Ανεβάζουν ταχύτητα τα οδικά έργα

Με ορόσημο το 2025 για την ανάπτυξη της Ελλάδας θα υπάρξουν πολλές αλλαγές στις μεταφορές, στην αστική ανάπτυξη και στον τουρισμό
17:00 - 11 Φεβρουαρίου 2025

Το 2025 προβλέπεται να είναι µια χρονιά-ορόσηµο για την ανάπτυξη της Ελλάδας, µε την ολοκλήρωση σηµαντικών οδικών έργων, αλλά και την έναρξη νέων,
που υπόσχονται να αλλάξουν το τοπίο στις µεταφορές, την αστική ανάπτυξη και τον τουρισµό.

Πάτρα – Πύργος

Το έργο-σταθµός που συνδέει την Πάτρα µε τον Πύργο µπαίνει στην τελική του ευθεία. Ξεκίνησε να υλοποιείται το 2022 από τις εταιρείες Αβαξ, AKTOR
και ΤΕΡΝΑ και αναµένεται να ολοκληρωθεί το τελευταίο τρίµηνο του 2025. Μέχρι στιγµής τα ποσοστά προόδου έχουν ξεπεράσει το 70% και ήδη ξεκίνησαν κυκλοφοριακές ρυθµίσεις που συνδέονται µε την πρώτη παράδοση τµήµατος, καθώς εκτιµάται ότι µέσα στο καλοκαίρι θα παραδοθούν τα περίπου 65 χιλιόµετρα από τη ΒΙ.ΠΕ. µέχρι τον Πύργο. Τα υπόλοιπα 10 χιλιόµετρα από το Μιντιλόγλι µέχρι τη ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, που είναι και τα πιο δύσκολα, καθώς γίνεται ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία του δρόµου, θα δοθούν προς το τέλος του έτους. Με την ολοκλήρωση του έργου, η απόσταση Αθήνα – Πύργος θα µπορεί να καλύπτεται σε λιγότερο από 3 ώρες, αλλάζοντας τα δεδοµένα στις επιβατικές και εµπορευµατικές οδικές µεταφορές της περιοχής.

Το βόρειο τµήµα του Ε65

Ο κεντρικός οδικός άξονας Ε65, που συνδέει τη Λαµία µε τα Γρεβενά, θα είναι πλήρως λειτουργικός µέχρι τα τέλη του 2025. Το τελευταίο τµήµα, Τρίκαλα-Εγνατία, µήκους 70,5 χιλιοµέτρων, κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ. Οταν ολοκληρωθεί, θα συνδέει τη Λαµία µε τα Γρεβενά, µε µήκος 182 χλµ. Σήµερα ο Ε65 συνδέει τη Λαµία µε την Καλαµπάκα µέσω ∆οµοκού, Καρδίτσας και Τρικάλων.

Μπράλος – Αµφισσα

Ενα σηµαντικό έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη είναι ο άξονας Μπράλος – Αµφισσα, τµήµα του διαγώνιου δρόµου Λαµία – Ιτέα – Αντίρριο. Με προϋπολογισµό 285 εκατ. ευρώ και χρόνο ολοκλήρωσης τους 54 µήνες, το έργο υπόσχεται να βελτιώσει την ασφάλεια και να µειώσει τον χρόνο µετακίνησης. Η παράδοσή του τοποθετείται το καλοκαίρι του 2027. Το έργο εκτελεί η κατασκευαστική Αβαξ.

Ιωάννινα – Κακαβιά

Πριν από την εκπνοή του 2024 υπογράφτηκε η σύµβαση του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, συνολικού προϋπολογισµού 310 εκατ. ευρώ, µε οριστικό
ανάδοχο τον όµιλο Αβαξ. Σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα, το έργο θα ολοκληρωθεί και θα παραδοθεί σε 54 µήνες από την υπογραφή της σύµβασης, δηλαδή τα µέσα του 2029. Συγκεκριµένα, πρόκειται για µια επέκταση µήκους 70 χλµ., που αποτελεί τµήµα του ∆υτικού Αξονα και συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα, στην περιοχή της Κακαβιάς.

