Ένα από τα αρχαιολογικά αινίγματα των τελευταίων δεκαετιών παραμένει άλυτο. Για ποιον δημιουργήθηκε ο τάφος της Αμφίπολης; Ποιος ήταν ο τελευταίος του «ένοικος»; Το προηγούμενο διάστημα είχαμε αναφερθεί σε περιρρέοντα σενάρια. Αναμφίβολα, εξάλλου, ο εξαιρετικά πολυτελής διάκοσμος του τύμβου παραπέμπει σε σπουδαίο πρόσωπο. Και όλοι σχεδόν συμφωνούν ότι τα ευρήματα ανήκουν στο τελευταίο τέταρτο του 4ου π.Χ. αιώνα. Ωστόσο η ταυτότητα του «ενοίκου» παραμένει αμφίβολη, πυροδοτώντας συχνά συναφείς θεωρίες.
Μία νέα ερμηνεία, λοιπόν, για τον «ένοικο» δίνει με άρθρο του, που δημοσιεύτηκε χθες στην εφημερίδα «Τα Νέα», ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας – Φιλοσοφίας και Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΑΠΘ, Ιωάννης Μουρατίδης. Και τη στοιχειοθετεί στηριζόμενος στις παραστάσεις αθλητών αγώνων, υποδεικνύοντας την τεράστια πιθανότητα ο τάφος να ανήκει στον μοναδικό Ολυμπιονίκη της Αμφίπολης: τον Δαμασία. Ο λόγος είναι ότι «οι ζωγραφισμένες παραστάσεις που βρέθηκαν στα περιστύλια παραπέμπουν σε νικητή μεγάλων αγώνων. Η πτερωτή Νίκη, ιδιαίτερα ο Τρίποδας από την ομηρική εποχή μέχρι το τέλος των Ολυμπιακών Αγώνων αποτελούσε έπαθλο για τους νικητές», γράφει.
«Δεν είναι απλά διακοσμητικές», σύμφωνα με τον καθηγητή Μουρατίδη. «Παραπέμπουν σε πραγματικό πρόσωπο, σε νικητή μεγάλων αγώνων. Αναμφίβολα τέτοιος νικητής ήταν ο Ολυμπιονίκης Δαμασίας ο Αμφιπολίτης», ισχυρίζεται και συνεχίζει: «Και η χρονολογία -το 320 π.Χ.- ενισχύει την παρούσα ερμηνεία. Τότε η Αμφίπολη γνωρίζει την πιο μεγάλη ολυμπιακή της δόξα». Καταλήγει: «Ο αθλητής Δαμασίας ο Αμφιπολίτης αναδεικνύεται Ολυμπιονίκης στο πλέον λαμπρό αγώνισμα των Ολυμπιακών Αγώνων, τον στάδιο δρόμο (δρόμος ταχύτητας περίπου 192 μέτρων).
Εύλογα λοιπόν τίθεται το ερώτημα: Τι έκανε η Αμφίπολη για τον μεγάλο αθλητή, που έφερε στην πόλη τέτοια δόξα; Είναι βέβαιο ότι ο Ολυμπιονίκης Δαμασίας ο Αμφιπολίτης τιμήθηκε από την πόλη του. Με βάση τις παραπάνω παρατηρήσεις, μπορεί να υποστηριχθεί, χωρίς τον φόβο μεγάλης πλάνης, ότι οι Αμφιπολίτες τίμησαν τον Ολυμπιονίκη τους, τοποθετώντας τον σε περίοπτη θέση στο ταφικό τους μνημείο».