Στο σφυρί κοστούμια που έγραψαν ιστορία στη μεγάλη οθόνη

Ρούχα που έχουν φορέσει τα μεγαλύτερα αστέρια του Χόλιγουντ βγαίνουν σε δημοπρασία για φιλανθρωπικό σκοπό, στο Λονδίνο
18:54 - 27 Φεβρουαρίου 2024

Τα έχουν φορέσει τα μεγαλύτερα αστέρια του Χόλιγουντ. Είναι ρούχα που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στο σελιλόιντ. Και τώρα, βγαίνουν σε δημοπρασία με φιλανθρωπικό χαρακτήρα: Η κατακόκκινη τουαλέτα που φορούσε η Μαντόνα ως Εβίτα Περόν στην ομώνυμη ταινία. Το φόρεμα της Μέριλ Στριπ στην «Ερωμένη του Γάλλου υπολοχαγού». Το προκλητικό, βρεγμένο πουκάμισο του Κόλιν Φερθ από το «Περηφάνια και προκατάληψη».

Μια σειρά από 70 τέτοια εμβληματικά κοστούμια του κινηματογράφου, τα περισσότερα του κορυφαίου Βρετανού σχεδιαστή Τζον Μπράιτ, βγαίνει σε δημοπρασία, στις 5 Μαρτίου, στο Λονδίνο, με τίτλο «Φώτα, Κάμερα, Δράση». Η δημοπρασία διενεργείται από την Kerry Taylor Auctions και τα έσοδα θα ωφελήσουν το Ίδρυμα Μπράιτ με φιλανθρωπική δράση που στοχεύει να εμπνεύσει νέους οι οποίοι δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση στις τέχνες.

Πρόκειται για κοστούμια από την τεράστια συλλογή του Τζον Μπράιτ, όλα από ταινίες εποχής, τα οποία αφηγούνται με τον δικό τους τρόπο μία συναρπαστική κινηματογραφική ιστορία δεκαετιών. Και αυτό μπορεί να ειπωθεί χωρίς την παραμικρή διάθεση υπερβολής: Από την Έμα Τόμσον στην «Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ» (1992) και τη Νικόλ Κίντμαν στο «Πορτρέτο μιας κυρίας» (1996) μέχρι τον Τζόνι Ντεπ στο «Ψάχνοντας τη Χώρα του Ποτέ» (2004), ο Τζον Μπράιτ έχει ντύσει με τα μοναδικά και εξαιρετικά σχεδιασμένα κοστούμια του σπουδαίους ερμηνευτές. Την ίδια στιγμή, όμως, είναι και ο ίδιος συλλέκτης δημιουργιών μεγάλων σχεδιαστών, όπως ο Christian Dior.

Πάντως, το πουκάμισο του Κόλιν Φερθ στη σειρά του BBC «Περηφάνια και προκατάληψη» (1995) έχει τη δική του ξεχωριστή ιστορία: Μία αποπνικτική, καλοκαιρινή μέρα, ο κύριος Ντάρσι, βασικός ήρωας του μυθιστορήματος της Τζέιν Όστεν, βουτάει στα νερά μιας λίμνης και στη συνέχεια διασχίζει ένα χωράφι φορώντας ένα μουσκεμένο, λινό πουκάμισο. Ήταν στυλιστική ιδέα του σκηνοθέτη, προκειμένου να παρακαμφθούν οι νόμοι για το ανδρικό γυμνό στην οθόνη, αυστηροί τη δεκαετία του ’90. Μια επιλογή, όμως, που θα μετέτρεπε -άθελά του- τον Κόλιν Φερθ σε σύμβολο του σεξ. Το θρυλικό, πια, πουκάμισο -μαζί με το γιλέκο, τις μπότες και μία υπογεγραμμένη φωτογραφία- εκτιμάται μεταξύ 8.800 και 12.600 δολαρίων.

Όσο για το καταπράσινο φόρεμα με κουκούλα που φορούσε η Μέριλ Στριπ ως μια κοινωνικά απόβλητη γυναίκα στην «Ερωμένη του Γάλλου υπολοχαγού» (1981) υπολογίζεται μεταξύ 5.050 και 7.575 δολαρίων. Αλλά και ένα καπέλο της ίδιας από το «Πέρα από την Αφρική» (1985) εκτιμάται από 505 έως 757 δολάρια – καθόλου άσχημα!

Απ’ την άλλη, το γυαλιστερό φόρεμα σε πορτοκαλί, που φορούσε η Κέιτ Μπλάνσετ στη βιογραφική ταινία «Ελισάβετ» (1998), σε σκηνοθεσία Σεκάρ Καπούρ -μοναδικά σχεδιασμένο, με βάση πορτρέτα της Ελισάβετ Α΄ της Αγγλίας- κυμαίνεται μεταξύ 885-1.515 δολαρίων, ενώ το εκτυφλωτικό πράσινο-μπλε κοστούμι της Ελίζαμπεθ Τέιλορ στον «Νεαρό Τοσκανίνι» (1988) του Φράνκο Τζεφιρέλι, μαζί με ένα αξεσουάρ κεφαλής με φτερά στρουθοκαμήλου, έχει εκτίμηση που φτάνει τα 6.300 δολάρια.

Η Κέιτ Μπλάνσετ με το φόρεμα ως Ελισάβετ Α΄, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 885 έως 1.515 δολ. και κάτω κοστούμια από το «Downton Abbey» (2010-15)

Αλλά το ακριβότερο ρούχο στη δημοπρασία είναι το πρωτότυπο βαθύ κόκκινο φόρεμα χορού του Christian Dior που φορέθηκε από τη Μαντόνα στην «Εβίτα» (1996) – έχει υψηλή εκτίμηση 75.000 δολάρια. Μάλιστα, συνοδεύεται από τους χειρόγραφους στίχους του «Don’t Cry for Me Argentina», υπογεγραμμένους από τον στιχουργό σερ Τιμ Ράις.

Δεν λείπουν, ωστόσο, και κάποια βραβευμένα κομμάτια με Oscar και BAFTA, όπως το ιβουάρ μεταξωτό μπούστο με λουλούδια και μια αυθεντική πόρπη από μαργαριτάρι του 1900 που φορούσε η Ελένα Μπόναμ Κάρτερ στο «Δωμάτιο με θέα» (1985) του Τζέιμς Άιβορι. Και, βέβαια, καθηλωτικό είναι και το κοστούμι της Κίρα Νάιτλι ως δούκισσας του Ντέβονσαϊρ στην ταινία «Η δούκισσα» (2008). Και, ακόμη, τα κοστούμια του Χιθ Λέτζερ και της Σιένα Μίλερ στον «Καζανόβα» (2004), μία ομάδα κοστουμιών από το «Downton Abbey» (2010-15) και της Ντρου Μπάριμορ στο «Ever after: A Cinderella story» («Παραμυθένιος έρωτας») του 1998 αναμένεται να κερδίσουν τις εντυπώσεις και να ενεργοποιήσουν τους συμμετέχοντες στη δημοπρασία.