Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να αναχωρήσει από τον ναύσταθμο της Σούδας η φρεγάτα «Ύδρα» για την Ερυθρά Θάλασσα και να πλεύσει προς το Σουέζ μαζί με τα υπόλοιπα πλοία που θα λάβουν μέρος στην επιχείρηση, προκειμένου να αναλάβουν δράση με στόχο την προστασία των εμπορικών πλοίων απέναντι στην απειλή των Χούθι της Υεμένης. Το ΚΥΣΕΑ, που συνεδρίασε χθες, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, «άναψε πράσινο» για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην επιχείρηση «Ασπίδες» ολοκληρώνοντας και τυπικά την προβλεπόμενη διαδικασία που αφορά αποστολές των Ενόπλων Δυνάμεων εκτός συνόρων.
Αμέσως μετά τη συνεδρίαση, τη φρεγάτα «Ύδρα» επισκέφθηκε στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας. «Η συμμετοχή της φρεγάτας, μαζί με την ανάληψη της διοίκησης του επιχειρησιακού στρατηγείου από την Ελλάδα με Έλληνα διοικητή, εξυπηρετεί πρωτίστως τα εθνικά συμφέροντα. Η Ελλάδα, ως ναυτιλιακή δύναμη με ηγετικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία, αποδίδει τεράστια σημασία στην ανάγκη διασφάλισης της ελεύθερης ναυσιπλοΐας και της ζωής των Ελλήνων ναυτικών, αλλά και του βιοτικού επιπέδου των πολιτών της χώρας μας», σημείωσε σχετικά στον προσωπικό λογαριασμό του στο Χ ο κ. Δένδιας.
Σύμφωνα με όσα έχουν συμφωνηθεί, την εν πλω διοίκηση αναλαμβάνει το ιταλικό αντιτορπιλικό «Caio Duillio», ενώ το τέταρτο πλοίο της επιχείρησης «Ασπίδες» θα είναι η γερμανική φρεγάτα «Hessen». Ήδη έχει ενεργοποιηθεί το χερσαίο στρατηγείο της επιχείρησης «Ασπίδες» στη Λάρισα με επικεφαλής αξιωματικό τον Έλληνα υποναύαρχο Γρυπάρη. Δίπλα στη γερμανική φρεγάτα «Hessen» έρχεται να προστεθεί και η γαλλική φρεγάτα «Languedoc». Όλα αυτά τα πολεμικά πλοία αποτελούν μια τρομακτική αρμάδα με τεράστιες ικανότητες αντιαεροπορικής κάλυψης, αντιπυραυλικής προστασίας και ηλεκτρονικών αντιμέτρων έναντι προηγμένων μη επανδρωμένων οχημάτων και πυραύλων. Σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό δεν θα υπάρξει στρατιωτική δράση εναντίον των Χούθι, παρά μόνο εάν επιτεθούν σε εμπορικό πλοίο που διασχίζει την Ερυθρά Θάλασσα. Στην περίπτωση αυτή θα τηρηθούν οι κανόνες εμπλοκής και θα υπάρξει απάντηση από τις ευρωπαϊκές δυνάμεις. Η ευρωπαϊκή επιχείρηση καλύπτεται νομικά από το ψήφισμα 2272 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Η ελληνική φρεγάτα έχει προετοιμαστεί κατάλληλα για οποιαδήποτε κατάσταση ή απειλή προκύψει κατά την αποστολή της. Επίσης το πλήρωμα της φρεγάτας έχει σχεδόν ολοκληρώσει την προετοιμασία του σκάφους, τόσο μηχανολογικά όσο και στα οπλικά της συστήματα, ώστε να αποπλεύσει στην καλύτερη δυνατή κατάσταση. Όλα τα συστήματα του πλοίου ανταποκρίθηκαν πλήρως στις εξονυχιστικές δοκιμές, ενώ ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στα συστήματα αεράμυνας. Επιπλέον δοκιμάστηκαν τα anti-drone ηλεκτρονικά συστήματα παρεμβολών, τα οποία εγκαταστάθηκαν πρόσφατα στο πλοίο με στόχο την επιπλέον προστασία του από αυτές τις απειλές. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η αποστολή της φρεγάτας «Ύδρα» θα διαρκέσει τρεις μήνες και, εάν χρειαστεί, το πλοίο θα αντικατασταθεί από άλλη φρεγάτα του στόλου.
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, μετά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ μετέβη στη φρεγάτα «Ύδρα» στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας και είχε κατ’ ιδίαν συνομιλίες με τον διοικητή και τα μέλη του πληρώματος. Δήλωσε μάλιστα ότι μία μεγάλη ναυτιλιακή δύναμη με ηγετικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία όπως η Ελλάδα είναι απαραίτητο να συμμετάσχει και ότι η αποστολή εξυπηρετεί πρωτίστως τα εθνικά συμφέροντα.
Τα ιστορικά «αδέρφια» της φρεγάτας
Η σημερινή φρεγάτα «Ύδρα» είναι το πέμπτο πλοίο που φέρει αυτό το όνομα στην ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού. Είναι φρεγάτα γερμανικής κατασκευής τύπου ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Είναι η πρώτη φρεγάτα του τύπου και καθελκύσθηκε στο Αμβούργο της Γερμανίας τον Ιούνιο του 1991 και παραδόθηκε στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τον Οκτώβριο του 1992. Το πρώτο πλοίο με αυτό το όνομα ήταν κορβέτα (ιστιοφόρο) με 26 κανόνια, που εντάχθηκε στον στόλο το 1830. Το δεύτερο πλοίο ήταν μία ατμοκίνητη κανονιοφόρος 433 τόνων, που ναυπηγήθηκε στο Blackwall της Αγγλίας το 1881. Το πλοίο παρέμεινε στο δυναμικό του στόλου με αυτό το όνομα μέχρι το 1889.
Το τρίτο πλοίο στη σειρά ήταν το καταδρομικό «Ύδρα» με εκτόπισμα 4.900 τόνων, ναυπηγημένο στο St. Nazaire της Γαλλίας μεταξύ των ετών 1887-1889. Το 1897 συμμετείχε στις επιχειρήσεις προστασίας του χριστιανικού πληθυσμού της Κρήτης από τους Τούρκους. Συμμετείχε επίσης στις ναυτικές επιχειρήσεις του 1897 και στους πολέμους του 1912-1913. Παροπλίστηκε το 1918. Το τέταρτο πλοίο με το όνομα αυτό ήταν το αντιτορπιλικό «Ύδρα», που εντάχθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό το 1933. Συμμετείχε στις ναυτικές επιχειρήσεις του πολέμου 1940-41 και στην πρώτη επίθεση στα στενά του Οτράντο (14-15 Νοεμβρίου 1940). Το πλοίο βυθίστηκε στις 22 Απριλίου του 1941 κατά τη διάρκεια μιας αεροπορικής επίθεσης στην περιοχή της νήσου Λαγούσας στον Σαρωνικό κόλπο.