Τουρκική πρόκληση με φόντο το Βρετανικό Μουσείο και τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που εύλογα έφερε την οργή της Λίνας Μενδώνη. Και όχι μόνο. Ο Τούρκος σχεδιαστής Ερντέμ Μοραλιόγλου (Erdem), στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας του Λονδίνου, εμπνευσμένος από τη θρυλική Μαρία Κάλλας στην εμβληματική ερμηνεία της ως «Μήδεια» στη Σκάλα του Μιλάνου εν έτει 1953, πρόταξε την επίδειξή του για την επόμενη χειμερινή σεζόν (Φθινόπωρο 2024-Χειμώνας 2025) και προκάλεσε σάλο. Ο λόγος; Παρουσίασε τις δημιουργίες του δίπλα στα Γλυπτά του Παρθενώνα!
«Το ντεμπούτο της θρυλικής Μαρίας Κάλλας ως εκδικητικής “μάγισσας” της ελληνικής μυθολογίας ανέβηκε σε συνεργασία με τον Σικελό καλλιτέχνη, γλύπτη και σκηνογράφο Σαλβατόρε Φιούμε», περιέγραψε χαρακτηριστικά ο καταξιωμένος καλλιτέχνης λίγο πριν από το show. Και αν δεν ξένισε το γεγονός ότι ζήτησε τη συγκεκριμένη αίθουσα για το ντεφιλέ του, το ότι δόθηκε άδεια από τις βρετανικές Αρχές για να πραγματοποιήσει εκεί την επίδειξη έφερε σεισμό. Τώρα που έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για επαναπατρισμό των Γλυπτών, του κορυφαίου πολιτιστικού θησαυρού της χώρας μας, ένα ντεφιλέ στη διάρκεια του οποίου θα μπορούσε να έχει συμβεί το οτιδήποτε, συμπεριλαμβανομένων φθορών στα Μάρμαρα, ήταν το λιγότερο αναπάντεχο.
Το Βρετανικό Μουσείο έχει ισχυριστεί επανειλημμένως ότι διαφυλάσσει και προστατεύει τα Γλυπτά του Παρθενώνα από την κακή φύλαξη ή συντήρησή τους, που ενδεχομένως θα είχαν στην Ελλάδα, αλλά το ότι παραχώρησε την αίθουσα για ντεφιλέ έρχεται σε αντιδιαστολή με τους ισχυρισμούς του. Ποιος ξεχνά τα 2.000 αντικείμενα, που χρονολογούνται από την αρχαιότητα έως τον 19ο αιώνα, τα οποία έχουν εξαφανιστεί από τις αποθήκες του; Παρ’ όλα αυτά και τις προηγούμενες ημέρες προκάλεσε… Για να ξεπλύνει την ντροπή από το σκάνδαλο, αποφάσισε να διοργανώσει την έκθεση «Ανακαλύπτοντας εκ νέου τους πολύτιμους λίθους» με τα κλεμμένα που μέχρι στιγμής έχουν ανακτηθεί.
ΠΡΟΣΒΟΛΗ
Οι -αναμενόμενες- αντιδράσεις της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, ήδη κάνουν τον γύρο της Ευρώπης. «Με τη διοργάνωση επίδειξης μόδας στις αίθουσες όπου εκτίθενται τα Γλυπτά του Παρθενώνα, το Βρετανικό Μουσείο, για μία ακόμη φορά, αποδεικνύει τον μηδενικό σεβασμό του προς τα αριστουργήματα του Φειδία», σημείωσε (μαινόμενη) η υπουργός και πρόσθεσε: «Οι ιθύνοντες του Βρετανικού Μουσείου ευτελίζουν και προσβάλλουν όχι μόνο το μνημείο αλλά και τις οικουμενικές αξίες που αυτό εκπέμπει. Οι συνθήκες έκθεσης και φύλαξης των Γλυπτών, στην Duveen Gallery, συνεχώς επιδεινώνονται». Για να καταλήξει ότι «είναι η ώρα τα κλεμμένα και κακοποιημένα γλυπτά αριστουργήματα να αστράψουν στο αττικό φως».
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΟΡΑΛΙΟΓΛΟΥ
Το ότι ο Τουρκοβρετανός ντιζάινερ παρουσίασε κατ’ αυτό τον τρόπο τη νέα του δουλειά δεν κάνει εντύπωση. Θεωρείται εκλεπτυσμένος, ευφυής και το γεγονός και μόνο πως η Αν Γουίντουρ -η «σιδηρά κυρία» της «Vogue»- παρακολούθησε το show του από μόνο του λέει πολλά. Τις δημιουργίες του προτιμά στρατιά προσωπικοτήτων. Από τη Μέγκαν Μαρκλ και την Κέιτ Μίντλετον μέχρι τις Μισέλ Ομπάμα, Νικόλ Κίντμαν, Κίρα Νάιτλι, Κριστίν Σκοτ Τόμας, Σιένα Μίλερ και άλλες. «Αναζήτησε ξανά τη Μαρία Κάλλας, τώρα εξετάζοντας τις αποχρώσεις μεταξύ της προσωπικότητάς της εκτός σκηνής και της προσωπικότητάς της πάνω στη σκηνή, ιδίως την ερμηνεία της στη “Μήδεια”», αναφέρει η «Vogue» στον ινσταγκραμικό λογαριασμό της. Λατρεύει την Κάλλας και μάλιστα το τελευταίο άλμπουμ που αγόρασε ήταν με την αξέχαστη φωνή της. Να προσθέσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζει δουλειά του στο Βρετανικό Μουσείο. Το ποσό που έδωσε για να το πετύχει; Προφανώς είναι πολύ υψηλό. Δεν θέλει και ερώτημα… Όσο για την απάντηση του Βρετανικού Μουσείου για την επίδειξη μόδας, προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Ελληνίδας υπουργού, η οποία επέρριψε ευθύνες στη διοίκησή του. «Η φροντίδα της συλλογής είναι προτεραιότητά μας», απάντησε το μουσείο, αποφεύγοντας τεχνηέντως να σχολιάσει ευθέως την αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη.