Ελληνικές αρχαιότητες, τρόπαια, αναμνηστικά, γραμματόσημα, αφίσες, καρτ ποστάλ, καθώς και το τεράστιας συμβολικής αξίας κύπελλο του Σπύρου Λούη, του πρώτου νικητή στον Μαραθώνιο των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 1896 -ένα έκθεμα που δίνεται ως δάνειο από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στο οποίο έχουμε κάνει σχετική αναφορά σε παλαιότερο τεύχος μας- συναποτελούν την έκθεση «Ολυμπισμός, Σύγχρονη εφεύρεση, Αρχαία κληρονομιά», που θα παρουσιαστεί στο Λούβρο σε συνεργασία με το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η έκθεση -που θα είναι ανοικτή από τις 24/4 έως 16/9- πλαισιώνει τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς του 2024, που θα διεξαχθούν στο Παρίσι και γι’ αυτό η σημασία της είναι πολλαπλή. Μάλιστα, το φημισμένο γαλλικό μουσείο φιλοδοξεί να αναδείξει το πολιτικό και ιστορικό πλαίσιο στο οποίο δημιουργήθηκαν οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα: τις εικονογραφικές πηγές όπου βασίστηκε η αναβίωσή τους, μαζί με εντυπωσιακά τεκμήρια και ντοκουμέντα, αλλά και την ίδια την ιστορία των διοργανωτών που είχαν την ιδέα να ξαναζωντανέψουν τους αθλητικούς αγώνες της αρχαίας Ελλάδας. Για την ιστορία, ήταν το 1924 όταν η Γαλλία πρωτοδιοργάνωσε Ολυμπιακούς Αγώνες – στο Παρίσι φυσικά. Τώρα, έναν αιώνα αργότερα, οι Ολυμπιακοί στη γαλλική πρωτεύουσα θα είναι το σπουδαιότερο αθλητικό γεγονός που θα μεταφέρει την εξαιρετική πολιτιστική, καλλιτεχνική και ιστορική κληρονομιά της χώρας ανά τον κόσμο, μαζί με τις ελληνικές επιρροές από τους αρχαίους και τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1896 στην Αθήνα.
Η συγκεκριμένη έκθεση ρίχνει άπλετο φως στις απαρχές των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, αρχίζοντας από τον Πιέρ ντε Κουμπερτέν και την πρωτοβουλία του για την επαναδιοργάνωσή τους, παρουσιάζοντας ωστόσο και άλλους, Γάλλους και Έλληνες, οι οποίοι ένωσαν τις δυνάμεις τους για την επιτυχία του ευγενούς στόχου. Προσωπικότητα όχι ευρέως γνωστή αλλά σημαντική για την αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων αποτέλεσε και ο Εμίλ Ζιλιερόν (1850-1924), Ελβετός σχεδιαστής που εκπαιδεύτηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού και περνούσε ατελείωτες ώρες στο Λούβρο αντιγράφοντας τα αρχαιοελληνικά αριστουργήματα. Ο Ζιλιερόν είχε εγκατασταθεί στην Ελλάδα ως επίσημος καλλιτέχνης των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896 και των Μεσολυμπιακών του 1906 σχεδιάζοντας τα τρόπαια των νικητών, εμπνεόμενος από την αρχαία ελληνική τέχνη. Ακολούθως, στην παρούσα έκθεση θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά αρχαιότητες που ενέπνευσαν τον Εμίλ Ζιλιερόν, με βάση τη λεπτομερή μελέτη της συλλογής του. Πρόκειται για μεγάλης αξίας έργα αρχαίας ελληνικής τέχνης, από τη συλλογή της οικογένειας Ζιλιερόν, την οποία δώρισε πρόσφατα στη Γαλλική Σχολή της Αθήνας – έργα που θα έχουν την τιμητική τους, σε αυτήν την πολύπτυχη, παγκόσμιας εμβέλειας, έκθεση στο Λούβρο.