600 ώρες κοινωφελούς εργασίας αντί για 10 μήνες φυλακή

16:51 - 22 Δεκεμβρίου 2023

To εκσυγχρονισμένο πλαίσιο λειτουργίας του θεσμού της κοινωφελούς εργασίας, που με βάση τις προωθούμενες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα προβλέπεται ως κύρια ποινή για πλημμεληματικές παραβάσεις με τιμωρία που δεν θα ξεπερνά τα δύο έτη, παρουσίασε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Μέσω της νέας ψηφιακής πλατφόρμας παροχής υπηρεσιών κοινωφελούς εργασίας, που το αμέσως επόμενο διάστημα θα ενσωματωθεί στο gov.gr, θα υλοποιείται η διαδικασία επιλογής και εκτέλεσης της ποινής ενός καταδικασθέντος σε κοινωφελή εργασία. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν για κάθε ημέρα φυλάκισης αντιστοιχούν 2 ώρες χρηματικής ποινής. Για παράδειγμα, για μια ποινή φυλάκισης 10 μηνών (300 ημερών) ο καταδικασθείς θα πρέπει να παράσχει κοινωφελή εργασία 600 ωρών.

Η εκτέλεση της κοινωφελούς εργασίας θα ξεκινά στις 30 ημέρες από την καταδίκη του κατηγορουμένου, ενώ η πλατφόρμα μέχρι στιγμής περιλαμβάνει 1.520 θέσεις σε 339 κατηγορίες απασχόλησης σε Δημόσιο, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και ΟΤΑ.

Η διαδικασία

Η δικαστική απόφαση θα κοινοποιείται από τον αρμόδιο εισαγγελέα στην Υπηρεσία Επιμελητών Κοινωνικής Αρωγής, η οποία θα δημιουργεί ατομικό φάκελο του καταδικασθέντος. Άμεσα θα συντάσσεται έκθεση που θα υποβάλλεται στον εισαγγελέα εκτέλεσης ποινών κι εκείνος με τη σειρά του θα παραγγέλνει προς την Υπηρεσία Επιμελητών Κοινωνικής Αρωγής του τόπου παροχής της κοινωφελούς εργασίας την εκτέλεση της απόφασης, επιλέγοντας τον φορέα και τον χρόνο έναρξης της παροχής.

«Η εφαρμογή του έργου αυτού έχει όφελος. Οι άνθρωποι αυτοί θα προσφέρουν υπηρεσίες στους δήμους, άρα υπάρχει όφελος. Στόχος μας είναι οι 1.500 θέσεις να γίνουν 5.000, να κάνουμε επαφές με νοσοκομεία και άλλους φορείς», σημείωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης.

Στο μεταξύ, σε ερώτηση που τέθηκε στον υπουργό για τα πρόσφατα περιστατικά παραβίασης περιοριστικών όρων από πλευράς κατηγορουμένων, ο κ. Φλωρίδης εξέφρασε τον προβληματισμό της πολιτικής ηγεσίας για τα φαινόμενα αυτά και δήλωσε ότι σχεδιάζεται η διεύρυνση της χρήσης της ηλεκτρονικής επιτήρησης στους υπόδικους που αφήνονται ελεύθεροι, εφόσον το κρίνει ο δικαστής, ως αναγκαίο μέτρο για τη διασφάλιση της εποπτείας των κινήσεων και ενεργειών του.