Στο όριο πρόκλησης νέας έντασης κινείται η Τουρκία μετά το ρεκόρ παραβάσεων στο FIR Αθηνών (για το 2024) με συνολικά 17 αεροσκάφη. Πέντε ζεύγη τουρκικών F-16, τρία Phantom F-4, 2 drones, ένα κατασκοπευτικό CN-235 και ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας ATR-72, την Τρίτη, αγνοώντας τους Κανόνες Εναέριας Κυκλοφορίας δεν κατέθεσαν σχέδια πτήσης και προχώρησαν σε συνολικά 12 παραβάσεις στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο. Οι τουρκικές δυνάμεις είχαν προγραμματισμένη άσκηση ανατολικά της Ρόδου, πιο κοντά στο FIR Λευκωσίας, αλλά και σε τμήματα του FIR Αθηνών. Τελευταία φορά που τουρκικά F-16 είχαν εισέλθει παράνομα στο FIR Αθηνών ήταν Φεβρουάριος του 2023, γεγονός που υποδηλώνει επί της ουσίας πως η Άγκυρα εμμένει στις ανυπόστατες διεκδικήσεις της στην περιοχή.
Και μπορεί εδώ και καιρό οι αριθμοί της τουρκικής παραβατικότητας στο Αιγαίο να μην «εντυπωσιάζουν» σε σχέση με το κοντινό παρελθόν, η παρουσία τουρκικών δυνάμεων όμως είναι σχεδόν καθημερινή. Η Άγκυρα φροντίζει να υπενθυμίζει την παρουσία της στην Ανατολική Μεσόγειο είτε με κάποιο Μη Επανδρωμένο Αεροσκάφος, ελικόπτερο ή κάποιο αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας. Παρότι ο αριθμός των παραβάσεων δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικός, είναι σαφές πως η τουρκική πλευρά επιχειρεί να εντείνει τις πιέσεις της και με τον τρόπο της να κοινοποιήσει στην Αθήνα τις αντιθέσεις στα θέματα της καυτής ατζέντας του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Δεν θεωρείται τυχαίο άλλωστε το γεγονός ότι τα τουρκικά UAVs αλλά και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας από τους καλοκαιρινούς μήνες έχουν εντείνει την παράνομη παρουσία τους εντός του FIR Αθηνών. Από την αρχή του χρόνου τουρκικά αεροσκάφη έχουν πραγματοποιήσει συνολικά 263 παραβάσεις των ΚΕΚ, εκ των οποίων οι 204 από τις αρχές Αυγούστου, όταν η Ελλάδα άρχισε τις έρευνες για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης με Κύπρο και Ισραήλ.
Θυμίζουμε ότι τα όρια του FIR Αθηνών έχουν καθορισθεί με τις Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας Ευρώπης (1950, 1952, 1958) του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Στο πλαίσιο αυτών των συμφωνιών, στις οποίες -θεωρητικά- έχει συναινέσει και η Άγκυρα, ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας και της παροχής πληροφοριών πτήσεων εντός του FIR Αθηνών είναι αρμοδιότητα της Ελλάδας. Στον διεθνή εναέριο χώρο του FIR Αθηνών οι ελληνικές Αρχές μεριμνούν, με βάση την εντολή του ICAO, για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας. Η Τουρκία όμως από το 1974 αρνείται να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας και δεν υποβάλλει σχέδια πτήσης από τα στρατιωτικά της αεροσκάφη που εισέρχονται στο FIR Αθηνών. Η Άγκυρα επομένως αρνείται τον προβλεπόμενο από τον ICAO πολιτικο-στρατιωτικό συντονισμό με την υπεύθυνη αρχή εναέριας κυκλοφορίας για την ασφάλεια των πολιτικών πτήσεων, δηλαδή την ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.