Εκείνη έδωσε στην έννοια της περφόρμανς τη θέση που της αξίζει στον κόσμο της τέχνης. Βρίσκεται 50 χρόνια στην κορυφή της επικαιρότητας, έχοντας, εκτός από τη στόφα της σταρ, υπέροχες ιδέες. Και ιδιοτροπίες – αλίμονο. Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς είναι ίσως η πιο αμφιλεγόμενη σύγχρονη καλλιτέχνιδα παγκόσμιας κλίμακας. Και τώρα, με τη νέα της σόλο έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών στο Λονδίνο, προκαλεί φορτισμένα συναισθήματα. Μια έκθεση τολμηρή, προκλητική και σκληρή. Όσο και η ίδια.
Από τα ’70s στον βωμό της τέχνης της υποβάλλει κορμί και ψυχή σε αδυσώπητα μαρτύρια που υπερβαίνουν τη λογική. Και την αντοχή.
Η έκθεση, που διοργανώθηκε σε στενή συνεργασία με την ίδια, αφορά επισκόπηση της πορείας της με φωτογραφίες, βίντεο, αντικείμενα και installations (εγκαταστάσεις). Πρυτανεύουν τέσσερα από τα εμβληματικά έργα της που επανεκτελούνται από καλλιτέχνες-περφόρμερ ζωντανά («Imponderabilia», «Nude with Skeleton», «The House with the Ocean»). Η ρετροσπεκτίβα ανοίγει με το «Public Participation», με το οποίο έγινε γνωστή και έπεται το «The Communist Body»: προβάλλει τις καταβολές της από την πρώην Γιουγκοσλαβία και πώς τα κομμουνιστικά βιώματα επηρέασαν καθοριστικά την καλλιτεχνική εξέλιξή της.
Φυσικά, η γυναίκα που έπεισε τη Lady Gaga να πραγματοποιήσει γυμνή ασκήσεις της περίφημης μεθόδου της και την Τίλντα Σουίντον να γίνει η Ωραία Κοιμωμένη μέσα σε γυάλινο κουτί αντιμετώπισε πλείστες όσες δυσκολίες μέχρι να καταξιωθεί. Εν προκειμένω, βλέπουμε να πραγματώνεται συνολικά, μπροστά στα μάτια μας, από το πέρασμα σχεδόν πέντε δεκαετιών, η αλήθεια της. Και η αλήθεια, γυμνή ή όχι, όπως της Αμπράμοβιτς, όπως είναι γνωστό, συχνά πονάει…