Έκθεση-αφιέρωμα στους «ημιτελείς» ζωγράφους

130 αριστουργήματα του ιμπρεσιονισμού, του καινοτόμου κινήματος που σημάδεψε τη ζωγραφική, στο Μουσείο Ορσέ του Παρισιού
17:40 - 19 Φεβρουαρίου 2024

Είναι μια ξεχωριστή επέτειος η 15η Απριλίου. Εκείνη την ημέρα, το 1874, πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι η πρώτη έκθεση των ιμπρεσιονιστών. Μονέ, Ντεγκά, Ρενουάρ, Σεζάν, Πισαρό απέρριψαν τα τετριμμένα και παρουσίασαν το πρωτοποριακό τους κίνημα. Γιορτάζοντας την 150ή επέτειο από τη γέννησή του, η έκθεση «Paris 1874: Inventing Impressionism» (Παρίσι 1874: επινοώντας τον Ιμπρεσιονισμό) στο Μουσείο Ορσέ του Παρισιού παρουσιάζει -από τις 26 Μαρτίου έως τις 14 Ιουλίου- 130 αριστουργήματά τους για να τιμήσει την καινοτομία τους.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1870, με τον πόλεμο κατά της Πρωσίας να έχει μόλις τελειώσει, η Γαλλία βρισκόταν στη δίνη των συγκρούσεων: στις περισσότερες πόλεις της πραγματοποιήθηκαν αρκετές κομμούνες και ξέσπασαν αιματηρές συγκρούσεις. Σε αυτό το σκηνικό βίας και αβεβαιότητας, πολλοί καλλιτέχνες άφησαν πίσω κανόνες του παρελθόντος, προτάσσοντας ένα ύφος ευέλικτο, πιο κοντινό σε αυτόν τον συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο.

Ο ΕΜΙΛ ΖΟΛΑ

Με τη χώρα να επιθυμεί να ξεχάσει την ήττα και τον εμφύλιο πόλεμο, αυτά τα θέματα απουσίαζαν από το έργο των ιμπρεσιονιστών. Αντίθετα, η ανάπτυξη των ελαιοχρωμάτων σε σωληνάρια σήμαινε ότι ο Μονέ, ο Ντεγκά και ο Πισαρό μπορούσαν να εγκαταλείψουν τα ατελιέ τους και να ζωγραφίζουν έξω. Βέβαια, οι διάσημοι κριτικοί τέχνης της εποχής δεν ήταν καθόλου ευγενικοί μαζί τους. Με εξαίρεση τον φίλο τους Εμίλ Ζολά. Ο χαρακτηρισμός «ιμπρεσιονιστής» αρχικά ήταν προσβολή, όρος που ο δημοσιογράφος Louis Leroy επινόησε για το «ημιτελές», σαρκάζοντας το έργο «Impression, Soleil Levant» του Μονέ. Ωστόσο, οι «ιμπρεσιονιστές» έμελλε να γράψουν ιστορία, με αριστουργήματα.

Tip: Έσπασε κάθε ρεκόρ επισκεψιμότητας η έκθεση «Van Gogh in Auvers-sur-Oise» στο Μουσείο Ορσέ από το 1986, που εγκαινιάστηκε. Προσέλκυσε συνολικά 793.556 επισκέπτες από τις 3 Οκτωβρίου 2023 έως τις 4 Φεβρουαρίου 2024.