Τίτλος: Το «Μάλμε βράσε» στη Eurovision με φάλτσα, διχασμό και το… Nemo

Η 11η θέση για το «Zarri» και τη Σάττι, οι «Τούρκοι χορευτές της Δυτικής Θράκης» και ο γυμνός Φινλανδός
20:50 - 13 Μάιος 2024

Εκπλήξεις έκρυβε η τελική βαθμολογία στον τελικό της Eurovision το βράδυ του Σαββάτου, μια βραδιά πιο έντονα πολιτικοποιημένη από ποτέ άλλοτε στην ιστορία του θεσμού. Η Ελλάδα με το «Zarri» της Μαρίνας Σάττι κατάφερε να έχει μια αξιοπρεπή παρουσία, κατώτερη όμως των προσδοκιών που είχαν καλλιεργηθεί, με αποτέλεσμα να μείνει εκτός δεκάδας και να καταλάβει την 11η θέση. Αντίθετα η Κύπρος πήγε καλύτερα από το αναμενόμενο και τις προβλέψεις των στοιχηματικών εταιρειών καταλαμβάνοντας τη 15η θέση στην τελική κατάταξη.

Όσον αφορά την ψηφοφορία των επιτροπών, η Ελλάδα βρέθηκε στη 14η θέση με 41 βαθμούς, ενώ όχι μόνο δεν συγκέντρωσε αρκετούς βαθμούς, αλλά πολλές ήταν και οι χώρες που δεν την ψήφισαν καθόλου. Οι συνολικοί βαθμοί που έδωσε το κοινό στο «Ζάρι» ήταν 85, ανεβάζοντάς μας έτσι στην 11η θέση. Συνολικά η Μαρίνα Σάττι συγκέντρωσε 126 βαθμούς. Οι επιτροπές των χωρών που ψήφισαν την Ελλάδα ήταν οι εξής: Ελβετία (12 βαθμοί), Αλβανία (7 βαθμοί), Κύπρος (7 βαθμοί), Αρμενία (4 βαθμοί), Γαλλία (4 βαθμοί), Σερβία (3 βαθμοί), Νορβηγία (2 βαθμοί) και Σλοβενία (2 βαθμοί). Το κοινό 21 χωρών συνολικά ψήφισε το «Ζάρι». Αναλυτικά οι βαθμοί: Κύπρος (12 βαθμοί), Αρμενία (10 βαθμοί), Σερβία (8 βαθμοί), Άγιος Μαρίνος (7 βαθμοί), Γερμανία (5 βαθμοί), Λουξεμβούργο (5 βαθμοί), Αλβανία (4 βαθμοί), Βέλγιο (4 βαθμοί), Ολλανδία (4 βαθμοί), Ελβετία (4 βαθμοί), Αυστραλία (3 βαθμοί), ROW (3 βαθμοί), Μολδαβία (3 βαθμοί), Τσεχία (2 βαθμοί), Γεωργία (2 βαθμοί), Ιταλία (2 βαθμοί), Μάλτα (2 βαθμοί), Ισπανία (2 βαθμοί), Αζερμπαϊτζάν (1 βαθμός), Γαλλία (1 βαθμός), Ηνωμένο Βασίλειο (1 βαθμός).

Όσον αφορά την Κύπρο, η ελληνική επιτροπή έδωσε στο «Liar» της Silia Kapsis 10 βαθμούς, δίνοντας το δωδεκάρι στη νικήτρια Ελβετία, ενώ το ελληνικό κοινό έδωσε απλόχερα το 12άρι στην κυπριακή συμμετοχή.

Πάντως για μία ακόμη Eurovision ήταν σημαντικές οι διαφοροποιήσεις στις επιλογές των επιτροπών σε σχέση με εκείνες του κοινού. Την πρώτη θέση στον τελικό του 68ου διαγωνισμού τραγουδιού κατέκτησε ο εκπρόσωπος της Ελβετίας, Nemo, ενώ ακολούθησαν η Κροατία και η Ουκρανία. Ωστόσο, μέχρι να δώσει τις ψήφους του το κοινό, η εικόνα του αποτελέσματος ήταν διαφορετική, με την Ελβετία να κρατά ωστόσο την πρώτη θέση, αφού οι επιτροπές τής έδωσαν 365 ψήφους.

