Η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα τέθηκε στο επίκεντρο του χθεσινού υπουργικού συμβουλίου, κατά το οποίο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, παρουσίασε τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για τη βελτίωση της λειτουργίας του, την αναβάθμιση της ασφάλειας, την ενίσχυση της εποπτείας του και τη βελτίωση των υπηρεσιών στο κοινό.
Στις βασικές ρυθμίσεις περιλαμβάνονται η δημιουργία ενός ισχυρού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής με απορρόφηση από την ΟΣΕ της θυγατρικής ΕΡΓΟΣΕ και η μετονομασία σε Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ.
Παράλληλα, διασφαλίζεται η άμεση έναρξη λειτουργίας της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος, ενώ υλοποιείται με ΚΥΑ η μετάθεση της δραστηριότητας διαχείρισης του δημόσιου σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στη νέα εταιρεία και επιπλέον διασφαλίζεται και η διακριτή λογιστική παρακολούθηση της δραστηριότητας.
Προβλέπονται, ακόμη, μεταβατική διοίκηση αλλά και μεταβατικό οργανόγραμμα που θα εγκριθεί από το νέο ΔΣ και το οποίο θα στελεχώνεται από τα υφιστάμενα στελέχη των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Η μεταβατική δομή θα αποτελέσει, εντός του 2025, το αντικείμενο ριζικού ανασχεδιασμού από σύμβουλο που θα επιλεγεί μέσω του εν εξελίξει ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού.
Να σημειωθεί ακόμη ότι μεταφέρεται το σύνολο του υφιστάμενου προσωπικού των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με πλήρη διατήρηση των μισθολογικών και μη μισθολογικών του απολαβών και τήρηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας μέχρι τη λήξη τους.
Επίσης, διατηρείται το δικαίωμα του ν.4974/2022 για πρόσληψη (διεθνούς) εξωτερικού συμβούλου διοίκησης και προετοιμάζεται ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός.
Με το νομοσχέδιο προωθούνται διατάξεις για τη θεσμική ενδυνάμωση και την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα δομών της πολιτείας που είναι επιφορτισμένες με την εμπέδωση της ασφάλειας και την ευρυθμία των αεροπορικών και σιδηροδρομικών μεταφορών.