ΔΗΜΟΙ & ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ: O Γιάννης Μώραλης ανοίγει τα χαρτιά του για τα μεγάλα έργα στον Πειραιά

Ο Γιάννης Μώραλης, λίγο πριν από το συνέδριο της ΚΕΔΕ, αναφέρεται στα προβλήματα της αυτοδιοίκησης αλλά και στα έργα που θα γίνουν στον Πειραιά
18:46 - 4 Νοέμβριος 2024

Στις μεγάλες παρεμβάσεις, στην καθημερινότητα αλλά και στο ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ αναφέρθηκε μιλώντας στην «Α» ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης.

 Με αφορμή το ετήσιο συνέδριο της ΚΕΔΕ. Ποια θεωρείτε τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αυτοδιοίκηση σήμερα;

Κοινή διαπίστωση όλων των δημάρχων, ανεξαρτήτως πολιτικής προέλευσης, όπως έχει εκφραστεί στα θεσμικά μας όργανα και θα εκφραστεί και στο συνέδριο της ΚΕΔΕ, είναι ότι η αυτοδιοίκηση διανύει την πιο δύσκολη περίοδο, τουλάχιστον της τελευταίας δεκαπενταετίας. Τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε οι δήμοι είναι, επιγραμματικά, οι ελλιπείς πόροι, τα οικονομικά μας δηλαδή, η μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων χωρίς τους αναγκαίους και επαρκείς πόρους, η έλλειψη προσωπικού σε συνδυασμό με την ακατανόητη εμμονή της κεντρικής διοίκησης να μην επιτρέπει προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στον πρώτο βαθμό αυτοδιοίκησης. Θα περίμενε μάλιστα κανείς, την ώρα που η κυβέρνηση παραδέχεται ότι είμαστε σε μια οικονομική ανάπτυξη με ρυθμούς ανάπτυξης από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη και ότι οι οικονομικοί οίκοι αναβαθμίζουν τη χώρα μας, να στηριχθεί περισσότερο η αυτοδιοίκηση και να της επιστραφεί έστω ένα μέρος από όσα της οφείλονται από την περίοδο των μνημονίων έως σήμερα. Είναι αδιανόητο, αλλά η αυτοδιοίκηση λειτουργεί σαν τα μνημόνια να μην έφυγαν ποτέ.

Το θέμα της γραφειοκρατίας επίσης και τα ζητήματα της επικάλυψης αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων, Περιφερειών, υπουργείων, υπηρεσιών κ.λπ. δεν έχουν ακόμα ξεκαθαρίσει. Στην επόμενη μεγάλη φυσική καταστροφή, θα πετάμε πάλι το μπαλάκι των ευθυνών ο ένας στον άλλον. Υπάρχουν βεβαίως και σοβαρότατα θέματα διαδικασιών, του κώδικα δηλαδή με τον οποίο λειτουργούν οι δήμοι και για τον οποίο ευτυχώς έχει ξεκινήσει η διαδικασία για μια νέα χάρτα, ένα νέο σύγχρονο κώδικα.

Αναμένουμε λοιπόν με αγωνία και το ταχύτερο δυνατόν τις αποφάσεις εκείνες από την κυβέρνηση, οι οποίες θα μας επιτρέψουν να συνεχίσουμε να λειτουργούμε, καθώς πλέον και αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις τελεί υπό αμφισβήτηση. Πρόκειται για κρίσιμα ζητήματα, τα οποία θέτουμε επί σειρά ετών από την πλευρά μας, χωρίς να υπάρχουν καθοριστικές αποφάσεις από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, παρά τις όποιες καλές προθέσεις. Οφείλουμε λοιπόν οι δήμαρχοι να σκεφτούμε τι θα κάνουμε την επόμενη ημέρα, αν δεν ικανοποιηθούν αυτά τα αιτήματά μας ούτε και αυτή τη φορά. Θα πρέπει κάποια στιγμή και η αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού να αναρωτηθεί εάν έχουμε δυνατότητα να διεκδικήσουμε κάτι ως σύνολο και όχι ατομικά ο καθένας για τον δήμο του.

