Η Βιρτζίνια Γουλφ πρωτοστατούσε στην εποχή της, έγινε role model και για επόμενες γενιές όχι μόνο χάρη στην πένα και το ελεύθερο πνεύμα της. Ήταν και γκράντε σοσιαλιτέ, πρωταγωνίστρια στα καλλιτεχνικά γεγονότα του Λονδίνου στις αρχές του 20ού αιώνα. Υπήρξε μάλιστα και -αναπάντεχη- fashion influencer, κάτι που δεν είναι γνωστό στην πλειονότητα. Η ιδιαίτερα επιδραστική σχέση της με τη μόδα, στο διά ταύτα, αποτυπώνεται στην έκθεση «Bring No Clothes: Bloomsbury and the Philosophy of Fashion», που μόλις ξεκίνησε και θα διαρκέσει έως τις 7 Ιανουαρίου, στο πολιτιστικό κέντρο Charleston in Lewes, στο Σάσεξ της Αγγλίας.
Πορτρέτο της Βιρτζίνια Γουλφ
Τα αντικείμενα που παρουσιάζονται στην έκθεση περιλαμβάνουν ανέκθετα χειρόγραφα, ρούχα, ζωγραφικούς πίνακες, κοσμήματα και προσωπικά αντικείμενα, όπως μία τσάντα που είχε κεντήσει στο χέρι για τη Βιρτζίνια η αδελφή της, Βανέσα Μπελ. Επιπλέον, η έκθεση περιλαμβάνει εντυπωσιακά κομμάτια από σόου των οίκων Dior, Fendi, Burberry, Comme des Garçons, Erdem και SS Daley, Jawara Alleyne και Ella Boucht – όλα επηρεασμένα από τη σχέση που είχε με τη μόδα η διάσημη Βρετανίδα συγγραφέας.
Πορτρέτο της ζωγράφου Νίνα Χάμνετ, που φορά ένα φόρεμα των Omega Workshops, με τις στυλιστικές επιρροές του κύκλου της Βιρτζίνια Γουλφ να είναι έντονες
Οι ενδυματολογικοί κώδικες που συνδέονταν με τους Εγγλέζους μπουρζουά, όπως η αλλαγή ρούχων για το δείπνο ή την εκκλησία, δεν εφαρμόζονταν από τον καλλιτεχνικό κύκλο του Μπλούμσμπερι στο Λονδίνο – την παρέα της Γουλφ με «μπροστάρισσα» φυσικά την ίδια: εκείνοι πρωτοπορούσαν φορώντας μόνο ρούχα που τους άρεσαν. Όταν συμβούλευε τους φίλους της που έρχονταν στο Τσάρλεστον του Σάσεξ, το σπίτι της παρέας Μπλούμσμπερι, να «μη φέρουν ρούχα», τους προέτρεπε να αφήσουν πίσω τους όλα τα καταπιεστικά ρούχα – όπως τους ασφυκτικούς κορσέδες, τα κολλημένα κρινολίνα, τα κολάρα.
Η κολεξιόν της Dior «Men Summer 2023» μπροστά από την αναπαράσταση του Charleston στην έκθεση
Η ούτως ή άλλως φύσει και θέσει κοκέτα Γουλφ δεν έπαψε στιγμή να ενδιαφέρεται για το ντύσιμο, τα trends, τη σημασία του ρούχου, στην τελική ως προέκταση και έκφραση της προσωπικότητάς της. Η στυλιστική απελευθέρωση που είχαν επιλέξει με την αδελφή της, Βανέσα, η στροφή στις χαλαρές γραμμές των 20s, αλλά και ο diy (do it yourself) «φτιάξ’ το μόνος σου» χαρακτήρας του χειροποίητου ενδύματος συνδέονταν με μια ευρύτερη έννοια απόκτησης ελέγχου στο σώμα και την εικόνα τους. Και αυτό, όπως αποδεικνύεται από τη συγκεκριμένη έκθεση, έμελλε να επηρεάσει διαχρονικά τη μόδα. Εσείς, πάντως, αν την επισκεφθείτε, καλό είναι να φέρετε τα… ρούχα σας. Το «Ο βασιλιάς είναι γυμνός» πάει σε άλλο έργο.