H τεχνητή νοημοσύνη νικά την ταλαιπωρία

Ένας ψηφιακός βοηθός στο gov.gr ξεπερνάει τη γραφειοκρατία του Δημοσίου και εξυπηρετεί τους πολίτες
14:58 - 13 Δεκέμβριος 2023

H τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) ως εργαλείο και στοιχείο της καθημερινότητας είναι -από χθες- γεγονός, μετά τα αποκαλυπτήρια του πρώτου ψηφιακού βοηθού (chatbot), που εφεξής θα εξυπηρετεί όλους μας στις καθημερινές συναλλαγές με το Δημόσιο. Πρόκειται για μια ιστορική εξέλιξη η οποία στην πράξη συνιστά γροθιά στη δαιδαλώδη γραφειοκρατία και αλλάζει όλα όσα ξέραμε μέχρι τώρα φιλοδοξώντας να βάλει τέλος σε όλες τις παθογένειες δεκαετιών ενός δυσλειτουργικού συστήματος και στις ταλαιπωρίες που επιφέρει.

Τα αποκαλυπτήρια έγιναν χθες, κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη με τη συμμετοχή της ηγεσίας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Ο προσωπικός ψηφιακός βοηθός θα εξυπηρετεί τους επισκέπτες του gov.gr στις συναλλαγές τους απαντώντας σε ερωτήσεις τις οποίες θα θέτουν, γραπτά ή προφορικά, 24 ώρες το 24ωρο, καθημερινές και αργίες. Με άλλα λόγια, τέρμα οι ουρές σε γκισέ και υπηρεσίες ή οι ατελείωτες αναμονές στο τηλέφωνο προκειμένου ο πολίτης να βγάλει άκρη σε ό,τι αναζητά ή τον απασχολεί.

Πως λειτουργεί

Η εφαρμογή του θεωρείται πρωτοποριακή, καθώς μιλάμε για την πρώτη είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στο Δημόσιο και από τις πρώτες ανάλογες υπηρεσίες στην Ευρώπη που τίθενται σε λειτουργία, και αναμένεται να αλλάξει συν τω χρόνω όλα όσα ξέραμε στο σκέλος της αλληλεπίδρασης των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Το chatbot θα αντλεί πληροφορίες από κατάλογο 1.608 ψηφιοποιημένων υπηρεσιών που έχουν ενταχθεί έως σήμερα στο gov.gr και 3.270 ψηφιοποιημένων διοικητικών διαδικασιών οι οποίες έχουν ενσωματωθεί στο μητρώο (ΜΙΤΟΣ), προκειμένου να κατευθύνει κάθε συνομιλητή του, δίνοντας παράλληλα πληροφορίες για τις ενέργειες στις οποίες χρειάζεται να προβεί ο πολίτης για την ταχεία διεκπεραίωση του αιτήματός του.

Στην παρουσίαση, ο πρωθυπουργός δήλωσε εντυπωσιασμένος από τις δυνατότητες της ΤΝ, δεν παρέλειψε, όμως, να επισημάνει και τις πολλές προκλήσεις που επιφέρει στις κοινωνίες γενικότερα. «Είναι πολύ εντυπωσιακές οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης. Αναβαθμίζουμε σημαντικά τις δυνατότητες του gov.gr φέρνοντάς το ουσιαστικά στην εποχή του, ενδεχομένως και μπροστά από την εποχή του, όσον αφορά την ευκολία με την οποία μπορούμε να συνομιλούμε πια με κείμενο το οποίο θα χρησιμοποιούσαμε και σε μία προφορική συνομιλία και δίνοντας τη δυνατότητα στον αλγόριθμο να μας δίνει απαντήσεις οι οποίες είναι τελικά πιο εύκολα κατανοητές.

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, στην παρουσίαση του ψηφιακού βοηθού στο gov.gr

Το ότι την αξιοποιούμε σε ένα brand τόσο ισχυρό, όπως το gov.gr, δείχνει ακριβώς ότι θέλουμε πάντα να προλαμβάνουμε τις εξελίξεις και να εκσυγχρονίζουμε ένα εργαλείο το οποίο έχει γίνει πια αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητάς μας», σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης και πρόσθεσε: «Όσο περισσότερο εξοικειώνεται και ο πολίτης με την υπηρεσία τόσο θα αυξάνεται η χρήση της σε βάρος των κλασικών τρόπων με τους οποίους ερχόμαστε σε επαφή με το gov.gr». Ο αλγόριθμος θα χρησιμοποιεί εργαλεία ΤΝ που θα επιτρέπουν στον βοηθό να μαθαίνει μέσω των ανταλλαγών που θα έχει καθημερινά με πολίτες, με συνέπεια τη διαρκή βελτίωση του chatbot με την πάροδο του χρόνου.

Προστασία δεδομένων

Σε αυτή τη φάση, που θεωρείται δοκιμαστική, θα υπάρχει για αρχή η δυνατότητα εξυπηρέτησης περίπου 240 ερωτημάτων στα ελληνικά ανά λεπτό, αριθμός που θα αυξηθεί το επόμενο διάστημα. Να σημειωθεί πως όλες οι ανταλλαγές μηνυμάτων με τον ψηφιακό βοηθό γίνονται ανώνυμα, δηλαδή η εφαρμογή δεν διαθέτει στοιχεία για τον πολίτη που εξυπηρετεί διασφαλίζοντας την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών, ενώ παράλληλα είναι ήδη εκπαιδευμένος να μη ζητά ή να δέχεται προσωπικά στοιχεία, όπως κωδικούς πρόσβασης ή στοιχεία πληρωμών.

 Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, υπογράμμισε ότι το gov.gr διευκολύνει σημαντικά την καθημερινότητα των πολιτών και συμβάλλει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους προς το κράτος. «Με το mAIgov ερχόμαστε να ενισχύσουμε αυτή τη σχέση, αποδεικνύοντας ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες ενδυναμώνουν το κράτος και μπορούν να το κάνουν ακόμη πιο φιλικό, σύγχρονο και αποτελεσματικό. Ο ψηφιακός βοηθός θα εξυπηρετήσει ουσιαστικά τους πολίτες, βοηθώντας τους να βρουν αυτό που χρειάζονται ανάμεσα στις ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται, καθώς και διαδικασίες του Δημοσίου του ΜΙΤΟΣ», ανέφερε.

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, δήλωσε ότι το επίκεντρο του νέου δοκιμαστικού μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης είναι η εξυπηρέτηση του πολίτη: «Από την αρχή της εφεύρεσης όλων αυτών των γλωσσικών μοντέλων, η αξιοποίησή τους γινόταν ώστε να βοηθούν, σε κάθε επίπεδο, τους ανθρώπους που τα χρησιμοποιούν».