«Οι αφίσες του Πικάσο αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του χαρακτικού του έργου. Η πληθωρική του προσωπικότητα τον οδήγησε στο να δημιουργεί νέα πονήματα, χωρίς να αντιγράφει τον εαυτό του και, ταυτόχρονα, με την ευρυμάθεια του να ορίζει βαθιές τομές στην εξέλιξη της τέχνης. Οι λιθογραφικές, χαλκογραφικές και σε λινόλεουμ αφίσες του, οι “γνωστές-άγνωστες” σε όσους δεν ήταν λάτρεις του, εκφράζουν μια δυνατή οπτική επαλήθευση της ποίησής του για την τέχνη και τη ζωή. Οι αφίσες ήταν το μέσο για να μεταφέρει τα δικά του μηνύματα για την ειρήνη και τη δημοκρατία, την τέχνη και τη ζωή», γράφει ο Τάκης Μαυρωτάς, επιμελητής της εικαστικής έκθεσης «Pablo Picasso. Ο ιδιοφυής αγωνιστής της τέχνης και της δημοκρατίας μέσα από σπάνιες αφίσες και κεραμικά του» που θα φιλοξενείται από τις 11 Μαΐου (και μέχρι τις 10 Ιουνίου) στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
Έχουν περάσει 50 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου ζωγράφου. Ευκαιρία να δούμε από κοντά 55 σπάνιες, αυθεντικές αφίσες που φιλοτέχνησε ο Πάμπλο Πικάσο, με την τεχνική της λιθογραφίας, της χαλκογραφίας, του λινόλεουμ. Όλες οι αφίσες της έκθεσης ανήκουν στον Werner Röthlisberger, παθιασμένο συλλέκτη των αφισών του Πικάσο, ο οποίος έχει στην κατοχή του 250 πρωτότυπες αφίσες του που εκτίθενται πρώτη φορά στη χώρα μας.
Η έκθεση θα είναι διαδραστική. Σκανάροντας ένα QR code στην είσοδο του Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών θα μπορούμε να έχουμε επιπλέον πληροφορίες στο κινητό μας για κάθε αφίσα. Θα θαυμάσουμε όμως και κανάτες, πιάτα και βάζα, που μαρτυρούν το πάθος του Πάμπλο Πικάσο για τη γήινη και ταπεινή ύλη του πηλού και την πανάρχαια τέχνη της αγγειοπλαστικής, συνολικά 20 κεραμικά είδη.
3.500 ΚΟΜΜΑΤΙΑ
Ο Πικάσο είναι μία από τις εμβληματικότερες μορφές της νεωτερικής τέχνης. Ξεσπούσε δημιουργικά από τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την κεραμική, τη χαρακτική, την τέχνη του κολάζ. Πώς ξεκίνησε η αγάπη του για την κεραμική; Όταν στα 65 του βρέθηκε στο Βαλορί, στη Νοτιοανατολική Γαλλία, μαζί με την τότε σύντροφο και μούσα του, Φρανσουά Ζιλό, μια περιοχή με παράδοση στην αγγειοπλαστική, για να γνωρίσει τους ιδιοκτήτες του εργαστηρίου κεραμικής Madura.
Τα υπόλοιπα ανήκουν στην ιστορία. Τον φανταζόμαστε μέσα στο εργαστήριο, να παίζει με χρώματα και υλικά, να απελευθερώνεται και να δουλεύει με τρελούς ρυθμούς. Λέγεται μάλιστα ότι είχε υπογράψει τουλάχιστον 3.500 κομμάτια, εξελίσσοντας παλιότερες τεχνικές, αναζητώντας έναν κοινό κώδικα για το παρελθόν και το παρόν.
Ιστορίες κεραμικής και λινογραφίας. Αφίσες με ταυρομαχίες και δυναμικές γυναίκες, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ειρήνη, με την ιδιαίτερη ματιά του. Ραντεβού σε έναν μήνα στους Δελφούς για να γνωρίσουμε έναν διαφορετικό Πικάσο, ίσως πιο τρυφερό, σίγουρα πιο αυθόρμητο και επικοινωνιακό.