Flyover

Το εµβληµατικό Flyover κατασκευάζεται µε εντατικούς ρυθµούς, για να παραδοθεί πριν από τα µέσα του 2027, δίνοντας ανάσες στο µεγάλο κυκλοφοριακό πρόβληµα του Περιφερειακού της Θεσσαλονίκης. Μετά την ολοκλήρωση του Flyover, η νέα περιφερειακή οδός θα µπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήµατα ανά ώρα, σε σύγκριση µε τα 5.000 οχήµατα που διέρχονται σήµερα. O προϋπολογισµός για την κατσκευή της υπερυψωµένης ταχείας λεωφόρου ανέρχεται στα 462 εκατ. ευρώ. Στο έργο περιλαµβάνονται εννέα ανισόπεδοι κόµβοι, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες.

ΒΟΑΚ: Χανιά – Χερσόνησος

Το πρώτο τρίµηνο του 2025 θα υπογραφεί η σύµβαση για το βασικό τµήµα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο – Χερσόνησος, όπως είχε ανακοινώσει πρόσφατα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Στο τµήµα Χανιά-Ηράκλειο προσωρινός ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ θα
µειωθεί σηµαντικά ο χρόνος για τη διαδροµή Χανιά – Ηράκλε ιο και τη διαδροµή Χανιά – Αγιος Νικόλαος, ενώ θα αναβαθµιστεί η οδική ασφάλεια. Αρκετές
καθυστερήσεις υπάρχουν για το τµήµα Χερσόνησος – Νεάπολη, µήκους 22,5 χλµ., που πραγµατοποιείται µέσω Σ∆ΙΤ από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ
Παραχωρήσεις – ΑΚΤΟR, µε διάρκεια σύµβασης τα 30 χρόνια. Το τρίτο τµήµα αφορά το κοµµάτι Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος, 14,5 χιλιοµέτρων, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει και κατασκευάζεται από την AKTOR ως δηµόσιο έργο, µε προϋπολογισµό 169 εκατ. ευρώ.

Παράκαµψη Χαλκίδας και Ψαχνών

Για τον Αύγουστο του 2028 µετατέθηκε η ολοκλήρωση των έργων για την παράκαµψη Χαλκίδας. Σύµφωνα µε απόφαση του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών, δόθηκε παράταση κατά 18 µήνες, µε βασικό λόγο τις απαλλοτριώσεις, οι οποίες σε ακόµα ένα έργο είναι από τις κύριες αιτίες καθυστερήσεων στο χρονοδιάγραµµα των εργασιών. Είναι το πρώτο µεγάλο οδικό έργο για την περιοχή της Εύβοιας και έπειτα από αναµονή αρκετών ετών. Η παράκαµψη Χαλκίδας και Ψαχνών είναι το σηµαντικότερο έργο για την περιοχή, καθώς θα βελτιώσει τις µετακινήσεις στην ευρύτερη περιοχή. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδοµώνκαι Μεταφορών.

Καλαµάτα – Πύλος – Μεθώνη

Σε κατά τόπους µέτωπα εξελίσσονται οι εργασίες για την αναβάθµιση του οδικού άξονα Καλαµάτα – Πύλος – Μεθώνη στη Μεσσηνία. Οι εργασίες που εκτελούνται έχουν φτάσει σε ποσοστό προόδου 2,22%, και αφορούν περιοχές κυριότητας του ελληνικού ∆ηµοσίου, οι οποίες έχουν παραδοθεί από το ∆ηµόσιο στον ιδιωτικό φορέα σύµπραξης, ο οποίος είναι το σχήµα ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – AKTOR Group.
Το κόστος του έργου, όπως αυτό εγγράφεται στο Πρόγραµµα Ανάπτυξης Υποδοµών, είναι 311,23 εκατ. ευρώ για την αναβάθµιση σχεδόν 50 χιλιοµέτρων από την Καλαµάτα µέχρι τη Μεθώνη. Τα πρώτα χιλιόµετρα αφορούν ανακατασκευή του υφιστάµενου άξονα, ενώ τα περισσότερα αφορούν τη δηµιουργία νέου δρόµου. Η κατασκευή-αναβάθµιση του άξονα, µήκους περίπου 49 χιλιοµέτρων, εκτιµάται ότι θα ολοκληρωθεί σε περίπου 4 χρόνια.

Ο άξονας Καλαµάτα – Πύλος – Μεθώνη είναι η φυσική συνέχεια του αυτοκινητοδρόµου «Μορέα». Με την ολοκλήρωση και λειτουργία του, ο οδηγός θα
µπορεί να φτάνει σε 2 ώρες και 30 λεπτά στην περιοχή της Πύλου και σε περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά

Μαρία Καλούδη

Κυριακάτικη Απογευματινή