«Βάζουμε πλάτη», λένε οι βιομηχανίες τροφίμων, στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης για συμμετοχή στη μάχη κατά της ακρίβειας με μείωση τιμών στα ράφια κατά 5% (και τουλάχιστον για έξι μήνες σε κάθε προσφερόμενο προϊόν), με πιθανότερη περίοδο ισχύος από Δευτέρα 16 Οκτωβρίου έως τις 31 Μαΐου του 2024.
Στη συνάντηση που είχαν τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) υπό τον πρόεδρό του, Ιωάννη Γιώτη, με τον Κώστα Σκρέκα, δήλωσαν πως θα στηρίξουν την πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής»: «Όπως πράξαμε και με το “Καλάθι του Νοικοκυριού” το προηγούμενο διάστημα, έτσι και σήμερα θα σταθούμε δίπλα στους καταναλωτές σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία», δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ, Ιωάννης Γιώτης.
«Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι καταναλωτές χρειάζονται όχι μόνο σταθερές αλλά μειωμένες τιμές σε επώνυμα καταναλωτικά προϊόντα. Με τη νέα πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωσης Τιμής” στόχος μας είναι να τονώσουμε τον ανταγωνισμό και να πετύχουμε προσιτές τιμές για τα νοικοκυριά, που τόσο το έχουν ανάγκη», υπογράμμισε ο υπουργός Ανάπτυξης.
Η πρόσκληση αυτή σε… συμμαχία, που οδήγησε στην άτυπη «συμφωνία κυρίων», έρχεται ως αποτέλεσμα προηγούμενων, σύμφωνα με πληροφορίες της «Α», διαβεβαιώσεων ότι υπάρχει κατανόηση της ανάγκης για καταπολέμηση της ακρίβειας και μείωση στις τιμές λιανικής πώλησης τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης. Από την πλευρά του υπουργείου, αυτό εκφράστηκε με την «κήρυξη πολέμου» κατά της αισχροκέρδειας, με σαρωτικούς ελέγχους σε όλα τα στάδια της παραγωγικής και εφοδιαστικής διαδικασίας, ενώ οι βιομηχανίες με τη σειρά τους επισφραγίζουν με τη συμμετοχή τους στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία αυτή την κατανόηση.
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση που εκδόθηκε, προμηθευτές και βιομηχανία θα ενημερώνουν μέσω ηλεκτρονικής διεύθυνσης το υπουργείο για τις μειώσεις τιμών, στις οποίες προτίθενται να προχωρήσουν.
Στη συνέχεια -προμηθευτές και βιομηχανία- θα γνωστοποιούν στις αλυσίδες σουπερμάρκετ σε ποιους κωδικούς θα προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών και θα δηλώνουν το ποσοστό, το οποίο πρέπει να είναι μεγαλύτερο του 5%. Επίσης, πρέπει να δεσμεύονται ότι αυτή η μείωση θα είναι μεγαλύτερη σε διάρκεια των έξι μηνών, προκειμένου να λάβουν την ειδική σήμανση.
Με αυτό τον τρόπο θα επιτυγχάνεται διπλός στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης: πιο προσιτές τιμές στα ράφια και πρόσβαση των ελεγκτικών Αρχών στα τιμολόγια, προκειμένου οι έλεγχοι για το περιθώριο μεικτού κέρδους να είναι πιο γρήγοροι και πιο αποτελεσματικοί.
Το μέτρο θα είναι σε ισχύ έως τις 31 Μαΐου του 2024, με πιθανότερη ημέρα ενεργοποίησης την ερχόμενη Δευτέρα 16 Οκτωβρίου, ενώ οι προμηθευτές και οι βιομηχανίες έχουν περιθώριο έως τις 30 Νοεμβρίου για να γνωστοποιήσουν στο υπουργείο σε ποιους κωδικούς θα προχωρήσουν σε μείωση της τιμής και ποιο θα είναι το ύψος αυτής.
Ένα πολύ διευρυμένο «Καλάθι Νοικοκυριού» η νέα πρωτοβουλία
Με ένα «δεύτερο» πολύ πιο διευρυμένο «Καλάθι του Νοικοκυριού», αλλά με επώνυμα προϊόντα και με σαφή δέσμευση μείωσης τιμών, θα μοιάζει η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης κατά της ακρίβειας υπό την ονομασία «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Η σχετική υπουργική απόφαση που υπογράφει ο Κώστας Σκρέκας δημοσιεύθηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και, μεταξύ άλλων, προβλέπει ότι καταληκτική ημερομηνία για να συμμετάσχουν οι επιχειρήσεις στην πρωτοβουλία ενημερώνοντας επίσημα το υπουργείο Ανάπτυξης για τις προθέσεις και τα προϊόντα τους είναι η 30η Νοεμβρίου.
