Έως 6,3% ακριβότερο το πασχαλινό τραπέζι – Οι τιμές σε Βαρβάκειο, κρεοπωλεία και super market

Στα 100-143 ευρώ η μέση δαπάνη ανά νοικοκυριό για το τραπέζι του Πάσχα εκτιμά το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ
10:01 - 17 Απριλίου 2025

Με κόστος που κυμαίνεται από 99,45 έως 142,95 ευρώ (για 4-6 άτομα), το φετινό πασχαλινό τραπέζι είναι ακριβότερο κατά 6,2% έως 6,3%, σε σχέση με εκείνο του 2024.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), το εύρος των τιμών δικαιολογείται από την καταγραφή σειράς προϊόντων διαφορετικής ποιότητας, σε αρκετές τοπικές αγορές και διαφορετικούς τύπους καταστημάτων.

– Επί παραδείγματι, το αρνί πωλείται στη Βαρβάκειο 10,99-13,99 €/κιλό, στα super market 11,90 και στα κρεοπωλεία μέχρι 17.50 €/κιλό.

– Ακόμη χειρότερα, το κατσίκι που στη Βαρβάκειο έχει κρατηθεί στα 13,99 €/κιλό και στα σουπερμάρκετ στα 12,90 €/κιλό, στα συνοικιακά κρεοπωλεία ξεπερνά ακόμη και τα 19 €/κιλό.

Αιτίες ανόδου

Η σημαντική αύξηση του κόστους σε αρνί και κατσίκι οφείλεται, σύμφωνα με το ΙΝΕΜΥ, στη διόγκωση του κόστους παραγωγής από τους κτηνοτρόφους εξαιτίας ανόδου των τιμών των ζωοτροφών και άλλων εξόδων και στη μείωση της προσφοράς εξαιτίας των πληγμάτων πανώλης αλλά και ευλογιάς, καθώς και στη μη πλήρη αποκατάσταση των ζημιών της κακοκαιρίας «Daniel» στη Θεσσαλία. Συντελεί ασφαλώς και το γεγονός ότι φέτος συμπίπτουν ορθόδοξο και καθολικό Πάσχα, εξέλιξη που ενισχύει τη ζήτηση σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Μεγάλες αυξήσεις καταγράφουν και τα σοκολατένια αυγά που κοστίζουν στα σουπερμάρκετ (τα τεμάχια των 250 γραμμαρίων) 7,87-18,40 € και στα ζαχαροπλαστεία 10-24,6 €. Οι αυξήσεις αυτές (η τιμή κιλού στη σοκολάτα αγγίζει τα 77 €) οφείλονται στην αύξηση της διεθνούς τιμής του κακάο.

Διαθέσιμο εισόδημα

Όπως αναφέρει ο διοικητικός διευθυντής του ΙΝΕΜΥ, Χ. Αράχωβας, οι ιδιαίτερα ισχυρές ανοδικές πιέσεις στο επίπεδο των τιμών που προηγήθηκαν έχουν συρρικνώσει σημαντικά το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. «Η εν λόγω πτώση του εισοδήματος κατευθύνει αναγκαστικά το ενδιαφέρον των καταναλωτών σε προϊόντα ανελαστικής ζήτησης, όπως τα τρόφιμα για το πασχαλινό τραπέζι, περιορίζοντας ουσιαστικά τους πόρους για την αγορά άλλων αγαθών και υπηρεσιών, σε μια μάλιστα περίοδο που η αγορά διέρχεται σοβαρών αναταράξεων, κυρίως σε διεθνές επίπεδο, οι οποίες όμως έχουν σοβαρό αρνητικό αντίκτυπο και στην εγχώρια αγορά».

Εφημερίδα Απογευματινή