Είναι η στιγμή που νομίζεις ότι έχει σταματήσει ο χρόνος. Την ώρα που περπατούσα από την πλατεία Μαβίλη και περνούσα από την αμερικανική πρεσβεία για να φτάσω εγκαίρως στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για την έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου για το 2023-24, σκεφτόμουν πόσες όμορφες στιγμές της ζωής μου έχω συνδέσει με τις διαφορετικές αίθουσες, τις συνεντεύξεις Τύπου, τις χορευτικές παραστάσεις, τα κονσέρτα, τις εκδηλώσεις στο φως.
Και τώρα που βρεθήκαμε όλοι μαζί ξανά, την Κυριακή το βράδυ, στην πρεμιέρα για τη φετινή σεζόν του Μεγάρου Μουσικής, με το γκαλά όπερας και το αφιέρωμα στη Μαρία Κάλλας, με τη Ρωσίδα σοπράνο Ελένα Στίχινα και τον Δημήτρη Πλατανιά στους πρωταγωνιστικούς ρόλους για τουλάχιστον δύο ώρες, όλα έμοιαζαν σαν μία απόδραση από το τώρα.
Κάθισα στο θεωρείο 11 στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» για να βλέπω τη σκηνή από ψηλά και την «καλοκουρδισμένη» Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, σε μια νοσταλγική βραδιά, για την οποία μας είχε προϊδεάσει και το γενναιόδωρο banner στην πρόσοψη του κτιρίου, με την εντυπωσιακή ασπρόμαυρη φωτογραφία της απόλυτης ντίβας, Μαρίας Κάλλας, 100 χρόνια μετά τη γέννησή της.
Χειροκροτήσαμε ξανά και ξανά την υψίφωνο και τον βαρύτονο. Ακούσαμε Τζουζέπε Βέρντι, θυμηθήκαμε και ανακαλύψαμε αγαπημένα έργα της όπερας. Το πρόγραμμα (εξαντλήθηκε αμέσως, με ορισμένες φωτοτυπίες να κυκλοφορούν ανάμεσα στους φιλόμουσους σαν ένα κυνήγι θησαυρού) συμπεριελάμβανε άριες της ιταλικής ρομαντικής όπερας όπως «Σικελικοί εσπερινοί», πρόλογος από την όπερα «Παλιάτσοι», αλλά και «Τροβατόρε», «Φεντόρα», «Σιμόνε Μποκανέγκρα».
Για να ακολουθήσει το διάλειμμα, μίνι σάντουιτς και απεριτίφ για όσους είχαν προνοήσει να κλείσουν από νωρίς τραπέζι, προκειμένου να ακούσουμε περισσότερο Βέρντι αλλά και Πουτσίνι με «Αΐντα», «Ριγκολέτο» και «Τόσκα»… Κάπου ανάμεσα στο χειροκρότημα, το ανκόρ και το φινάλε, επιχείρησα να καταλάβω τι έχει αλλάξει. Παρατηρούσα τους θεατές. Λίγοι μπορούσαν να μην κοιτάξουν το κινητό τους, ακόμη και μέσα στο σκοτάδι, να μη φωτίσουν την οθόνη, να μη «σκρολάρουν» για να ενημερωθούν για την επικαιρότητα, την ώρα που βιολιά, φωνές και μία μπαγκέτα «ζωντάνευαν» τη μορφή της Κάλλας. Αν την ακούσαμε και σε ringtone; Χτύπησε ένα κινητό στη διάρκεια του γκαλά. Αλλά δεν ήταν άρια.