Προς μια νέα «συμφωνία κυρίων» για το 2025, προκειμένου να απορροφήσουν το κόστος, ώστε να μην περάσουν στους καταναλωτές πιθανές νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα -και ειδικά σε εκείνα που λόγω έκτακτων συνθηκών γνωρίζουν αλματώδη αύξηση τιμών-, κινούνται με πρωτοβουλία του υπουργού Ανάπτυξης οι επιχειρήσεις.
Σύσκεψη
Σε μια κρίσιμη σύσκεψη που έγινε χθες στο υπουργείο Ανάπτυξης στον απόηχο της προαναγγελθείσας επιβολής δασμών ένθεν κακείθεν των δύο πλευρών του Ατλαντικού, ο Τάκης Θεοδωρικάκος συναντήθηκε χθες με εκπροσώπους του λιανικού εμπορίου τροφίμων, των αλυσίδων σουπερμάρκετ, της βιομηχανίας και των πολυεθνικών εταιρειών.
Ο υπουργός Ανάπτυξης ζήτησε από τις εταιρείες να αναπτύξουν «άμυνες» και να συγκρατήσουν ή και να περιορίσουν το μεσοσταθμικό περιθώριο κέρδους τους σε μια σειρά από τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, τα οποία -ανάλογα με τις εξελίξεις- θα μπορούσαν να ανατιμηθούν απότομα και να προκαλέσουν νέο γύρο πληθωριστικών πιέσεων μετά από μια οκτάμηνη περίοδο συγκράτησης των διαδοχικών αυξήσεων που είδαμε τα προηγούμενα δυόμισι χρόνια.
Στο πλαίσιο των προβλημάτων παραγωγής που προκαλεί η κλιματική κρίση σε συγκεκριμένα προϊόντα αλλά και του νέου τοπίου που δύναται να διαμορφώσει ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – ΕΕ, ο Τάκης Θεοδωρικάκος ζήτησε από τους επιχειρηματίες των τροφίμων να «βάλουν πλάτη». «Πιέζουμε με όλους τους τρόπους οι πληθωριστικές πιέσεις που παρατηρούνται διεθνώς να μην περάσουν όσο γίνεται στην ελληνική αγορά», δήλωσε μετά τη συνάντηση ο υπουργός Ανάπτυξης, ζητώντας οι ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες «να απορροφηθούν απ’ όλο τον χώρο των σουπερμάρκετ, της βιομηχανίας τροφίμων και των πολυεθνικών με μείωση του μεσοσταθμικού τους κέρδους. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι οι πολίτες να εισπράττουν καλύτερες δυνατότητες και υψηλότερο διαθέσιμο εισόδημα».
Στην αιχμή αυτής της προσπάθειας βρίσκονται προϊόντα όπως ο καφές, το κακάο και οι χυμοί φρούτων. Η ανομβρία στις χώρες παραγωγής και η μικρή σοδειά έχουν οδηγήσει σε έκρηξη τις τιμές διεθνώς και πρόκειται για τα πιο «επίφοβα», μέχρι στιγμής, προϊόντα, που θα μπορούσαν να δώσουν νέα ώθηση προς τα πάνω στα επίπεδα του πληθωρισμού των τροφίμων. Υπενθυμίζεται πως τον Ιανουάριο η ΕΕ κατέγραψε πληθωρισμό τροφίμων 2,7% και η Ελλάδα μόλις 0,7%. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν μια πολύμηνη επιβράδυνση, αλλά συνολικά ο εγχώριος πληθωρισμός τρέχει με υψηλές ταχύτητες λόγω των μεγάλων ανατιμήσεων στις υπηρεσίες (στέγαση, ενοίκια, ενέργεια, εισιτήρια κ.λπ.).
Προσφορές
Στη συνάντηση συζητήθηκε και η εφαρμογή, από την 1η Μαρτίου, του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές στα σουπερμάρκετ. «Πιέζουμε και αναμένουμε με ελέγχους, οι οποίοι θα ενταθούν, περισσότερες πραγματικές εκπτώσεις και προσφορές και όχι παραπλανητικές», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Α», συμφωνήθηκε μια μεταβατική περίοδος μέχρι τις 31 Μαΐου, ώστε τα καταστήματα λιανικής πώλησης να «ξεστοκάρουν» τις συσκευασίες «1+1». Μέχρι τότε, στα ράφια θα υπάρχουν και αυτές οι προσφορές, αλλά και οι καινούργιες που εναρμονίζονται με την υποχρέωση όλα τα τεμάχια να μην έχουν υποστεί ανατίμηση τις τελευταίες 30 ημέρες και να υπάρχει στο ράφι και το προϊόν μόνο του στην τιμή της προσφοράς. Με την επιπλέον δυσκολία ότι οι αλυσίδες σουπερμάρκετ δεν έχουν την τεχνολογική υποδομή να διατηρούν τις τιμές με τις προσφορές των προηγούμενων 30 ημερών για 30.000 κωδικούς, η προσαρμογή θα γίνει σταδιακά, αλλάζοντας τις ταμπέλες στα ράφια.
Από την Εφημερίδα Απογευματινή