Της Μαρίας Καλούδη
Αν και σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις στην Ευρώπη όσον αφορά τον αριθμό των μαρινών και των θέσεων ελλιμενισμού, το τοπίο αναμένεται να αλλάξει σημαντικά τα επόμενα χρόνια, με τη δρομολόγηση μεγάλων επενδύσεων που στοχεύουν στη δημιουργία σύγχρονων και υψηλής ποιότητας τουριστικών λιμένων.
Κέρκυρα
Πρωταγωνίστρια είναι η Lamda Marinas με επικεφαλής τον Σταύρο Κατσικάδη, η οποία έχει ήδη στα σκαριά την κατασκευή δύο μεγάλων μαρινών στην Κέρκυρα και τον Άγιο Κοσμά στο Ελληνικό, ενώ διεδικεί και νέες ευκαιρίες στο Ιόνιο αλλά και στη Βόρεια Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό προχωρούν οι διαδικασίες για την κατασκευή της Μαρίνας της Κέρκυρας, Προ ολίγων μηνών έπεσαν μάλιστα και οι τελι κές υπογραφές με το Υπερταμείο, για την παραχώρησή της στην εταιρεία. Η Lamda Marinas σχεδιάζει να επενδύσει συνολικά πάνω από 50 εκατ. ευρώ, με σκοπό την κατασκευή 98 θέσεων σκαφών μήκους 30 έως 140 μέτρων και τη δημιουργία εμπορικών καταστημάτων, εστιατορίων, ξενοδοχείων και γραφείων έως 7.800 τετραγωνικών. Παράλληλα, προχωρά και η διαδικασία για τη ριζική ανάπλαση της Μαρίνας του Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό.
Άλιμος
Η Μαρίνα Αλίμου αποτελεί ακόμη μια πολυαναμενόμενη επένδυση, η οποία συναντά νέα εμπόδια στην πορεία της υλοποίησής της, καθώς η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας καθυστερεί την έκδοση των οικοδομικών αδειών. Στη Μαρίνα θα περιλαμβάνονται τουριστικές, εμπορικές και ψυχαγωγικές χρήσεις, με σκοπό να αναβαθμίσουν τόσο το τουριστικό προϊόν όσο και την εμπειρία των επισκεπτών που θα προέρχονται από το λεκανοπέδιο της Αττικής ή από άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Πύλος
Έπειτα από σαράντα κύματα και προσφυγές, το νερό φαίνεται ότι μπήκε στα αυλάκι για τη Μαρίνα Πύλου, καθώς σε λιγότερο από ένα μήνα θα παραχωρηθεί και επίσημα από το Υπερταμείο στην κοινοπραξία των DMarinas Hellas – ΤΕΜΕΣ. Το σχέδιο ανάπτυξης προβλέπει την αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών για τη δημιουργία μιας σύγχρονης μαρίνας που θα προσφέρει υπηρεσίες yachting υψηλής ποιότητας.
Πάλαιρος
Εντός του επόμενου διμήνου αναμένεται να δημοσιευθεί ο διαγωνισμός για τη δημοπράτηση της νέας Μαρίνας Παλαίρου, τον οποίο έχει αναλάβει να προκηρύξει η Δημοτική Αρχή Ακτίου Βόνιτσας. Η νέα μαρίνα, που στοχεύει να μετατρέψει την Πάλαιρο σ’ έναν πεντάστερο προορισμό, γειτνιάζει με το Nautilus Project στο Πλατυγιάλι Αστακού, που πρόσφατα εντάχθηκε στο καθεστώς στρατηγικών επενδύσεων και θα περιλαμβάνει επίσης μαρίνα υψηλών προδιαγραφών. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες μαρίνες που θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα, και ειδικότερα στην περιοχή, καθώς η τελευταία που δημιουργήθηκε ήταν η Μαρίνα Λευκάδας, πριν από 20 χρόνια, η οποία μάλιστα δεν φαίνεται ότι μπορεί να καλύψει τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια.
Αργοστόλι
Μέχρι το καλοκαίρι του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί η οικονομική τακτοποίηση της παραχώρησης της Μαρίνας Αργοστολίου, σηματοδοτώντας το τέλος μιας μακρόχρονης διαδικασίας. Ανάδοχος στον διαγωνισμό για την παραχώρηση των υπηρεσιών λειτουργίας του λιμένα, καθώς και του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας για 40 έτη, ανακηρύχθηκε τον Ιούνιο του 2024 η εταιρεία Al Yacht Trade. Η συμφωνία περιλαμβάνει εκτεταμένες επενδύσεις για την αναβάθμιση της μαρίνας, με σκοπό την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους χρήστες της, τόσο για ελλιμενισμό όσο και για επισκευές και συντήρηση σκαφών.
Ρόδος
Αν και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα και «οδικός χάρτης» για το πότε θα προχωρήσουν οι νέοι διαγωνισμοί για τις υπόλοιπες μαρίνες, ψηλά στη «λίστα» βρίσκεται η Μαρίνα Μανδρακίου στη Ρόδο. Αυτή τη στιγμή υπολειτουργεί και δεν διαθέτει τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός τουριστικού λιμένα, με το Υπερταμείο να έχει θέσει στόχο να μετατραπεί σε μαρίνα διεθνών προδιαγραφών.
Παράλληλα, η Ρόδος ετοιμάζεται να υποδεχθεί ένα από τα πιο φιλόδοξα αναπτυξιακά έργα στον τομέα του τουρισμού και της ναυτιλίας, καθώς η αναβάθμιση της μαρίνας της πόλης μπαίνει σε τελική ευθεία. Με επένδυση που ξεπερνά τα 220 εκατ. ευρώ, το έργο περιλαμβάνει την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών εγκαταστάσεων, καθώς και τη δημιουργία ενός πολυτελούς τουριστικού προορισμού υψηλών προδιαγραφών.
Καλαμαριά
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η υπόθεση της Μαρίνας Καλαμαριάς, καθώς την κατάσταση περιπλέκει ιδιαίτερα η προσφυγή του Δήμου Καλαμαριάς στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με την οποία ζητεί να ακυρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα που εκδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, το οποίο ενέκρινε το masterplan της μαρίνας,
Ναύπλιο
Πρόσφατα άναψε το πράσινο φως για να ξεκινήσουν οι εργασίες ανάπλασης της Μαρίνας Ναυπλίου από την ΤΕΚΑΛ, που είναι ο επενδυτής και μαζί η εταιρεία που θα αναλάβει να φέρει εις πέρας τα έργα κατασκευής της νέας εγκατάστασης. Ο χρόνος εκτέλεσης των έργων υπολογίζεται ότι είναι περίπου 18 μήνες.
Λίγες θέσεις
Η Ελλάδα υστερεί σε θέσεις ελλιμενισμού, καθώς σε αρκετές περιοχές η ζήτηση δεν μπορεί να καλυφθεί, ενώ υπάρχουν αρκετές θέσεις σε Αττική, Ιόνια νησιά, Ήπειρο και Δυτική Ελλάδα εκτός του επίσημου τουριστικού λιμενικού χάρτη. Ζήτημα για τον κλάδο είναι επίσης η χωρική ασυνέχεια των υφιστάμενων τουριστικών λιμενικών υποδομών. Αυτά, την ώρα που ο ανταγωνισμός από τις γειτονικές χώρες είναι αυξημένος και η πρόοδος στη χωροθέτηση μικρή.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»