 Ποια είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος Πειραιά;

Οι ελλιπείς πόροι είναι το νούμερο ένα πρόβλημα αυτή τη στιγμή. Ούτε στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης δεν είχαμε τέτοια ανασφάλεια για την πορεία των οικονομικών μας, χωρίς, στις περισσότερες των περιπτώσεων, η ευθύνη να είναι δική μας. Φέτος μάλιστα είναι η πρώτη φορά από το 2014, όταν και αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου Πειραιά, που δεν προχωρήσαμε σε μείωση των δημοτικών τελών, αλλά τουλάχιστον τα «παγώσαμε», ώστε να μην επιβαρύνουμε επιπλέον τους δημότες μας. Το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η υποστελέχωση των υπηρεσιών, η οποία έχει πλέον διογκωθεί επικίνδυνα σε κρίσιμους τομείς, όπως στις οικονομικές υπηρεσίες, στις τεχνικές υπηρεσίες και στην πολεοδομία, απ’ όπου μάλιστα εξυπηρετούμε όχι μόνο ολόκληρο τον Δήμο Πειραιά αλλά και τα νησιά του Αργοσαρωνικού. Έχουμε το παράδοξο στον Δήμο Πειραιά να έχουμε εξασφαλίσει πολλά εκατομμύρια ευρώ από ευρωπαϊκά προγράμματα και να κινδυνεύουμε να μην απορροφηθούν, καθώς δεν έχουμε το προσωπικό για να κάνει τις μελέτες και να τα τρέξει. Αδιανόητα πράγματα, τα οποία θα πρέπει να τα γνωρίζει η κοινωνία και οφείλουμε κι εμείς ως αυτοδιοίκηση να τα αναδείξουμε, ώστε να καταλογίζονται σε εμάς οι πραγματικές ευθύνες που μας αναλογούν.

 Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για αυτή τη θητεία σε σχέση με τα έργα; Ποια δρομολογούνται;

Έχουμε δρομολογήσει κάποια μεγάλα έργα, όπως είναι η ανάπλαση της Πειραϊκής, με πόρους 25 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, η δημιουργία ενός δημαρχείου αντάξιου του Πειραιά στο κτίριο της παλιάς Ραλλείου δίπλα από το Δημοτικό Θέατρο, η μεγάλη βιοκλιματική ανάπλαση στην περιοχή των Καμινίων ύψους 10 εκατ. ευρώ, η ανακατασκευή και λειτουργία του ιστορικού «Καλιφόρνια» στα Μανιάτικα και τέλος η δημιουργία του μεγαλύτερου χώρου πρασίνου της πόλης, στο Νέο Φάληρο, στα πρώην οικόπεδα της ΧΡΩΠΕΙ. Εντός του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί η μεγάλη ανάπλαση στην παραλία Βοτσαλάκια προϋπολογισμού 1 εκατ. ευρώ και θα ξεκινήσουν οι βιοκλιματικές αναπλάσεις σε κεντρικούς δρόμους και πλατείες της Α΄ Δημοτικής Κοινότητας, η οποία είναι η πολυπληθέστερη (Λεωφ. Χατζηκυριακού – Μαρίας Χατζηκυριακού – Κλεισόβης – Καρπάθου – Θεοτόκη και πλατεία Σερφιώτου).

 Πώς απαντά η δημοτική Αρχή στα ζητήματα της καθημερινότητας του πολίτη, όπως είναι καθαριότητα, οδοφωτισμός αλλά και Κυκλοφοριακό;

Αρχικά είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι που τα ζητήματα της καθαριότητας δεν απασχολούν πλέον τους δημότες μας, και αυτό είναι πολύ σημαντικό για μια τόσο μεγάλη πόλη, όπως είναι ο Πειραιάς. Όχι μόνο σε σχέση με την εικόνα της πόλης, αλλά και σε σχέση με τη διαχείριση των απορριμμάτων, την ανακύκλωση, την υλικοτεχνική υποδομή με την οποία έχουμε εκσυγχρονίσει την υπηρεσία Καθαριότητας. Και το ζήτημα του οδοφωτισμού έχει επιλυθεί, καθώς εδώ και μια πενταετία έχουμε αντικαταστήσει όλα τα φωτιστικά της πόλης με «έξυπνα» τηλεδιαχειριζόμενα φωτιστικά, σύγχρονης τεχνολογίας και υψηλής ενεργειακής απόδοσης τύπου LED, και ο Πειραιάς είναι πλέον και τη νύχτα μια φωτεινή πόλη.

