Σε δύο νέα ντοκιμαντέρ για σημαντικούς ανθρώπους του ελληνικού πολιτισμού εστιάζουμε σήμερα και για αρχή στον «Διάλογο». Πραγματεύεται τη ζωή του Πέτρου Θέμελn, του σπουδαίου αρχαιολόγου που απεβίωσε ξαφνικά, πριν από ενάμιση χρόνο, στην Αρχαία Μεσσήνη -η οποία ήταν δεύτερο σπίτι του-, και θα προβληθεί στις 27/4 (20.00) στο Μέγαρο Μουσικής. Διάρκειας 70΄, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Ευθυμίου, προκύπτει από διηγήσεις του Θέμελη στη Μεσσήνη, από τα τελευταία πέντε χρόνια της ζωής του, εκεί όπου δούλεψε 37 χρόνια σερί. Εκεί όπου τον βρήκε και ο θάνατος. Πώς τον «διαβάζουμε»;
Όπως μας υποδεικνύει ο σκηνοθέτης: «Προσέγγιζε την επιστήμη του σαν δώρο που πρέπει να μοιράζεσαι. Αυτό ήταν στόχος κάθε μελέτης, ανασκαφής – και, στην πορεία, συντήρησης. Και αυτό ακριβώς ζωντανεύει στην ταινία. Αρχειακό υλικό δεκαετιών συνυπάρχει με το παρόν μέσω των προβολών πάνω στα μνημεία». Τα γυρίσματα ολοκληρώθηκαν λίγο μετά τον θάνατό του, το φθινόπωρο του 2023, και εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι τα έσοδα από την προβολή διατίθενται υπέρ των σκοπών της ΜΚΟ ΕΜΑΣ.
Από την άλλη, έχουμε το ντοκιμαντέρ του Πάνου Θωμαΐδη «Ένα ποτάμι που λεγόταν Βακιρτζής» για το έργο του «μετρ» της pop art α λα γκρεκ Γιώργου Βακιρτζή για τον κινηματογράφο. Μέσα από αφηγήσεις και εικόνες, διακτινιζόμαστε στα 50s και 60s και στην αποκαλούμενη «τέχνη των επτά ημερών». Τότε που μεσουράνησε. Τότε που έργα του κοσμούσαν τους κινηματογράφους της Αθήνας – ποιος ξεχνάει τις iconic αφίσες του για τη «Στέλλα» ή για την «Αλίκη στο Ναυτικό»;
Τip: Το πρότζεκτ βασίζεται σε αφηγήσεις ανθρώπων που τον γνώρισαν και σε περιγραφές εικαστικών και ανθρώπων της τέχνης.
Εφημερίδα Απογευματινή