Παράθυρο αισιοδοξίας για την υλοποίηση του εξαιρετικά σημαντικού -γεωστρατηγικά και οικονομικά- έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης ύψους 2 δισ. ευρώ Ελλάδας – Κύπρου, με τελικό «σταθμό» το Ισραήλ, ανοίγει η κατ’ αρχήν συμφωνία που επετεύχθη μεταξύ των Ρυθμιστικών Αρχών των δύο χωρών.
Παρότι όλα παραμένουν ανοιχτά έως ότου κλειδώσουν κρίσιμες οικονομικές λεπτομέρειες για το έργο «Great Sea Interconnector», ώστε η γαλλική Nexans που υλοποιεί τις σχετικές υποθαλάσσιες έρευνες για την πόντιση των καλωδίων να πάρει πίσω το τελεσίγραφο διακοπής των εργασιών, τα βήματα που έγιναν τα προηγούμενα 24ωρα, έπειτα από επίσημες και ανεπίσημες επικοινωνίες των υπουργείων Ενέργειας των δύο χωρών και των Ρυθμιστικών Αρχών (ΡΑΕΕΥ και ΡΑΕΚ) και τις κυβερνητικές επαφές υψηλού επιπέδου -με την εμπλοκή της ΕΕ που συγχρηματοδοτεί το έργο με σχεδόν 660.000.000 ευρώ-, καλλιεργούν βάσιμες προσδοκίες ότι το έργο δεν θα τιναχτεί στον αέρα για λόγους που σχετίζονται με το πώς η Κύπρος και η Ελλάδα θα καλύψουν τις αρχικές οικονομικές υποχρεώσεις τους.
Τη σημασία του έργου την αντιλαμβάνονται όλες οι πλευρές, δεδομένου ότι το έργο βγάζει από την ενεργειακή απομόνωση την Κύπρο διασυνδέοντάς τη με την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται-εισάγεται στην Ελλάδα.
Ωστόσο, παρά τις επιμέρους οικονομικές συμφωνίες, αυτό για το οποίο δεν μιλά κανείς ακόμη είναι το γεωπoλιτικό ρίσκο και το ποιος θα αναλάβει το σχετικό κόστος, αν το project δεν προχωρήσει για λόγους που σχετίζονται με μια νέα εμπλοκή με την Τουρκία – η οποία λίγo καιρό πριν έφτασε κοντά στο να προκαλέσει θερμό επεισόδιο στην Κάσο όταν, με πρόσχημα την παραβίαση της τουρκικής υφαλοκρηπίδας, ανέπτυξε πέντε πολεμικά πλοία σε περιοχή, με αφορμή τον πλου του υπό ιταλική σημαία ερευνητικού πλοίου «Ievoli Relume».