«Εξαιρετικά κακής ποιότητας μυθοπλασία, βρίθει ιστορικών ανακριβειών». Ακριβώς έτσι χαρακτήρισε την πολυσυζητημένη σειρά-δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, αποκλείοντας παράλληλα να τεθεί «θέμα λογοκρισίας ή δίωξης ή απαγόρευσής της», τονίζοντας ότι αυτά αποτελούν «ίδιον αυταρχικών καθεστώτων και στην Ελλάδα η ελευθερία της τέχνης κατοχυρώνεται συνταγματικά».
Αφορμή στάθηκε η χθεσινή ερώτηση του προέδρου του κόμματος ΝΙΚΗ, Δημήτρη Νατσιού, που χαρακτήρισε «τρισάθλια, απαράδεκτη, ανιστόρητη» τη σειρά «Αlexander: The Making of a God» με πρωταγωνιστή τον Μπακ Μπρεθγουέιτ. «Παραποιεί την ιστορική αλήθεια για να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού, εμφανίζοντάς τον να έχει ερωτικές σχέσεις με τον επιστήθιο φίλο του, Ηφαιστίωνα. Στο σίριαλ δίνεται ψευδεπίγραφη ιστορική αφήγηση για να περάσει υποσυνείδητα η αντίληψη ότι η ομοφυλοφιλία ήταν αποδεκτή στην αρχαιότητα, στοιχείο που δεν έχει βάση», ανέφερε ο Νατσιός.
«Τα στοιχεία της προσωπικότητας του Μέγα Αλέξανδρου δεν αναδεικνύονται στη σειρά. Δεν εξυπηρετεί την ιστορική αλήθεια. Είναι ευτελούς περιεχομένου», απάντησε η υπουργός. Με αφορμή ωστόσο τη συγκεκριμένη ερώτηση στη Βουλή μίλησε για το πρότζεκτ «Μέγας Αλέξανδρος: Από τις Αιγές στην Οικουμένη»: «Το μουσείο θα παρουσιάζει στην παγκόσμια κοινότητα την πορεία του ήρωα στην ιστορία και στον μύθο. Για αυτό δημιουργήθηκαν 300 ψηφιακά αντικείμενα σε μορφή ντοκιμαντέρ, με υπόβαθρο περισσότερες από 1.000 ώρες ψηφιακών βίντεο, 80.000 φωτογραφίες, 3.000 σελίδες κειμένων στα ελληνικά και αγγλικά, μουσική, σχέδια. Το έργο υλοποιείται από το ΥΠΠΟ / Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας και ολοκληρώνεται».
Φαλκίδευση της Ιστορίας
Ενδιαφέρον έχει να εξετάσουμε και τις ιστορικές ανακρίβειες της σειράς, όπως τις κατέγραψε και τις κατέθεσε η υπουργός:
«Όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τα στρατεύματα του Δαρείου στον Ισσό ποταμό (το 333 π.Χ.) και εμφανίζεται στη βασιλική σκηνή με τον Ηφαιστίωνα. Εκεί, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, είναι η μητέρα του Δαρείου, που πέφτει στα πόδια του, και όχι η γυναίκα του, όπως εσφαλμένα παρουσιάζεται. Επιπλέον, καμία πηγή δεν μαρτυρεί ότι η γυναίκα του Δαρείου, Στάτειρα Β΄, γέννησε το παιδί του Αλεξάνδρου.
– Μετά την κατάληψη της Αιγύπτου παρουσιάζεται να πολεμά με αιγυπτιακή ενδυμασία. Αυτό δεν συνέβη. Η σειρά τονίζει υπερβολικά την επιρροή του αιγυπτιακού πολιτισμού στον Αλέξανδρο, κάτι που δεν τεκμαίρεται από τις πηγές. Σύμφωνα με την αρχαία γραμματεία, αποδεχόταν τους τίτλους του κάθε λαού που κατακτούσε ώστε να νομιμοποιείται ως ηγέτης τους.
– Υποβαθμίζεται ο Γόρδιος Δεσμός.
– Δεν υπάρχει καμία αναφορά για τον ελληνικό πολιτισμό, για τις θεμελιώδεις αξίες του, τη δημοκρατία και τη φιλοσοφία. Ο Αλέξανδρος απελευθερώνει τις ελληνικές πόλεις -την κοιτίδα της φιλοσοφίας- και επαναφέρει τη δημοκρατική λειτουργία τους. Αυτό δεν αναφέρεται πουθενά στη σειρά.
– Η σχέση του ανακτόρου των Αιγών, όπως παρουσιάζεται, δεν έχει σχέση με τη μορφή και την αρχιτεκτονική του ανακτορικού συγκροτήματος που έχει ανασκάψει και αναστηλώσει η αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Πολιτισμού. Τα έργα είναι η απάντηση του υπουργείου στη φαλκίδευση της Ιστορίας με τη συνήθη εργαλειοποίηση του Αλεξάνδρου».