Η υπογραφή διακρατικής συµφωνίας, µε στόχο τη συνεργασία του ΟΣΕ µε ξένο οργανισµό, ο οποίος θα έχει την απαραίτητη εµπειρία για την αναβάθµιση και συντήρηση του ελληνικού σιδηρόδροµου, είναι στις άµεσες προτεραιότητες της κυβέρνησης έπειτα από τη σχετική αναγγελία του πρωθυπουργού από το βήµα της Βουλής. ∆ύο χρόνια µετά την τραγωδία των Τεµπών αναµένονται πρωτοβουλίες για την έλευση σύγχρονων τρένων που θα αντικαταστήσουν τους υπάρχοντες
συρµούς έως το 2027.
Η δεύτερη πρωτοβουλία αφορά τη συµφωνία µε τους Γαλλικούς Σιδηρόδροµους, οι οποίοι καλούνται να υποστηρίξουν τον ΟΣΕ σε βάθος χρόνου, για τη συντήρηση και την αναβάθµιση του δικτύου. Σύµφωνα µε πληροφορίες, η κρατική σιδηροδροµική εταιρεία της Γαλλίας, Société Nationale des Chemins de fer Français (SNCF), θα λειτουργήσει ως σύµβουλος Μεταρρύθµισης στον ΟΣΕ, συµβάλλοντας µε τεχνογνωσία στην πρόληψη σιδηροδροµικών ατυχηµάτων, στη ρύθµιση ζητηµάτων ευθύνης των σιδηροδροµικών φορέων, στην οργάνωση και επίβλεψη των σιδηροδροµικών µεταφορών, στον τοµέα της ασφάλειας, σε ζητήµατα εκπαίδευσης και επιµόρφωσης του προσωπικού, αλλά και στην οργάνωση κέντρων ελέγχου σιδηροδροµικής κυκλοφορίας.
Συνδροµή της Ε.Ε.
Μετά το σιδηροδροµικό δυστύχηµα στα Τέµπη, η κυβέρνηση απευθύνθηκε στην Ε.Ε. για τεχνική βοήθεια και καθοδήγηση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέθεσε στον Οργανισµό Σιδηροδρόµων της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ERA) την εκπόνηση Εκθεσης για την εφαρµογή της ευρωπαϊκής νοµοθεσίας σχετικά µε την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόµων στην Ελλάδα. Η έκθεση, που υποβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2023, οδήγησε στη διαµόρφωση ενός Σχεδίου ∆ράσης για την
Ασφάλεια και ∆ιαλειτουργικότητα υπό τον συντονισµό του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών, µε τη συµβολή ευρωπαϊκών θεσµών.
Το Σχέδιο ∆ράσης, το οποίο υποβλήθηκε τον Απρίλιο του 2024, υλοποιείται και έχουν ήδη υποβληθεί τρεις αναφορές προόδου. Στόχος του είναι η ενίσχυση της σιδηροδροµικής ασφάλειας µέσω ενός νοµοθετικού πλαισίου που αφορά την κατανοµή των ρόλων όλων των εµπλεκόµενων φορέων (ΟΣΕ, υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών, Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων, επιβατικές και εµπορευµατικές Σιδηροδροµικές Επιχειρήσεις). Αναλυτικά οι πέντε άξονες:
Αξονας Α. «Εφαρµογή συστηµικής προσέγγισης στη Σιδηροδροµική Ασφάλεια µε βάση το ευρωπαϊκό νοµικό πλαίσιο»: Το συνολικό σύστηµα διακυβέρνησης του σιδηρόδροµου, κυρίως αναφορικά και µε τον τοµέα της ασφάλειας, είναι σε διαδικασία µεταρρύθµισης και εκσυγχρονισµού. Πρώτη φορά έχει συγκροτηθεί Οµάδα Εργασίας µε συµµετοχή του ΟΣΕ, όλων των Σιδηροδροµικών Επιχειρήσεων και της ΡΑΣ, συµβάλλοντας στην ενίσχυση της ασφάλειας της λειτουργίας των οργανισµών. Εχει καταρτιστεί µε την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Οργανισµού Σιδηροδρόµων ένα εκτενές πρόγραµµα εκπαίδευσης του προσωπικού που κατέχει καίριες θέσεις σε κάθε οργανισµό, µε στόχο αφ’ ενός την ενίσχυση των ικανοτήτων του στον τοµέα της ασφάλειας και αφ’ ετέρου στη µετέπειτα πολυεπίπεδη εφαρµογή εντός του φορέα. Αναλήφθηκαν νοµοθετικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της στελέχωσης του νέου Οργανισµού «Σιδηρόδροµοι της Ελλάδος», της ΡΑΣ, του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ και του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών, µε σκοπό την εκπλήρωση του ρόλου τους στο νέο σύστηµα ασφάλειας σιδηροδρόµων.
