγονός ότι οι άνθρωποι που επηρεάζονται από την απόφαση του ΣτΕ είναι όλοι νόµιµοι. Κανένας τους δεν έχει παρανοµήσει. Αν κάποιος έχει παρανοµήσει -κατά το ΣτΕ- είναι ο νοµοθέτης του 2012. Συνεπώς, εφόσον οι πολίτες δεν έχουν ευθύνη, θα πρέπει να προστατευθούν, κατά το δυνατόν, στο πλαίσιο αυτής της διαδικασίας. Και αυτό, διότι δεν μπορούμε να έχουμε το οξύµωρο, να λειτουργούμε τιμωρητικά για ένα σφάλμα του κράτους, το οποίο κρίθηκε και μάλιστα 12 χρόνια µετά, ενώ το ίδιο κράτος έχει νοµιµοποιήσει εκατοµµύρια αυθαίρετα και αυθαιρεσίες, µε σύμφωνη γνώµη στο τέλος και του ΣτΕ. ∆εν γίνεται το κράτος να λειτουργεί τιµωρητικά στους νόµιµους, που καθίστανται παράνοµοι για δικό του σφάλμα και να είναι όλο κατανόηση και διευκόλυνση για εκείνους που παρανόµησαν αποκλειστικά και µόνο µε δική τους πρωτοβουλία και ευθύνη. ∆εν µπορεί να τιµωρούµε τους νόµιµους και να ανταµείβουµε τους παράνοµους. Αυτό είναι που πρέπει να διαχειριστούµε στη νοµοθέτηση που θα κάνουµε. Το γεγονός, δηλαδή, ότι αυτοί που πλήττονται είναι πάρα πολλοί, πρόκειται για περίπου 14.500 άδειες. Και το οικονοµικό κόστος θα είναι τεράστιο αν προσφύγουν όλοι αυτοί στα Ευρωπαϊκά ∆ικαστήρια. Επιπλέον, υπάρχει το τεράστιο κόστος που συνεπάγεται η επανέκδοση και η αλλαγή όλων όσα έχουν συµβεί µέχρι σήµερα. Μάλιστα, µπορεί να βρεθούµε στο παράδοξο σε πάρα πολλές περιπτώσεις, όταν θα γίνουν τα Τοπικά Πολεοδοµικά Σχέδια, αυτά που σήµερα καθίστανται παράνοµα, όταν περιληφθούν στα Τοπικά Πολεοδοµικά Σχέδια, να γίνουν ξανά νόµιµα. Οπότε, πρέπει να σκεφτούµε µε ποιον τρόπο θα λύσουµε το θέµα, προκειµένου να µην καταλήξουµε να είναι τελικά όλοι ζηµιωµένοι. Ζηµιωµένοι οι άνθρωποι που επηρεάζονται, οι οποίοι θα καταδιώκουν το ελληνικό ∆ηµόσιο για χρόνια. Ζηµιωµένοι και οι φορολογούµενοι, που τελικά θα πληρώσουν τεράστιες αποζηµιώσεις. Ζηµιωµένο και το περιβάλλον, γιατί αντί να χρησιµοποιούµε τα χρήµατα του φορολογουµένου για να το προστατεύουµε, θα τα ξοδεύουµε για νοµικές διαµάχες και αποζηµιώσεις. Ζηµιωµένη, τέλος, θα είναι και η αγορά, η οποία θα υποστεί ένα δεινό πλήγµα, λόγω του πολύ µεγάλου αριθµού κτιρίων που επηρεάζονται. Συνεπώς, πρέπει να βρούµε µία λύση που να συµβιβάζει όλα αυτά τα πολύ δύσκολα δεδοµένα και να είναι συµβατή µε την απόφαση και τη νοµολογία του ΣτΕ.
– Ποιες πρωτοβουλίες θα πάρετε για τα φαινόµενα διαφθοράς στις Πολεοδοµίες;
– Η βασική µας πρωτοβουλία θα είναι ο δειγµατοληπτικός έλεγχος σε πρώτη φάση, για να επισηµάνουµε τις Πολεοδοµίες όπου υπάρχουν εκτεταµένα τέτοια φαινόµενα. Στη συνέχεια, όπου βρούµε ότι ο δειγµατοληπτικός έλεγχος µας έδειξε εκτεταµένα φαινόµενα, ο πλήρης έλεγχος των Πολεοδοµιών και των αποφάσεών τους.