Τα προϊόντα στα οποία οι βιομηχανίες καλούνται να συμφωνήσουν ότι θα προχωρήσουν εθελοντικά σε μείωση τιμής τουλάχιστον κατά 5% και για χρονικό διάστημα έξι μηνών είναι τα στοιχειώδη και απαραίτητα για τη διαβίωση του νοικοκυριού. Το «αντάλλαγμα» των βιομηχανιών και των προμηθευτών για τις μόνιμες εκπτώσεις που θα κάνουν θα είναι η προνομιακή τοποθέτηση των προϊόντων τους στα ράφια των σουπερμάρκετ και η ευκρινή επισήμανσή τους ώστε να εντοπίζονται εύκολα από τους καταναλωτές.
Κυρίως, θα πρόκειται για βασικά είδη διατροφής (ρύζι, όσπρια, ζυμαρικά, γάλα και γαλακτοκομικά, κρέας, έλαια και κατεψυγμένα λαχανικά), είδη καθαριότητας και καθαρισμού σπιτιού, βρεφικές τροφές και βρεφικές πάνες αλλά και τροφές για ζώα συντροφιάς.
Το περιβόητο «ταμπελάκι». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα πρόκειται για σήμανση που θα αφορά ένα μόνο προϊόν -αυτό με τη μειωμένη τιμή- και όχι ολόκληρη κατηγορία, θα τοποθετείται στο ράφι του προϊόντος και θα είναι αληθινά ευδιάκριτο: μεγαλύτερο από εκείνο του «καλαθιού», στο πάνω μέρος, μέσα σε μπλε φόντο με μεγάλα άσπρα γράμματα που θα σχηματίζουν τις λέξεις «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Η κυρίως επιφάνεια θα είναι κόκκινη και μέσα σε αυτή θα ξεχωρίζει ένα κίτρινο -5%. Ευδιάκριτη θα είναι και η διευκρίνηση ότι η μείωση υπολογίζεται με τιμή αναφοράς την τιμή ραφιού πριν από τις 20/9/2023 και ότι η διάρκεια της προσφοράς θα είναι έξι μήνες.
Τα 59 προϊόντα σε έκπτωση
*Ρύζι *Ψωμί για τoστ *Ψωμί φραντζόλα *Φρυγανιές *Μακαρόνια τύπου σπαγγέτι *Αλεύρι *Όσπρια *Πάριζα *Γαλοπούλα (αλλαντικά) *Κατεψυγμένα ψάρια *Νωπό χοιρινό *Νωπό κοτόπουλο και μέρη κοτόπουλου *Νωπό μοσχάρι *Γάλα φρέσκο πλήρες *Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά *Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες *Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) με χαμηλά λιπαρά *Γάλα εβαπορέ *Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις *Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά *Τυρί φέτα *Λευκό τυρί *Τυρί γκούντα *Τυρί με χαμηλά λιπαρά *Χυμός τομάτας διατηρημένος *Αυγά *Μαργαρίνες *Βούτυρο *Ελαιόλαδο *Ηλιέλαιο *Κατεψυγμένα λαχανικά *Λευκή ζάχαρη *Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς (π.χ. στέβια) *Προϊόντα βρώμης *Κρέμα βρεφικής ηλικίας *Γάλα βρεφικής ηλικίας *Ελληνικός καφές *Στιγμιαίος καφές *Γαλλικός καφές *Χυμός πορτοκάλι *Αναψυκτικά *Μπίρα *Νερό *Σοκολάτες *Καύσιμες ύλες (καυσόξυλα, pellets, μπρικέτες) *Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη, όχι ταμπλέτες) *Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμό επιφανειών – χλωρίνες *Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι *Χαρτί κουζίνας *Χαρτί υγείας *Οδοντόκρεμες *Σερβιέτες ή ταμπόν *Σαμπουάν, *Σαπούνια σε στερεή κατάσταση *Πάνες ακράτειας *Πάνες για μωρά *Μωρομάντηλα *Σαμπουάν για μωρά *Τροφές για σκύλους *Τροφές για γάτες.