Την «αλλαγή εποχής» στην οποία εισέρχεται η χώρα μέσω των κολοσσιαίων επενδύσεων σε έργα αποθήκευσης πράσινης ενέργειας επισφράγισε χθες ο πρωθυπουργός με την προσωπική του παρουσία στην Αμφιλοχία, στο εργοτάξιο όπου κατασκευάζεται το μεγαλύτερο έργο αντλησιοταμίευσης στην Ελλάδα από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Το project συνολικού προϋπολογισμού 650.000.000 ευρώ αποτελεί ένα από τα πλέον σύγχρονα, μεγάλης κλίμακας έργα αποθήκευσης ενέργειας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και η συμβολή του, όταν ολοκληρωθεί σε περίπου δύο χρόνια, θα είναι καταλυτική. Πέραν της ασφάλειας εφοδιασμού και της απεξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα, θα συνεισφέρει στη σταθερότητα του διασυνδεδεμένου ηλεκτρικού δικτύου και στη μείωση του συνολικού κόστους ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ συνολικά εκτιμάται ότι θα αποφέρει ετήσια οφέλη 120.000.000 ευρώ στο ηλεκτρικό σύστημα.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, που ξεναγήθηκε από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργο Περιστέρη, στο εργοτάξιο της νέας μονάδας, ανέδειξε ακριβώς αυτό τον κομβικό ρόλο που αποκτούν πλέον τα έργα αποθήκευσης «χωρίς τα οποία» -όπως είπε- «δεν μπορούμε να προσδοκούμε στη μέγιστη δυνατή διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας».
«Εδώ στα ορεινά της Αμφιλοχίας δρομολογείται ένα πρωτοποριακό έργο, όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Αυτό το σημαντικό έργο αντλησιοταμίευσης ουσιαστικά θα πρέπει να το φανταστούμε ως μια πολύ μεγάλη μπαταρία. Όταν έχουμε πλεόνασμα ηλεκτρικής ενέργειας μετακινούμε νερό από τον χαμηλό ταμιευτήρα στον υψηλό και όποτε το σύστημα χρειάζεται ηλεκτρική ενέργεια γίνεται ακριβώς η αντίστροφη πορεία», σημείωσε.
«Είναι ένα έργο που έχει πολύ μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία, 70% θα μείνει στην Ελλάδα από τη δαπάνη του έργου, εν αντιθέσει με άλλα συστήματα αποθήκευσης. Σε λίγα χρόνια θα μπορεί να εξυπηρετεί το ηλεκτρικό σύστημα και να επιτρέψει την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ, ούτως ώστε η Ελλάδα να γίνει πιο αυτάρκης και πιο φτηνή σε ηλεκτρισμό», ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Περιστέρης.
Στο εργοτάξιο της Αμφιλοχίας απασχολούνται ήδη 400 εργαζόμενοι (θα φτάσουν τους 1.000). Με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 680 MW (παραγωγή) και 730 MW (άντληση / αποθήκευση), το έργο περιλαμβάνει δύο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες (Άγιος Γεώργιος και Πύργος) 9.000.000 κυβικών μέτρων, ενώ ως κάτω ταμιευτήρα χρησιμοποιεί την υπάρχουσα λίμνη Καστρακίου.
Ο νέος δρόμος φέρνει τη Λευκάδα 40 λεπτά πιο κοντά
Την πρώτη κορδέλα του 2024 σε ένα πολύπαθο οδικό έργο, που ολοκληρώθηκε μετά από 16 χρόνια καθυστερήσεων, έκοψε ο πρωθυπουργός Κώστας Μητσοτάκης. Πρόκειται για τον υπερσύγχρονο οδικό άξονα «Άκτιο – Αμβρακία», ένα έργο που ολοκλήρωσε σε τρία χρόνια η ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ της εταιρείας Mytilineos, μετά από μια μακρά περίοδο διαδοχικών αλλαγών εργολάβων και τεχνικών ελιγμών. Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» έχει μήκος 49 χιλιόμετρα και μέσω αυτού οι οδηγοί θα φτάνουν 40 λεπτά νωρίτερα στη Λευκάδα και την Πρέβεζα. Το ταξίδι προς το νησί του Ιουνίου θα διαρκεί πλέον τρεις ώρες και 20 λεπτά.
«Έβλεπα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τις επενδύσεις οι οποίες δρομολογούνται στην ευρύτερη περιοχή και πιστεύω ότι η ύπαρξη αυτού του δρόμου θα συνεισφέρει καθοριστικά, ώστε μια τόσο όμορφη, πλην όμως ανεξερεύνητη, γωνιά της πατρίδας μας να κεντρίσει περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Από την πλευρά του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mytilineos, Ευ. Μυτιληναίος, τόνισε: «Δικαιώσαμε την εμπιστοσύνη της αναθέτουσας Αρχής, αλλά και τις επιταγές του πρωθυπουργού, να κατασκευάζονται σύγχρονες και ασφαλείς υποδομές για τους πολίτες της χώρας μας».
ρεπορτάζ Βασίλης Γεώργας