Αξονας Β. «Βελτίωση των διαδικασιών διαπίστευσης, παρακολούθησης και κοινοποίησης για τη διασφάλιση της ασφάλειας των σιδηροδρόµων»: Ενισχύθηκε η συνεργασία µεταξύ του υπουργείου και του Εθνικού Συστήµατος ∆ιαπίστευσης (ΕΣΥ∆) για την παρακολούθηση της ορθής λειτουργίας των οργανισµών αξιολόγησης των σιδηροδροµικών συστηµάτων (υποδοµή, ενέργεια, ERTMS, τροχαίο υλικό).
Αξονας C. «Οργανωτική µεταρρύθµιση του σιδηροδροµικού τοµέα»: Η µεταρρύθµιση και ανάπτυξη του σιδηροδροµικού τοµέα αποτελεί προτεραιότητα, µε στόχο τη δηµιουργία ενός σύγχρονου, ασφαλούς και αποδοτικού σιδηροδροµικού δικτύου. Η µεταρρύθµιση του σιδηροδροµικού τοµέα θεσµοθετήθηκε τον ∆εκέµβριο του 2024 και βρίσκεται σε εξέλιξη. ∆ηµιουργείται ένας ενιαίος ∆ιαχειριστής Σιδηροδροµικής Υποδοµής, η εταιρεία «Σιδηρόδροµοι Ελλάδος ΜΑΕ», η οποία θα αναλάβει τη συνολική ευθύνη για τη µελέτη, ανάπτυξη, συντήρηση και ασφαλή λειτουργία της υποδοµής. Με τον µετασχηµατισµό αυτόν εξαλείφονται επικαλύψεις αρµοδιοτήτων µεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ και ενισχύεται η ασφάλεια. Είναι υπό ολοκλήρωση η πρόσληψη συµβούλου Μεταρρύθµισης που θα επιβλέψει την αναδιοργάνωση του οργανισµού. Προετοιµάζεται διαγωνισµός για την πρόσληψη διεθνώς καταξιωµένου τεχνικού συµβούλου, ο οποίος θα συµβάλει στον ριζικό εκσυγχρονισµό όλων των λειτουργιών της νέας εταιρείας (διαχείριση έργων, διαχείριση κυκλοφορίας, ασφάλεια, συντηρήσεις υποδοµής κ.λπ.) την επόµενη πενταετία. Ο ΟΣΕ βρίσκεται στη διαδικασία πρόσληψης µέσω ΑΣΕΠ 140 νέων µόνιµων στελεχών για κρίσιµες θέσεις, όπως κλειδούχοι, σταθµάρχες και µηχανικοί, οι οποίες αναµένεται να ολοκληρωθούν τον επόµενο µήνα.
Αξονας D. «Ενίσχυση Εθνικού Φορέα ∆ιερεύνησης (ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ)»: Εχουν οριστεί τα µέλη του ∆ιοικητικού Συµβουλίου του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ. ∆ιασφαλίστηκε η λειτουργία και η στελέχωση του Εθνικού Φορέα ∆ιερεύνησης µε έµπειρο προσωπικό, θεσµοθετήθηκε η περαιτέρω ενίσχυση της αυτοτέλειας του Οργανισµού και αυξήθηκε ο προϋπολογισµός του. Ο ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ είναι πλέον µέλος του ευρωπαϊκού δικτύου εθνικών αρχών διερεύνησης.
Αξονας Ε. «Προώθηση Γνώσης και Κουλτούρας για την Ασφάλεια των Σιδηροδρόµων»: Μέσω του σχεδίου δράσης προωθείται η ανάπτυξη κοινής αντίληψης και κουλτούρας σε θέµατα ασφάλειας µεταξύ όλων των ενδιαφερόµενων µερών του σιδηροδροµικού τοµέα και του προσωπικού στο σύνολό τους και η διαρκής επιµόρφωση και ευαισθητοποίηση του προσωπικού µε στόχο η κουλτούρα ασφάλειας να γίνει αναπόσπαστο κοµµάτι της νοοτροπίας κάθε εργαζόµενου στον σιδηροδροµικό τοµέα.
Κυριακάτικη Απογευματινή