Μέχρι και το 2027, ο Όμιλος ΔΕΗ θα επενδύσει πάνω από 10 δισ. ευρώ

Kυρίως σε πράσινες μορφές ενέργειας, εκσυγχρονισμό δικτύων και τεχνολογική καινοτομία
13:00 - 11 Μαρτίου 2025

Αν νομίζετε ότι επειδή ήρθε νέος «σερίφης στην πόλη» και σε ΗΠΑ και ΕΕ κατεβάζουν τον πήχυ των φιλικών προς περιβάλλον επενδύσεων, θα πρότεινα να αναθεωρήσετε εξετάζοντας εταιρείες με συγκροτημένα σχέδια και διοικήσεις που βλέπουν πολύ μπροστά από το σήμερα. Θα θυμάστε, υποθέτω, πόσο «βρόμικη» ήταν η ΔΕΗ όταν είχε τους λιγνίτες να καίνε στο φουλ, πριν έρθει ο Γ. Στάσσης και κάνει αυτή τη θεαματική στροφή στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και το μεταβατικό καύσιμο που είναι το φυσικό αέριο.

Ε, λοιπόν, επειδή κριτήριο των θεσμικών επενδυτών για να επενδύσουν τα ωραία τους λεφτουδάκια σε τέτοιου είδους εταιρείες παραμένει το πόσο «καθαρές» είναι και τι πολιτικές «βιώσιμης ανάπτυξης» ακολουθούν για το μέλλον, να σας πληροφορήσω ότι η ΔΕΗ βελτίωσε θεαματικά την αξιολόγησή της στον ESG Transparency Score του δείκτη ATHEX ESG του Χρηματιστηρίου Αθηνών, πετυχαίνοντας 91% θετική αξιολόγηση έπειτα από εκτενή ανάλυση μίας σειράς κριτηρίων για τους πυλώνες Περιβάλλον – Κοινωνία – Εταιρική Διακυβέρνηση. Με τη βαθμολογία αυτή, η ΔΕΗ συγκαταλέγεται στις κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής αγοράς, σύμφωνα με τη μέθοδο «ESG Transparency Methodology», της οποίας οι δείκτες μέτρησης βασίζονται στον «Οδηγό Δημοσιοποίησης Πληροφοριών ESG του Χρηματιστηρίου Αθηνών 2024».

Μέχρι και το 2027, ο Όμιλος ΔΕΗ θα επενδύσει πάνω από 10 δισ. ευρώ, κυρίως σε πράσινες μορφές ενέργειας, εκσυγχρονισμό δικτύων και τεχνολογική καινοτομία. Με στόχο η εγκατεστημένη ισχύς από ΑΠΕ να ανέλθει σε 11,8 GW το 2027, ο Όμιλος ΔΕΗ θα αναπτύξει 6,3 GW ΑΠΕ στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο ενεργειακός σχεδιασμός έχει ταυτόχρονα στο επίκεντρο την πλήρη απολιγνιτοποίηση το 2026 και τη σημαντική μείωση της παραγωγής από μονάδες πετρελαίου, με τον όμιλο να στοχεύει στη μείωση κατά 80% των άμεσων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ 2019 και 2027.

Θα θυμάστε ότι δεν πάει πολύ καιρός από τότε που αυτή η στήλη (αλλά και το «Big Mouth» από το όμορο powergame) σας προϊδέαζε για το επόμενο μεγάλο ντιλ του Ομίλου ΑΚΤΟR. Η αλήθεια είναι πως χρονικά εμένα με πέταξε λίγο έξω ο «μπαλαδόρος» Εξάρχου, γιατί υπέθετα ότι θα ανακοινώνονταν λίγο νωρίτερα. Αλλά εντέλει αυτό που ήταν να γίνει -και το οποίο φανταζόμουν-έγινε. Από χθες η AKTOR βρίσκεται και επίσημα σε αποκλειστικές διαπραγματεύσεις με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ των Χόλτερμαν – Βαρδινογιάννη για να εξαγοράσει την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

Οι συζητήσεις στη βάση της οικονομικής πρότασης που υπέβαλε η AKTOR για την εξαγορά του 100% της εταιρείας θα διαρκέσουν έως τις 30 Απριλίου, αλλά η αίσθησή μου είναι πως «deal is done», που λένε και στο χωριό μου, οπότε αυτά που έλεγε ο Εξάρχου για αύξηση του ανεκτέλεστου από τα 5,1 στα 6 δισ. ευρώ φέτος θα αποδειχθούν αληθή. Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει το 71,7% στον αυτοκινητόδρομο Μορέας αλλά και σημαντικά ποσοστά (20,5%) στους αυτοκινητόδρομους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου (27,7%), ενώ συμμετέχει μέσω της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – INTRAKAT – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις στην κατασκευή του τμήματος Χερσονήσου – Μαλίων – Νεάπολης, του ΒΟΑΚ, προϋπολογισμού 276,8 εκατ. ευρώ.

Γενικώς στον κλάδο των κατασκευών και των υποδομών επικρατεί πραγματικός οργασμός. Τα έργα είναι πολλά και οι ισχυρές εταιρείες που μπορούν να τα φέρουν εις πέρας μετρημένες στα δάχτυλα. Κυκλοφορούν φήμες (καιρό τώρα) για προσέγγιση της ΑΒΑΞ με πολύ μεγάλη εισηγμένη εταιρεία προκειμένου να εξαγοραστεί, ενώ πριν από οποιαδήποτε κίνηση λέγεται ότι ετοιμάζεται ένα placement για έως το 5% της εταιρείας, προκειμένου να λάβουν θέσεις θεσμικοί επενδυτές.

Το μεγάλο εμπορικό έλλειμμα της χώρας εξελίσσεται σε αχίλλειο πτέρνα της ανάπτυξης. Οι ελληνικές επιχειρήσεις αυξάνουν τις εξαγωγές τους, αλλά με πολύ βραδύτερο ρυθμό συγκριτικά με τις εισαγωγές που υποχρεώνονται να κάνουν για να υλοποιήσουν τις επενδύσεις τους. Αποτέλεσμα; Η αύξηση του εμπορικού ελλείμματος τον Ιανουαρίου να αυξηθεί κατά 8,5% φτάνοντας στα 2,81 δισ. ευρώ «με το καλημέρα» της χρονιάς.

Εφημερίδα Απογευματινή