Το Κυκλοφοριακό παραμένει ένα πολύ δύσκολο και σύνθετο θέμα, το οποίο όμως, όταν μιλάμε για την πόλη η οποία φιλοξενεί το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, από το οποίο διέρχονται εκατομμύρια επιβατών και τουριστών, δεν μπορεί να λυθεί μόνο με τις ενέργειες μιας δημοτικής Αρχής. Το μετρό, το οποίο συμπλήρωσε δύο χρόνια λειτουργίας, βοήθησε, αλλά δεν έλυσε το πρόβλημα. Πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα την υπογειοποίηση των γραμμών του ηλεκτρικού από το Καραϊσκάκη ως το λιμάνι, ώστε να ανοίξει ο δρόμος από και προς το λιμάνι. Εμείς εντός του 2025 ξεκινάμε την ελεγχόμενη στάθμευση στους δρόμους του κέντρου, κυρίως γύρω από το Δημοτικό Θέατρο, θεωρώντας ότι θα δώσει μια ανάσα στο ζήτημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης.

Από εκεί και πέρα, η καθημερινότητα σε μια πόλη αφορά πλέον και άλλα ζητήματα, όπως είναι η ετοιμότητα απέναντι στα καιρικά φαινόμενα, η προσαρμογή της πόλης στην κλιματική αλλαγή, η εξυπηρέτηση του πολίτη, η «έξυπνη» ψηφιακή διαχείριση λειτουργιών του δήμου, η ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής. Σε αυτά τα ζητήματα της καθημερινότητας έχουμε επικεντρωθεί και ήδη έχουν γίνει πολύ σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.

 Ο Δήμος Πειραιά έχει βρεθεί στο επίκεντρο σε σχέση με μεγάλες διοργανώσεις. Τι σχεδιάζετε για το μέλλον;

Πράγματι, ένας από τους τομείς για τους οποίους υπερηφανευόμαστε ως δημοτική Αρχή είναι ότι έχουμε ενισχύσει την εξωστρέφεια της πόλης μας. Μέσα από ένα πλαίσιο σταθερών πλέον εκδηλώσεων, αλλά και ένα πρόγραμμα πολύ σημαντικών μεγάλων πολιτιστικών ή αθλητικών εκδηλώσεων βγάλαμε τον Πειραιά από τη μιζέρια που τον κάλυπτε και τον κάναμε πρωταγωνιστή. Σας αναφέρω χαρακτηριστικά τις «Ημέρες θάλασσας,» που συμπλήρωσαν δέκα χρόνια, το καθιερωμένο πλέον «Γαστρονομικό φεστιβάλ» κάθε Σεπτέμβριο, την όμορφη εικόνα του Πειραιά μας τα Χριστούγεννα, το άλμα εις μήκος μπροστά από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με τον Ολυμπιονίκη μας Μίλτο Τεντόγλου.

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα για εμάς είναι ο εορτασμός των εκατό χρόνων του Ολυμπιακού το 2025. Μια ιδιαίτερη χρονιά για τον Πειραιά και για όλο τον Σύλλογο, όχι μόνο για το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ, αλλά για όλα τα αθλήματα στα οποία δραστηριοποιείται ο Ολυμπιακός. Ήδη έχουμε ξεκινήσει τις προετοιμασίες σε συνεργασία με τον Ολυμπιακό, ώστε στη διάρκεια της επόμενης χρονιάς να αναδείξουμε την άρρηκτη σχέση της ιστορίας του Ολυμπιακού με τον Πειραιά, να βάλει η πόλη μας τα γιορτινά της και να χαρεί ο κόσμος τη σημαντική αυτή επέτειο με μια σειρά εκδηλώσεων. Το 2025 συμπληρώνονται επίσης 190 χρόνια από την ίδρυση του Δήμου Πειραιά και 130 χρόνια από τη δημιουργία του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Είναι μια χρονιά-ορόσημο για ολόκληρη την πόλη.

Η ΠΟΛΗ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΡΓΟΤΑΞΙΟ

Ανάπλαση της Πειραϊκής (προϋπολογισμός 25.000.000 ευρώ)

Δημιουργία δημαρχείου (στο κτίριο της παλιάς Ραλλείου)

Ανάπλαση στην περιοχή των Καμινίων (προϋπολογισμός 10.000.000 ευρώ)

Ανακατασκευή και λειτουργία του ιστορικού «Καλιφόρνια» (στα Μανιάτικα)

Δημιουργία του μεγαλύτερου χώρου πρασίνου (στα πρώην οικόπεδα της ΧΡΩΠΕΙ)

Ανάπλαση στην παραλία Βοτσαλάκια (προϋπολογισμός 1.000.000 ευρώ)