THE BIG MOUTH: To μεγαλύτερο στην Ελλάδα υβριδικό σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με φωτοβολταϊκά από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

21:52 - 9 Φεβρουαρίου 2024

Είχε δεν είχε ο Γιώργος Περιστέρης, πάλι με έκανε άνω-κάτω. Μετά το φιάσκο της περασμένης εβδομάδας, που θυμάστε ότι είχε προκαλέσει τη χλεύη της θείας μου από τα Χανιά, η οποία με έκραξε, γιατί δεν ήξερα τι είναι η αντλησιοταμίευση που κάνει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην Αμφιλοχία, ήρθε δεύτερο χτύπημα με την «πράσινη υβριδική αυτονομία στις υποδομές μεταφορών» (αλήθεια, εκεί στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η NASA σάς κάνει την ονοματοδοσία των projects;). Μιλάμε για τον πρώτο και μεγαλύτερο στην Ελλάδα υβριδικό σταθμό φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με φωτοβολταϊκά που έφτιαξε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον Σείριο στη Μαλακάσα, λες και δεν ξέρουμε ότι αυτό το έχει φτιάξει πρώτα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Κρήτη και μάλιστα το έχει κάνει δωρεά στην 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εντόπισε ότι τα τελευταία χρόνια μεγάλοι καταναλωτές, ειδικά στον κλάδο των μεταφορών, όπως λιμάνια, αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομοι, αναζητούν τρόπο να καλύψουν εξολοκλήρου τις ενεργειακές ανάγκες τους με πράσινη ενέργεια και, έχοντας τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα και ηγετική θέση στις υποδομές μεταφορών (νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, λιμάνι Καβάλας, Νέα και Κεντρική Οδός και προσεχώς Εγνατία, Αττική Οδός και ΒΟΑΚ), βρήκε τη λύση.

Φτιάχνει λοιπόν ένα σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά, το συνδέει με ένα μεγάλο σύστημα αποθήκευσης ενέργειας με συσσωρευτές ιόντων λιθίου και όλα αυτά τα συνδυάζει με ένα «έξυπνο» σύστημα διαχείρισης και ελέγχου ενέργειας (Energy Management System), σε συνεργασία με την ελληνική εταιρεία EasyPower, και τα πουλά πακέτο σε αεροδρόμια, λιμάνια, αυτοκινητόδρομους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Επειδή όμως ο Περιστέρης όταν λέει «επενδύουμε στην Ελλάδα» κυριολεκτεί, πριν αρχίσει να μοσχοπουλά σαν φρέσκα κουλούρια την πατέντα αυτή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την έκανε πρώτα δώρο (3.500.000 ευρώ πήγε το ρεγάλο) στην 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα της Κρήτης. Και κάπως έτσι έγινε αυτή η κρίσιμη για την αεράμυνα της χώρας μονάδα η πρώτη παγκοσμίως πράσινη αεροπορική εγκατάσταση, δηλαδή εγκατάσταση σχεδόν Μηδενικού Αποτυπώματος Άνθρακα (near Zero Carbon Emissions Airport), με παράλληλη κάλυψη του συνόλου των αναγκών σε ηλεκτρισμό κατά 100% από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Net Zero Energy Airport).

Ψάχνοντας δεξιά και αριστερά στην πιάτσα, αλίευσα μια πληροφορία που θέλει τον ισχυρό άνδρα της Intrakat, Αλέξανδρο Εξάρχου, να έχει στα σκαριά ένα φρέσκο big deal. Επειδή όμως δεσμεύτηκα στον άνθρωπο που μου μετέφερε τη σχετική πληροφορία ότι δεν θα τη μοιραστώ ούτε με τη θεία μου στα Χανιά, θα σταματήσω εδώ την επίμαχη συζήτηση. Το μόνο που θα σας πω είναι ότι το deal θα ολοκληρωθεί εντός του 2024. Από κει και πέρα, έχω την αίσθηση ότι τα απανωτά ταξίδια του συναγωνιστή Εξάρχου στο Βουκουρέστι απέδωσαν και με το παραπάνω. Για να ακριβολογώ, έφεραν τους προσδοκώμενους καρπούς για την κατασκευαστική Άκτωρ. Και επειδή μιλάμε για μεγάλα έργα, εκτός από μεγάλη χώρα, γίνεται αντιληπτό πόσο σημαντικές είναι οι αναθεωρήσεις και τα υπόλοιπα που πέτυχε το αφεντικό της Intrakat στη μεγάλη εικόνα του ομίλου.

Τη σκυτάλη στην αποεπένδυση του ΤΧΣ από την Τράπεζα Πειραιώς δίνει η επιτυχημένη διάθεση του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών από το ΤΑΙΠΕΔ, η οποία εισέφερε στο ελληνικό Δημόσιο 785.000.000 ευρώ. Μόνο τους τελευταίους επτά μήνες έχουν γίνει η αποεπένδυση από τη Eurobank, την Alpha Bank και την Εθνική Τράπεζα, η διάθεση των μετοχών της Helleniq Energy, οι συμβάσεις παραχώρησης περιφερειακών λιμένων (Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Καβάλα) και η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Πιο εμφατικό μήνυμα στους επενδυτές ότι πιστεύει στην ελεύθερη οικονομία που προσελκύει επενδύσεις και κεφάλαια δεν θα μπορούσε να στείλει η ελληνική κυβέρνηση. Και με αυτό τον τρόπο ενισχύει την ανάπτυξη προς όφελος των πολλών, όπως δήλωσε προχθές ο «τσάρος» της ελληνικής οικονομίας, Κωστής Χατζηδάκης, με αφορμή την είσοδο του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο χρηματιστήριο.