Ανάχωμα στις επικείμενες αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση, μέσω νομοθετικής ρύθμισης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, που θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Μαΐου 2025. Η τροπολογία προβλέπει σημαντική μείωση κατά 50% σε λιμενικά τέλη, με στόχο την απορρόφηση μέρους του αυξημένου λειτουργικού κόστους που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Οι αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων είχαν προαναγγελθεί από τους ακτοπλόους, ως αποτέλεσμα της εφαρμογής νέου ρυθμιστικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και θείου. Το νέο αυτό πλαίσιο επιβάλλει τη χρήση πιο «πράσινων» καυσίμων, όπως το Marine Gas Oil (MGO), το οποίο είναι μεν περιβαλλοντικά φιλικότερο, αλλά κοστίζει έως και 35% περισσότερο σε σχέση με τα παραδοσιακά ναυτιλιακά καύσιμα.
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφέρθηκε στο θέμα μέσω της εβδομαδιαίας ανασκόπησής του, σημειώνοντας πως «η μετάβαση σε καθαρότερα καύσιμα επιφέρει αυξημένα κόστη στην ακτοπλοΐα, και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση μειώνει για έναν χρόνο τα λιμενικά τέλη, προκειμένου να διατηρηθούν οι τιμές των εισιτηρίων σε προσιτά επίπεδα». Η απώλεια εσόδων για τους Οργανισμούς Λιμένων, όπως αναφέρθηκε, θα καλυφθεί μέσω του Πράσινου Ταμείου.
Τι προβλέπει η τροπολογία
Μείωση κατά 50% του ειδικού ανταποδοτικού τέλους χρήσης λιμένα για επιβάτες και οχήματα που επιβιβάζονται ή αποβιβάζονται σε εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές.
Μείωση των ανταποδοτικών δικαιωμάτων για την προσόρμιση, παραβολή, πρυμνοδέτηση και ελλιμενισμό επιβατηγών πλοίων, με εξαίρεση τα κρουαζιερόπλοια.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, είχε προαναγγείλει την παρέμβαση αυτή ως ένα μέτρο στήριξης για τους πολίτες και τις οικογένειες που ταξιδεύουν στα ελληνικά νησιά, ιδίως ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου.