Θεοφάνια: Στη Δεξαμενή Μητσοτάκης και Δούκας, στην Κωνσταντινούπολη ο Ανδρουλάκης (Φωτογραφίες)

Με λαμπρότητα πραγματοποιείται σήμερα, Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025 ο εορτασμός των Θεοφανείων σε όλη τη χώρα
11:04 - 6 Ιανουάριος 2025

Οι πολιτικοί αρχηγοί και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρόκειται να συμμετάσχουν στον εορτασμό των Θεοφανίων, παρακολουθώντας τις καθιερωμένες θρησκευτικές τελετές σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι εκδηλώσεις Αγιασμού των Υδάτων πραγματοποιήθηκαν σε όλη τη χώρα, με τη συμμετοχή πλήθους πιστών.

Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας παρακολούθησαν τη Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου στην Αθήνα. Στη συνέχεια ακολούθησε ο Αγιασμός των Υδάτων στη Δεξαμενή Αθηνών, όπου θα πραγματοποιηθεί η κατάδυση του Τιμίου Σταυρού.

Μήνυμα Μητσοτάκη για τα Θεοφάνια

«Η ηλιόλουστη Ελλάδα γιορτάζει με λαμπρότητα τα Θεοφάνια, αντλώντας δύναμη και ελπίδα από το μήνυμά τους. Σε έναν κόσμο ταραγμένο με πολέμους στην ευρύτερη γειτονιά μας και με την εσωτερική πολιτική σκηνή να σκιάζει, η απώλεια του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη, αλλά και η μεγάλη δοκιμασία του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστάσιου. Προσευχόμαστε γι αυτόν όπως εκείνος προσεύχεται πάντα για εμάς εδώ αι δεκαετίες», είπε ο πρωθυπουργός στο μήνυμά του για τα Θεοφάνια.

«Όμως το μήνυμα των Φώτων είναι στον πυρήνα του ένα μήνυμά ελπίδας αισιοδοξίας και αυτοπεποίθησης. Και πράγματι η Ελλάδα σήμερα είναι ένας φάρος σταθερότητας σε έναν ασταθή κόσμο και μια χώρα η οποία δρομολογεί παρά τις δυσκολίες την πρόοδο σε ένα γενικότερο περιβάλλον καθήλωσης», πρόσθεσε.

«Ας κρατήσουμε αυτό το μήνυμα αισιοδοξίας σήμερα θέλω να ευχηθώ από καρδιάς στον καθένα και την καθεμιά υγεία ευτυχία και καλή χρονιά», κατέληξε.

Δείτε φωτογραφίες:

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ταξίδεψε στο Κιλκίς για να παραστεί στις θρησκευτικές εκδηλώσεις για τον Αγιασμό των Υδάτων. Η παρουσία της υπογραμμίζει τη σημασία της ημέρας για όλες τις περιοχές της χώρας.

Ο Νίκος Ανδρουλάκης βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη, όπου θα συμμετάσχει στην πατριαρχική και συνοδική Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου, χοροστατούντος του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Στη συνέχεια, θα παραστεί στην κατάδυση του Τιμίου Σταυρού στον Κεράτιο Κόλπο.

Ο Σωκράτης Φάμελλος, πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, θα παρακολουθήσει τη Θεία Λειτουργία στον Καθεδρικό Ναό της Αγίας Τριάδας στον Πειραιά. Αμέσως μετά, θα συμμετάσχει στην τελετή κατάδυσης του Σταυρού στην προβλήτα απέναντι από τον Ιερό Ναό του Αγίου Σπυρίδωνα.

Θεοφάνια: Τι εορτάζει σήμερα η Χριστιανοσύνη

Η ονομασία Θεοφάνια θεωρείται η αρχαιότερη και έχει την αρχή της στον λόγο του Αποστόλου Παύλου «Θεός εφανερώθη εν σαρκί» (Α’, Τιμ. γ’ 16). Η ονομασία Επιφάνεια, μεταγενέστερη, έχει όμως και αυτή την αρχή της στην Αγία Γραφή και συγκεκριμένα στα Τίτ. β’ 11: «Επεφάνη γαρ η χάρις του Θεού η σωτήριος πάσιν ανθρώποις» και Τίτ. β’ 13: «και επιφάνειαν της δόξης του μεγάλου Θεού». Το βάπτισμα του Κυρίου, που λέγεται και «φώτισμα», αποδίδει την τρίτη ονομασία στη γιορτή: «Τα Φώτα» ή «Τα Άγια Φώτα».

Από τις ιερές ημέρες στη ζωή των χριστιανών η σημερινή, γιατί η Εκκλησία μας γιορτάζει τη φανέρωση ολόκληρης της Τριάδας στον κόσμο, τη φανέρωση του Θεού, εξ ου και η λέξη Θεοφάνια. Στη Βάπτιση, ο Ιησούς αποκαλύπτεται ως το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, που φωτίζει τα πάντα, γι’ αυτό ο λαός μας αποκαλεί τα Θεοφάνεια και Φώτα.

Οι Ευαγγελιστές Ματθαίος και Μάρκος τοποθετούν «χρονικά» την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος αμέσως μετά την έξοδο του Ιησού από τα νερά του Ιορδάνη και σε άμεση σχέση με τη βάπτιση. Ο Λουκάς διαφοροποιείται κάπως στο σημείο αυτό και τοποθετεί το «ανεωχθήναι τον ουρανόν και καταβήναι το Πνεύμα το Άγιον… επ’ αυτόν» (Λουκ. 3,21-22) «λίγο αργότερα» και μετά το πέρας της βάπτισης.

Βέβαια, δεν φαίνεται να το θεωρεί ξεχωριστό γεγονός, όπως ισχυρίζονται πολλοί, για να τονισθεί δήθεν κάποια διάρκεια μεταξύ βαπτίσματος και «χρίσματος». Μας λέει συγκεκριμένα ότι ο Ιησούς αμέσως μετά τη βάπτιση ή και κατά τη βάπτιση άρχισε να προσεύχεται, και τότε ακριβώς συνέβη η «κάθοδος» του Πνεύματος (Λουκ. 3,21). Κατά τον Λουκά, επομένως, έχουμε το μεγάλο αποκαλυπτικό γεγονός και την πρώτη θεοφάνεια της Καινής Διαθήκης αμέσως μετά τη βάπτιση και σε σχέση πάντοτε με τη βάπτιση και μάλιστα σε ώρα «προσευχής». Τότε έρχεται και η ουράνια επιβεβαίωση, ότι «ούτος έστιν ο υιός ο αγαπητός» (Ματθ. 3,17· Μάρκ. 1.11· Λουκ. 3,22) και «ο υιός του Θεού» (Ιωάν. 1,34).

Με αυτόν τον τρόπο στη Βάπτιση έχουμε την τρισυπόστατη παρουσία του Θεού (Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα).

Στη Δύση τα Θεοφάνια τα συναντάμε στα μέσα του 4ου αι., αλλά ήδη την εποχή εκείνη υπήρχε στη Ρωμαϊκή Εκκλησία και άλλη μια εορτή αφιερωμένη στην κατά σάρκα Γέννηση του Ιησού, στις 25 Δεκεμβρίου.

Όταν πλέον καθιερώθηκε αυτή η ημερομηνία για τα Χριστούγεννα, σε όλο τον χριστιανικό κόσμο έγινε και ο διαχωρισμός της εορτής των Φώτων στις 6 Ιανουαρίου, στα μέσα του 6ου αι.

Με τη σημερινή εορτή κλείνει και ο κύκλος του λεγόμενου Δωδεκαημέρου που αρχίζει από τη Δεσποτική εορτή των Χριστουγέννων και περιλαμβάνει και τις άλλες ενδιάμεσες εορτές.

Στον σύντομο εκκλησιαστικό, θριαμβικό ύμνο που ψάλλεται στην απόλυση της Ιερής Ακολουθίας των Θεοφανείων αποδίδεται, περιληπτικά μεν, αποκαλυπτικά δε, το μεγαλειώδες της εορτής:

«Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε,

η της Τριάδος εφανερώθη προσκύνησις

του γαρ Γεννήτορος η φωνή προσεμαρτύρει Σοι,

αγαπητόν Σε Υιόν ονομάζουσα

και το Πνεύμα εν είδει περιστεράς

εβεβαίου του λόγου το ασφαλές.

Ο επιφανής Χριστέ ο Θεός

Και τον κόσμον φωτίσας δόξα Σοι».