Χαμηλότερες είναι, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, οι τιμές του τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα ελληνικά σουπερμάρκετ σε σχέση με οκτώ ευρωπαϊκές χώρες. Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών συνέκρινε τιμές σε συνολικά 41 κατηγορίες προϊόντων σε ένα σημαντικό δείγμα πάνω από 6.000 τιμών προϊόντων και σε 44 διαφορετικές αλυσίδες σουπερμάρκετ σε Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γερμανία, Ρουμανία (και Ελλάδα φυσικά), για να υπολογιστούν οι μέσες τιμές, με δειγματοληψίες από έγκυρα sites σύγκρισης τιμών στην Ελλάδα.
Όπως διαπιστώθηκε, τέσσερις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, 39% η Γερμανία, 27% η Γαλλία, 24% το Ηνωμένο Βασίλειο και 11% η Ιταλία, ενώ ελαφρώς ακριβότερο κατά 7% είναι στην Πορτογαλία, 8% στην Ισπανία και 5% στη Ρουμανία.
Οι συντελεστές
Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα: σε αυτή την περίπτωση και οι επτά χώρες έχουν σημαντικά πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Γερμανία κατά 47%, η Γαλλία κατά 34%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 32%, η Ιταλία κατά 19%, η Ισπανία κατά 17% η Πορτογαλία κατά 10% και η Ρουμανία κατά 10%. Στην Ελλάδα ο ΦΠΑ σε ποτά και τρόφιμα (13%) είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%), τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 2%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), τη Γερμανία (7%) και τη Ρουμανία (9%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Τα προϊόντα που εξετάστηκαν πωλούνται στα σουπερμάρκετ:
– Ελλάδα: Σκλαβενίτης, ΑΒ, My Market, Μασούτης, Market In.
– Ηνωμένο Βασίλειο: Morrisons, ASDA, Sainsbury’s, Coop, Ocado, TESCO.
– Ισπανία: Carrefour, Marcadona, Caprabo, Condis, Dia, Eroski, SoySuper, Alcampo.
– Ιταλία: CosiComodo, emiDrive, Pim Spesa, Agora, Everli, HeyConad, easyCoop.
– Πορτογαλία: Continente, Minipreco, Auchan, Spar.
– Γαλλία: Monoprix Plus, Carrefour, Super U, Auchan, Aldi.
– Γερμανία: Edeka, Rewe, Kaufland, Lekkerland, Bela, Norma.
– Ρουμανία: Carrefour, Auchan, Mega Image.
Τα κριτήρια επιλογής των κατηγοριών στο καλάθι είναι ένας συνδυασμός των μεγαλύτερων σε πωλήσεις αγαθών, αντίστοιχων χρησιμοποιούμενων καλαθιών για εκτίμηση στο εξωτερικό, καθώς και κοινής διαθεσιμότητας κατηγοριών προϊόντων στις αγορές στις χώρες που εξετάζονται. Η διαχρονική σύγκριση τιμών με το εξωτερικό δείχνει ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα συνεχώς έχει φθηνότερο το τυπικό καλάθι από τις συγκρινόμενες χώρες με κάποιες διακυμάνσεις, οι οποίες δεν αλλάζουν το γενικό συμπέρασμα της ανάλυσης.
«Οργανωμένη προσπάθεια»
Σύμφωνα με τους συντάκτες των συμπερασμάτων της έρευνας «το οργανωμένο ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων (σουπερμάρκετ) παρέχει στους Έλληνες καταναλωτές πρόσβαση σε προϊόντα για το τυπικό του καλάθι με κατά μέσο όρο χαμηλότερες τιμές, που είναι αποτέλεσμα της οργανωμένης προσπάθειας των προμηθευτών και των λιανεμπόρων για συγκράτηση των τιμών τα τελευταία χρόνια», μια τάση που, με μικρές διακυμάνσεις, είναι διαχρονική την τελευταία 12ετία που πραγματοποιείται η συγκεκριμένη έρευνα από το ΙΕΛΚΑ.