Ρεκόρ τηλεθέασης με 80,3% για την ΕΡΤ

Σαρωτικά ήταν τα ποσοστά τηλεθέασης του πρώτου καναλιού της δημόσιας τηλεόρασης καθ’ όλη τη διάρκεια μετάδοσης του τελικού της Eurovision. Στο δυναμικό κοινό 18-54 ετών το πανευρωπαϊκό τηλεοπτικό πρόγραμμα σημείωσε μέσο όρο 71,6% και ανέβηκε σε τέταρτο (1.15-1.30) στο 80,3%. Στις 23.05, που εμφανίστηκε η Μαρίνα Σάττι στη σκηνή, το ποσοστό ήταν στο 69,2%. Όσον αφορά το γενικό σύνολο, η Eurovision 2024 είχε μέσο όρο 68,6%. Το υψηλότερο ποσοστό που έφτασε ήταν το 78,9% στο τέταρτο 1.15-1.30. Κατά τα λεπτά που η Μαρίνα Σάττι βρισκόταν στη σκηνή, το ποσοστό ήταν στο 67,2%.

Ο non binary νικητής που έσπασε τους «κώδικες»

 Φοράει σχεδόν αποκλειστικά ροζ. Χαμογελάει, συγκινείται, δεν κρύβει συναισθήματα. Το Nemo νίκησε στη φετινή Eurovision. Κάτι ανάμεσα σε Φρέντι Μέρκιουρι και Κλάους Νόμι, βρέθηκε στην κορυφή του διαγωνισμού από τα πρώτα λεπτά της ψηφοφορίας, με την έκπληξη ζωγραφισμένη στο πρόσωπό του. Ερμήνευσε με πάθος ένα βιωματικό κομμάτι με τίτλο «The Code», για να αφηγηθεί το ταξίδι της συνειδητοποίησης της ταυτότητας ενός non binary καλλιτέχνη που τραγουδάει με φτερά και πούπουλα. Διώχνει τα στερεότυπα. Δεν θέλει να εκδικηθεί κανέναν, ούτε να εκφράσει θυμό. Ξεχώρισε για τη σκηνική του παρουσία, το ταλέντο, την τρυφερότητα στη φωνή. Χάρισε την πρωτιά στην Ελβετία. Στο βίντεο που μοιράστηκε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram κρατάει το τρόπαιο (που έσπασε από τον ενθουσιασμό του πανηγυρίζοντας στον τελικό), για να πει: «Δεν θα πιστέψετε τι συνέβη μόλις, κέρδισα τη Eurovision και έσπασα το τρόπαιο και μετά έσπασα τον αντίχειρά μου. Είμαι τόσο ευγνώμων, σας ευχαριστώ που ακούσατε την ιστορία μου και την ιστορία τόσων ανθρώπων. Σημαίνει πολλά για μένα. Μην ξεχνάτε να είστε ευγενικοί ο ένας με τον άλλο. Στο τέλος πάντα η αγάπη κερδίζει. Σας αγαπώ».

Το Νέμο «έσπασε» τον κώδικα. Πρόσθεσε και μια κόκκινη καρδιά. Κι εμείς τι άλλο γνωρίζουμε για το φετινό αστέρι της Eurovision; Γεννήθηκε το 1999, είναι Ελβετός ράπερ, τραγουδιστής και μουσικός. Παίζει επίσης βιολί, πιάνο και ντραμς. «Το “The Code” αφορά το ταξίδι που ξεκίνησα με τη συνειδητοποίηση ότι δεν είμαι ούτε άνδρας ούτε γυναίκα. Το να βρω τον εαυτό μου ήταν μια δύσκολη διαδικασία για μένα. Αλλά τίποτα δεν με κάνει να αισθάνομαι καλύτερα από την ελευθερία που κέρδισα συνειδητοποιώντας ότι είμαι non-binary», δηλώνει στα 25 του χρόνια. Τι άλλο είπε στη συνέντευξη Τύπου μετά τη βράβευσή του; Μίλησε για «την πιο queer παράσταση που μπορέσαμε να δώσουμε». Αποκάλυψε τη «συνταγή της επιτυχίας»: «Ένα τραγούδι που μιλάει στην ψυχή του άλλου». Έγινε φίλος και με τη Μαρίνα Σάττι. Λέτε να το δούμε σύντομα και στην Αθήνα;

