Τις αντοχές της ελληνοτουρκικής προσέγγισης δοκίμασε, και μάλιστα σκληρά, το περιστατικό νοτίως της Κάσου και της Καρπάθου, όταν το ιταλικό ερευνητικό πλοίο «Ievoli Relume» ήρθε αντιμέτωπο με πέντε τουρκικά πολεμικά πλοία κι ενώ στην περιοχή έπλεαν και μονάδες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού.
Το ερευνητικό, που εκτελούσε εργασίες για πόντιση καλωδίων για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την Κρήτη, ολοκλήρωσε χθες (μερικώς) την αποστολή του στην περιοχή και συνοδεία της ελληνικής κανονιοφόρου «Αήττητος» αποχώρησε. Το πλοίο διήνυσε όλη την απόσταση από τα όρια των 6 ν.μ. της Κάσου έως τα 6 ν.μ. της Καρπάθου και επέστρεψε, καθώς απαιτείται να σαρωθεί δύο φορές η διαδρομή. Δεν θα χρειαστεί να περάσει εκ νέου από το σημείο αυτό. Από την περιοχή αποχώρησαν και τα τουρκικά πολεμικά πλοία υπό την παρακολούθηση της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς».
Η Αθήνα επέλεξε να διατηρήσει χαμηλούς τόνους και να διαχειριστεί την κατάσταση με λεπτούς διπλωματικούς χειρισμούς. «Φαίνεται ότι οι δίαυλοι επικοινωνίας λειτούργησαν», δήλωσε ο Παύλος Μαρινάκης, προσθέτοντας ότι το ιταλικό πλοίο επιστρέφει στο Ηράκλειο για ανεφοδιασμό και αλλαγή πληρώματος.
Η ΔΥΣΚΟΛΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
Η διαχείριση αυτής της κατάστασης με τη διπλωματία σε πρώτο πλάνο αντικατοπτρίζει τη γενικότερη βούληση της Αθήνας να μη διαταραχθούν τα «ήρεμα νερά» μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου, που είναι προγραμματισμένη η επόμενη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ταγίπ Ερντογάν, στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη, κατά την οποία αναμένεται να γίνουν οι δύσκολες συζητήσεις για τη συνέχιση των ελληνοτουρκικών επαφών το επόμενο χρονικό διάστημα.
Αυτές οι κινήσεις της Άγκυρας πάντως δείχνουν τη συνεχή προσπάθειά της να δηλώσει επί του πεδίου ότι η συγκεκριμένη περιοχή αποτελεί το εξωτερικό όριο της τουρκικής υφαλοκρηπίδας. Στην ουσία πρόκειται για μια απόδειξη επί του πεδίου ότι το τουρκολιβυκό μνημόνιο παραμένει σε ισχύ και παράλληλα με αυτή την κίνηση η Άγκυρα αμφισβητεί ευθέως και την ισχύ της οριοθετημένης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, όπως αυτή είχε συμφωνηθεί στις 6 Αυγούστου του 2020.
Θυμίζουμε ότι το όλο περιστατικό με το «Ievoli Relume» ξεκίνησε καθώς η ιταλική εταιρεία πήρε άδεια για τις εργασίες, δηλαδή έβγαλε η ελληνική πλευρά NAVTEX για την περιοχή έρευνας, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας βρίσκεται εντός των 6 ναυτικών μιλίων, εντός δηλαδή των εθνικών χωρικών υδάτων. Ένα μικρό σημείο της έρευνας, περίπου μισό μίλι, ήταν εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων, περίπου στα εξίμισι μίλια. Η αντίδραση της Τουρκίας σημειώθηκε διότι, με βάση την κατατεθειμένη στον ΟΗΕ επιστολή της 18ης Μαρτίου 2020, υποστηρίζει πως η θαλάσσια περιοχή νότια, ανατολικά και νοτιοδυτικά της Κάσου βρίσκεται εντός των ορίων της τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
Έπεσαν οι υπογραφές για τα F-35. Η LΟA έχει δυναμική σύμβασης, κάτι το οποίο σημαίνει ότι οριστικοποιείται το στρατηγικής σημασίας για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις εξοπλιστικό πρόγραμμα. Η Πολεμική Αεροπορία πρόκειται να παραλάβει τα πρώτα F-35 εντός του 2028.