H Τέιλορ Σουίφτ δεν είναι απλώς μία τραγουδίστρια της ποπ. Αποτελεί καλλιτεχνικό και εμπορικό φαινόμενο, που προκαλεί φρενίτιδα. Διαφορετικά δεν θα είχε καταφέρει στα 33 της χρόνια να χαρακτηριστεί το πρόσωπο της χρονιάς (και μάλιστα για δεύτερη φορά), σύμφωνα με το περιοδικό «Time», στο τεύχος που θα κυκλοφορήσει στις 23 του μηνός. Ούτε θα γινόταν «μάθημα» στο Χάρβαρντ και άλλα αμερικανικά πανεπιστήμια…
Σίγουρα ξέρει να αφηγείται ιστορίες. Να γράφει τραγούδια για να σε αγγίζουν στην καρδιά. Χωρίς να είναι μελό ή γλυκανάλατα. Ζει στη Νέα Υόρκη κι αν έχεις δει το ντοκιμαντέρ για τη ζωή της στο Netflix, «Μiss Americana», νιώθεις ότι την ξέρεις (ήδη). Χρειάστηκε αρκετά χτυπήματα για να φτάσει στην κορυφή. Έχει πέσει κι έχει σηκωθεί αρκετές φορές τα τελευταία 20 χρόνια.
«Μου πήραν την τιάρα»
«Ζούμε σε μια κοινωνία όπου οι γυναίκες της σόουμπιζ πετάγονται σε ένα νεκροταφείο ελεφάντων μετά τα 35 τους. Οι γυναίκες καλλιτέχνες που γνωρίζω έχουν επανασυστηθεί 20 φορές παραπάνω από τους άνδρες συναδέλφους τους. Διαφορετικά, θα είχαν μείνει χωρίς δουλειά», λέει. Είναι ρεαλίστρια και έχει μάθει να μην τα παρατάει. «Μου έδωσαν μια τιάρα και μετά μου την πήραν», είπε στο «Τime». Τα επιτεύγματά της, πολλά. Ως pop star -και νικήτρια 12 Γκράμι- βρίσκεται δίπλα στον Έλβις Πρίσλεϊ, στον Μάικλ Τζάκσον και τη Μαντόνα. Κι ως επιχειρηματίας έχει χτίσει μια αυτοκρατορία που αξίζει, σύμφωνα με εκτιμήσεις, 1.000.000.000 δολάρια (!)
Το καλοκαίρι του 2023 έδωσε 66 συναυλίες, με την πρώτη περιοδεία στην ιστορία της μουσικής που ξεπέρασε το 1.000.000.000 δολάρια σε πωλήσεις εισιτηρίων. Ζαλιστήκατε; Αναλυτές μιλούν για το «φαινόμενο Τέιλορ», καθώς πολιτικοί από την Ταϊλάνδη, την Ουγγαρία και τη Χιλή την παρακαλούσαν να δεσμευτεί να παίξει (και) στις χώρες τους. Πόλεις, στάδια και δρόμοι μετονομάστηκαν για χάρη της.
Βιομηχανία
Κάθε φορά που εμφανίζεται σε ένα καινούργιο μέρος, ξενοδοχεία και εστιατόρια δεν προλαβαίνουν να δημιουργούν λίστες αναμονής. Τι σημαίνει αυτό; Έχει στηθεί ολόκληρη βιομηχανία γύρω από το όνομά της. Για την κυκλοφορία της ταινίας που γυρίστηκε με παρασκήνια από τις συναυλίες της, πρόσθεσε ένα ακόμη ρεκόρ στο βιογραφικό της, με sold-out προβολές στις αίθουσες.
Υπάρχουν τουλάχιστον 10 πανεπιστημιακά μαθήματα αφιερωμένα σε εκείνην. Οι θαυμαστές της στις συναυλίες της αντάλλασσαν βραχιόλια με στίχους των τραγουδιών της, με τις πωλήσεις να ξεπερνούν ακόμη και το 500% στα μεμοραμπίλια. Όταν άρχισε να βγαίνει με τον Τράβις Κελς, δύο φορές πρωταθλητή στο Super Bowl, η τηλεθέαση ανέβηκε εντυπωσιακά.
Με το πέρασμα του χρόνου έχει αξιοποιήσει τη δύναμη των Μέσων. Και το κοινό; Παρακολουθεί, ταυτίζεται, κλαίει, χορεύει, τραγουδάει, λιποθυμά, την πολιορκεί σε στάδια, κινηματογράφους. Οι θαυμαστές της δείχνουν παθιασμένοι στα lives της. Και στο διαδίκτυο, καθώς αναλύουν «σημάδια» σε όλα, από τη χορογραφία μέχρι τα κοστούμια της.
Στην Αργεντινή φαν έστησαν σκηνές έξω από τον συναυλιακό χώρο για μήνες προκειμένου να βρουν προνομιακές θέσεις. Στις ΗΠΑ άνθρωποι όλων των ηλικιών είχαν στηθεί στην ουρά για μέρες, ενώ όσοι δεν κατάφεραν να μπουν κατασκήνωσαν σε κοντινά πάρκινγκ για να την ακούσουν έστω.
Μαύρη αγορά
Όταν πέρυσι άρχισαν να πωλούνται τα εισιτήρια, το Ticketmaster κατέρρευσε. Πουλήθηκαν 4.100.000 εισιτήρια για τις συναυλίες του 2023, επιτήδειοι όμως ανέβασαν τις τιμές στα 22.000 δολάρια για ένα εισιτήριο! Στη μαύρη αγορά. «Ήξερα ότι αυτή η περιοδεία ήταν πιο δύσκολη από οτιδήποτε άλλο είχα κάνει μέχρι σήμερα», λέει η Αμερικανίδα. Σκεφτείτε ένα σόου που διαρκεί 180 λεπτά, με 40 τραγούδια από εννέα άλμπουμ, 16 αλλαγές κοστουμιών, μαζί με πυροτεχνήματα, και το «εφέ» κατά το οποίο η Τέιλορ Σουίφτ βουτάει στη σκηνή και «κολυμπάει».
Για να είναι σε φόρμα προπονούνταν έξι μήνες πριν από το πρώτο live. «Κάθε μέρα έτρεχα στον διάδρομο, τραγουδώντας ολόκληρη τη λίστα με τα τραγούδια. Όσο πιο γρήγορα μπορούσα για τα χορευτικά κομμάτια, με πιο χαλαρό για τις μπαλάντες», λέει.
Σταμάτησε να καταναλώνει αλκοόλ. Έπειτα από μια σειρά συναυλιών, δίνει μια μέρα στον εαυτό της ρεπό για να ξεκουραστεί και να αναρρώσει. «Δεν σηκώνομαι από το κρεβάτι μου, μόνο για να πάρω φαγητό, να το πάω στο κρεβάτι και να το φάω εκεί. Μετά βίας μπορώ να μιλήσω. Κάθε φορά που κάνω ένα βήμα, τα πόδια μου πονάνε από τον χορό με τακούνια. Ξέρω ότι θα ανέβω στη σκηνή, άρρωστη, τραυματισμένη, πληγωμένη, αγχωμένη». Στο Ρίο ντε Τζανέιρο μία κοπέλα πέθανε στη συναυλία της λόγω καύσωνα. Η Σουίφτ ακύρωσε το επόμενο live, ως φόρο τιμής στο κορίτσι, και πέρασε τη νύχτα με συγγενείς της. Η επόμενη μπαλάντα θα είναι αφιερωμένη στη φίλη (της). Που έφυγε νωρίς. Η μπαλάντα της απώλειας.