Με το κινητό του ειδοποίησε ότι ήταν ζωντανός

Το εκτινασσόμενο κάθισμα και η ψυχραιμία έσωσαν τον πιλότο του F-16 Block 52+
12:40 - 22 Μαρτίου 2024

Σωτήριο αποδείχτηκε το εκτινασσόμενο κάθισμα για τον χειριστή του μονοθέσιου μαχητικού αεροσκάφους F-16 Block 52+ που κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή της νήσου Ψαθούρα, μεταξύ Χαλκιδικής και Αλοννήσου. Καθοριστική όμως για τη διάσωσή του ήταν και η ψύχραιμη αντίδραση του 29χρονου υποσμηναγού, που τήρησε τους κανόνες ασφαλείας και κατάφερε να χρησιμοποιήσει με επιτυχία το σύστημα εγκατάλειψης πέφτοντας στη θάλασσα και με το κινητό του να ειδοποιήσει στη συνέχεια ότι είναι σώος και καλά στην υγεία του. Ο ίδιος, από το 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, όπου μεταφέρθηκε για να υποβληθεί σε όλες τις απαραίτητες εξετάσεις, δήλωνε λίγη ώρα αργότερα πως θέλει να επιστρέψει άμεσα στα καθήκοντά του

Οι έρευνες σχετικά με τα αίτια της πτώσης του εξελιγμένου F1-6 συνεχίζονται, με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι στιγμής να δείχνουν ότι υπήρξε τεχνική βλάβη. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι ο πιλότος κατά τη διάρκεια της πτήσης φέρεται να διαπίστωσε ότι ο κινητήρας του έκανε «διακοπές» με αποτέλεσμα να σβήσει οριστικά. Από εκεί και πέρα, ο 29χρονος υποσμηναγός είχε στη διάθεσή του λίγα δευτερόλεπτα προκειμένου να αποφασίσει να εγκαταλείψει το μαχητικό και παράλληλα να μεριμνήσει ώστε το αεροσκάφος να μην πέσει σε κατοικημένη περιοχή, βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή πολιτών. Αφού ο ιπτάμενος ενεργοποίησε τη χειρολαβή στο κάθισμά του για την ελεγχόμενη εγκατάλειψη, χρειάστηκαν 1,2 δευτερόλεπτα για να φύγει η καλύπτρα και να βρεθεί στον αέρα υπό μεγάλη πίεση.

Ένας μηχανισμός απελευθερώνει το αλεξίπτωτο που κρατά τον πιλότο και αυτοματοποιημένα κόβονται οι ιμάντες. Το κάθισμα απομακρύνεται και στη συνέχεια χαμηλώνει σιγά σιγά. Κάτω από τους γλουτούς, υπάρχει το πακέτο των σωστικών, μεταξύ αυτών βάρκα, σωσίβιο και ένα κιτ, που τον κρατούν στη ζωή όταν φτάνει στο νερό. Την ώρα της εκτόξευσης ο πιλότος είναι αναίσθητος, καθώς η επιτάχυνση υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια αντοχής, και όλα γίνονται αυτόματα, διότι είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι ο ίδιος. Πριν φτάσει στο έδαφος συνήθως επανέρχονται οι αισθήσεις του πιλότου, χωρίς όμως αυτό να είναι δεδομένο. Οι κατασκευαστές θεωρούν πως ο χειριστής δεν ανακτά τις αισθήσεις του, ακόμα και όταν φτάσει στο νερό. Γι’ αυτό και το σωσίβιο φουσκώνει μέσω των αισθητήρων που έχει πάνω του, ενώ φουσκώνει και το βαρκάκι που είναι δεμένο πάνω στο πόδι του πιλότου.

Ο 29χρονος υποσμηναγός, από το 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, όπου μεταφέρθηκε, δηλώνει πως θέλει να επιστρέψει άμεσα στα καθήκοντά του

Αμέσως μετά την εκτίναξη του 29χρονου υποσμηναγού απογειώθηκαν τρία εναέρια μέσα έρευνας και διάσωσης, ενώ στην περιοχή έσπευσαν επτά σκάφη του Λιμενικού και παραπλέοντα. Ο πιλότος εντοπίστηκε γρήγορα, αλλά η περισυλλογή του κατέστη δυνατή μετά από περίπου 90 λεπτά εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών στην περιοχή. Ωστόσο, σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της παραμονής του στη θάλασσα είχε κατά διαστήματα επικοινωνία με τα σωστικά συνεργεία μέσω του κινητού αλλά και του εξοπλισμού του κιτ επιβίωσης. Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι η πρώτη στον κόσμο που εξοπλίστηκε με τη συγκεκριμένη έκδοση F-16. Το αεροσκάφος είναι μία βελτιωμένη έκδοση του Block 50 με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα και εξελιγμένο κινητήρα.