Μία ημέρα μετά την τριμερή Ελλάδας – Κύπρου – Γαλλίας, που πραγματοποιήθηκε στη Νέα Υόρκη, ώστε να προχωρήσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου, έφτασε στη Βουλή η σχετική τροπολογία, επιβεβαιώνοντας έτσι την ισχυρή βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι εργασίες για την κατασκευή του Great Sea Interconnector (GSI).
Η ρύθμιση προβλέπει ότι ο ΑΔΜΗΕ ως φορέας υλοποίησης του έργου κοινού ενδιαφέροντος για την Ελλάδα και την ΕΕ προβαίνει στις καταβολές που απαιτούνται για τη συνέχιση των εργασιών, στο πλαίσιο των κατασκευαστικών συμβάσεων που έχει συνάψει, μέχρι του ποσού των 26.800.000 ευρώ. Παράλληλα δε με τη διαδικασία έκδοσης των αποφάσεων των οικείων ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Κύπρου για τον καθορισμό του ρυθμιζόμενου εσόδου του έργου για το 2025 και βάσει του υφιστάμενου κατά τη θέση σε ισχύ του παρόντος ρυθμιστικού πλαισίου. Στόχος της διάταξης είναι η αποτροπή της αναστολής των εργασιών στο πλαίσιο των συναφθεισών κατασκευαστικών συμβάσεων.
Ο κίνδυνος της αναστολής είναι υπαρκτός. Εξαρτάται δε (και) από την Τουρκία, που εγείρει διεκδικήσεις στην περιοχή και ενδεχομένως να επιχειρήσει να μπλοκάρει το project. Όπως προβλέπει η τροπολογία «σε περίπτωση καθυστέρησης ή ματαίωσης του έργου λόγω εξωτερικών παραγόντων εκτός του ελέγχου, της ευθύνης και της υπαιτιότητας του φορέα υλοποίησης και των συμβαλλόμενων με αυτόν προμηθευτών και αναδόχων, ο φορέας υλοποίησης ανακτά μέσω του κρατικού προϋπολογισμού ποσοστό 13% του συνόλου των πραγματοποιηθεισών και μη ανακτηθεισών επενδυτικών και λειτουργικών δαπανών, ούτως ώστε το άθροισμα του ανωτέρω ποσοστού με το ποσοστό που ανακτάται κατά τα προβλεπόμενα σε σχετική απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) να ανέρχεται σε ποσοστό 50% επί του συνόλου των ως άνω δαπανών». Κοινώς, η Ελλάδα έβαλε νερό στο κρασί της και δέχθηκε να επιμεριστεί ισόποσα το κόστος με την Κύπρο σε περίπτωση που ο GSI καταλήξει να έχει την… τύχη” του EastMed.