Τα παρατράγουδα της διοργάνωσης: «Εδώ φέτος γίνεται το Μάλμε βράσε…»

Τη φετινή Eurovision στο Μάλμε της Σουηδίας δύσκολα θα την ξεχάσουμε. Τα παρατράγουδα και οι ανατροπές είναι πάντα στο πρόγραμμα σε μία διοργάνωση που έχει χαρακτηριστεί από «πανηγυράκι» μέχρι «κιτς φιέστα» και «gay parade», αλλά δεν θα φανταζόμασταν πως θα βλέπαμε τόσες παραφωνίες σε μία βραδιά στο live, όπως και στους δύο ημιτελικούς. Μπορεί να διαβάσαμε την ανακοίνωση της ΕΡΤ που προσπαθούσε να δικαιολογήσει το χασμουρητό της Μαρίνας Σάττι, στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου με την Ισραηλινή ερμηνεύτρια, αλλά ξέρουμε όλοι πολύ καλά ότι δεν ήταν θέμα ψυχικής ή σωματικής κόπωσης. Και είναι κάτι που μπορεί να δικαιολογηθεί μόνο όταν ένας καλλιτέχνης εκπροσωπεί τον εαυτό του και όχι μία χώρα. Είναι και οι δύο χορευτές της ελληνικής συμμετοχής από την ομάδα της Μαρίνας Σάττι που δήλωσαν σε συνέντευξή τους στο κανάλι του Αζερμπαϊτζάν «Έλληνες Τούρκοι της Δυτικής Θράκης». Κι αυτοί επιχείρησαν να το διορθώσουν και να ζητήσουν συγνώμη αλλά μήπως είναι ήδη αργά;

Η Μαρίνα Σάττι στο «Zari»

Ο Ολλανδός Τζουστ Κλάιν αποκλείστηκε για περιστατικό για το οποίο ακόμη ανακρίνεται, με τον εκπρόσωπο της EBU να δίνει σε δευτερόλεπτα τη βαθμολογία της Ολλανδίας μετά τον επεισοδιακό και πολυσυζητημένο αποκλεισμό της στον τελικό. Η 20χρονη Ισραηλινή Ίντεν Γκόλαν αποδοκιμάστηκε ξανά και ξανά, ο κόσμος φώναζε «Παλαιστίνη», αν και μέσω ειδικής επεξεργασίας του ήχου δεν καταλάβαμε τι ακριβώς συνέβαινε μέσα στην αρένα στο Μάλμε. Ο Φινλανδός Windows95Man εμφανίστηκε στη σκηνή του διαγωνισμού γυμνός από τη μέση και κάτω, με ένα εσώρουχο στο χρώμα του δέρματος. Αρκετοί ήταν εκείνοι που αντέδρασαν, κυρίως στο Twitter, τονίζοντας πως Eurovision βλέπουν και παιδιά.

Ο Φινλανδός τραγουδιστής που εμφανίστηκε γυμνός στη σκηνή

Οι εκφωνητές Ζερόμ Καλούτα και Θανάσης Αλευράς έμοιαζαν αμήχανοι και τη βραδιά του τελικού, χωρίς χημεία μεταξύ τους, με αστοχίες, όπως για το Σαν Μαρίνο, που παρουσίασαν ως «νησιωτική χώρα», για να κατηγορηθούν για «άγνοια» και «έλλειψη επαγγελματισμού». Διαφορετικότητα, αντιδράσεις, πολιτικές συμμαχίες. «Εδώ φέτος γίνεται το Μάλμε βράσε», είπε ο Ζερόμ Καλούτα. Θα σας ειδοποιήσουμε…