Η τέχνη του πορτρέτου στην ελληνική ζωγραφική

Ένα πανόραμα από προσωπογραφίες των Τσαρούχη, Μπότσογλου μέχρι έργα του Ρόρρη και του Μποκόρου στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου
12:52 - 13 Ιανουαρίου 2025
«Πορτρέτο», 2008, Εδουάρδος Σακαγιάν

Το πορτρέτο (και) στη σύγχρονη ελληνική ζωγραφική κατέχει ιδιαίτερη θέση, καθώς οι καλλιτέχνες μας συνδυάζουν τη βαθιά πολιτιστική κληρονομιά της χώρας με προηγμένες τεχνικές και αισθητικές αναζητήσεις. Η δουλειά τους «προδίδει» στοιχεία της παράδοσης, αλλά ταυτόχρονα αντανακλά τις κοινωνικές αλλαγές, την προσωπική αναζήτηση και την παγκόσμια καλλιτεχνική σκηνή. Αυτό λοιπόν αναδεικνύει η έκθεση «Τέχνη του πορτρέτου από τη συλλογή Σωτήρη Φέλιου» -σε επιμέλεια Γιώργου Μυλωνά- με την υπογραφή 34 καταξιωμένων εικαστικών, που παρουσιάζεται από τις 16/1-28/2 στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλίμου.

Ανθρωποκεντρική (ασφαλώς), συγκεντρώνει έργα κορυφαίων καλλιτεχνών, όπως ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Αλέκος Φασιανός και ο Χρόνης Μπότσογλου, σε σύζευξη με συνθέσεις σπουδαίων δημιουργών από τη νέα γενιά της ελληνικής εικαστικής σκηνής, όπως ο Χρήστος Μποκόρος και ο Γιώργος Ρόρρης. Παρότι ο Τσαρούχης -για παράδειγμα- εντάσσεται περισσότερο στον 20ό αιώνα, η επιρροή του στη σύγχρονη ζωγραφική είναι διαχρονική: Τα πορτρέτα του είναι έντονα ανθρωποκεντρικά, συνδυάζοντας τη νεοκλασική παράδοση με μοντέρνες προσεγγίσεις. Επίσης, τα πορτρέτα του Αλέκου Φασιανού είναι βαθιά επηρεασμένα από την ελληνική λαϊκή παράδοση και την αρχαιότητα και συνήθως απεικονίζουν τις μορφές με δυναμικές γραμμές και έντονα χρώματα.

«Μεγαρίτισσα και Έρωτες», Γιάννης Τσαρούχης

Ο Χρήστος Μποκόρος, πάλι, δημιουργεί πορτρέτα που εστιάζουν στην απλότητα και τη φθαρτότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, συχνά με έντονες αντιθέσεις φωτός και σκιάς. Συνολικά, πρόκειται για ένα πανόραμα της ελληνικής ζωγραφικής, που αναδεικνύει την απαιτητική τέχνη της προσωπογραφίας, με τις ιδιαιτερότητές της και τα επιτεύγματα που την καθιστούν περιζήτητη. Στο πλαίσιο της έκθεσης έχουν προγραμματιστεί ξεναγήσεις από συμμετέχοντες καλλιτέχνες και ιστορικούς τέχνης, με δωρεάν είσοδο για όλες τις μέρες.

«Ανδρονίκη», 2013, Γιώργος Ρόρρης

 

Πηγή: Εφημερίδα Απογευματινή