Μαθαίνω ότι τα τελευταία εικοσιτετράωρα στο ΠΑΣΟΚ έχουν πάθει μια παραζάλη, αντιλαμβανόμενοι ότι τα τρόφιμα (ψωμί, γάλα, κρέας, ψάρια, ελαιόλαδο, τυριά, ζυμαρικά, αλεύρια, δημητριακά, λαχανικά, καφές, τσάι, αλάτι κ.λπ.) και τα είδη πρώτης ανάγκης δεν έχουν ΦΠΑ 24% αλλά 12% και τα φάρμακα, το φυσικό αέριο, η ενέργεια γενικώς μόλις 6%. Για αυτό και έχουν πιάσει ξανά μολύβι και χαρτί να υπολογίσουν πού τελικά θέλουν να μειωθεί ο ΦΠΑ. Ο οποίος αλήθεια είναι ότι στο 24% αποτελεί πολύ υψηλό μέγεθος (συνολικά), αλλά «πιάνει» κάτι ρουχαλάκια των 2.000 ευρώ, κάτι παπούτσια από δέρμα κροκόδειλου, τα αυτοκίνητα κ.λπ., δηλαδή είδη όχι και πολύ μεγάλης ανάγκης.
Διάβαζα χθες (liberal.gr) και το μεταφέρω πως ο βασικός συντελεστής ΦΠΑ στην Ελλάδα είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη (24%, μέσα στο top-3), αλλά το εύρος εφαρμογής αυτού του συντελεστή είναι από τα πιο περιορισμένα διεθνώς. Με συντελεστή 24% φορολογείται στην Ελλάδα μόνο το 37% της συνολικής κατανάλωσης και αυτό είναι ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά διεθνώς. Στην Ισπανία το αντίστοιχο ποσοστό είναι στο 48%, στην Ιταλία είναι στο 45%, στη Γαλλία είναι στο 54% και στη Γερμανία είναι στο 59%. Αυτό το γεγονός πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπ’ όψιν όταν ανοίγει η συζήτηση για τη μείωση του βασικού συντελεστή, καθώς πρέπει να μελετηθεί ποιοι τελικώς θα ωφεληθούν και πόσο.
* Ας αφήσουμε τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, τα POS και τα λοιπά συστήματα να «ανθίσουν» και όταν έρθει η ώρα (κατά το 2027 υποψιάζομαι, που είναι και έτος εκλογών) νομίζω πως θα «μαλακώσουν» εκεί στο Μαξίμου.
Για να μην παρεξηγούμαι, η στήλη είναι απολύτως σύμφωνη με την ιδέα να τσεκουρευτούν άμεσα οι φόροι στα καύσιμα (βενζίνες, πετρέλαια κ.λπ.) που καταλαμβάνουν το 60% της λιανικής τιμής. Σε μια χώρα με βουνά, λαγκάδια, νησιά, ανηφοριές, κατηφοριές, παλιόδρομους και διασκορπισμένη παραγωγή, πόσα λεφτά σε καύσιμα πρέπει να πληρώνει ο φορτηγατζής για να μαζέψει το γάλα, το τυρί και το κρέας από την Άνω Ραχούλα για να το κατεβάσει κάθε μέρα 200 χιλιόμετρα μακριά στο εργοστάσιο;
Στο φορολογικό νομοσχέδιο νομίζω πως πιο σημαντικό μέτρο από τις αλλαγές που πέρασαν είναι η δυνατότητα που παρέχεται σε συγκεκριμένες -έστω- κατηγορίες οφειλετών να ξαναμπούν σε ρυθμίσεις χρεών. Η λεγόμενη «αναβίωση» βοηθά χιλιάδες -αν την επιλέξουν- να επιστρέψουν ως οικονομικά ενεργοί στην αγορά.
Πέντε στις πέντε ανοδικές συνεδριάσεις έγραψε χθες το Χρηματιστήριο της Αθήνας. Μη φανταστείτε, όμως, ότι γίνεται κανένα ράλι. Τσούκου τσούκου σκαρφαλώνει στον τοίχο της ανησυχίας η αγορά της Αθήνας, που βλέπει τις 1.400 μονάδες και ζαλίζεται.
Η χρονιά που τελειώνει έχει εξελιχθεί «διπρόσωπη» για το ΧΑ. Του οποίου οι μισές μετοχές έχουν πέσει στα τάρταρα και οι υπόλοιπες ίσα ίσα που κρατάνε θετικό πρόσημο, ενώ ελάχιστες έχουν κάνει τη θετική διαφορά. Να πω για τον Τιτάνα (+80%), την Optima (+63%), τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (+40%), τον ΟΛΠ (+34%) την Coca Cola (+27%), τον ΟΤΕ, τη Cenergy, άντε και μία δύο τράπεζες. Από εκεί και κάτω το χάος, με «μετοχάρες» που μας πουλούσαν ως ευκαιρίες πέρυσι τέτοιο καιρό οι αναλυτές να έχουν χάσει 20%-80% της αξίας τους. Οπότε προσοχή τις επόμενες ημέρες που οι «επαγγελματίες» θα σας λένε για τις «ευκαιρίες του 2025».
Τον φίλο μου τον Στέφανο (τον αναλυτή), που ξέρετε ότι τον εμπιστεύομαι (με σχεδόν κλειστά μάτια), τον ξαναρώτησα χθες πώς βλέπει τα πράγματα στη λεωφόρο Αθηνών. Και μόνο που δεν με έβρισε. Το ρεζουμέ, χωρίς την άκομψη φρασεολογία, είναι ότι βραχυπρόθεσμα πάμε για κάτω (1.200+ μονάδες), μεσοπρόθεσμα πάμε για πάνω (1.600+ μονάδες), μακροπρόθεσμα θα είμαστε όλοι… ξέρετε.
Ο… ντετέκτιβ