Οι παραπλανητικές προωθητικές ενέργειες µπαίνουν στο στόχαστρο του υπουργείου Ανάπτυξης, που µε στόχο την προστασία του καταναλωτή ενισχύει τη«φαρέτρα» του µε νέα «όπλα» για την καταπολέµηση των παραπλανητικών εκπτώσεων, ιδιαίτερα για τα βασικά είδη διαβίωσης και τα τρόφιµα, µε σκοπό να ενισχυθεί η προσπάθεια για τη µείωση του κόστους ζωής. Σε αυτό το πλαίσιο, µε απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, ο Κώδικας ∆εοντολογίας για την παρουσίαση των εκπτώσεων και των προσφορών προς τους καταναλωτές θα εµπλουτιστεί µε νέες προβλέψεις και παραδείγµατα προβληµατικών πρακτικών, προκειµένου να εξαφανιστούν και οι τελευταίες πλασµατικές προσφορές από την ελληνική αγορά και ιδίως τα σουπερµάρκετ.
Ειδικότερα, θα αντιµετωπιστούν προβληµατικές πρακτικές που αφορούν πολυσυσκευασίες τύπου και «δεµένες προσφορές», όπου η µία συσκευασία προσφέρεται δήθεν ως «δώρο», ενώ στην πραγµατικότητα προσφέρονται στην κανονική της τιµή, καθώς και περιπτώσεις «µόνιµων εκπτώσεων» που είναι ψευδείς αφού, στην πραγµατικότητα, το προϊόν που διατίθεται µε δήθεν «έκπτωση» δεν έχει πωληθεί ποτέ, ή σχεδόν ποτέ, στην αρχική του τιµή. Ο υπουργός µάλιστα την ερχόµενη Τετάρτη θα πραγµατοποιήσει συνάντηση µε εκπροσώπους των σουπερµάρκετ, προκειµένου να ενηµερώσει για τις επικείµενες παρεµβάσεις.
Πολλά παραδείγµατα παραπλανητικών προσφορών εντοπίζονται σε σουπερµάρκετ, όπου ένα προϊόν διαφηµί- ζεται µε µειωµένη τιµή 50% καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς, πράγµα το οποίο σηµαίνει ότι δεν πωλήθηκε ποτέ στην υποτιθέµενη αρχική του τιµή. Ή σε προσφορές 1+1 εµφανίζεται µία δελεαστι- κή τιµή, που στην πραγµατικότητα δεν υπάρχει, καθώς υπάρχουν παραδείγµατα που το ένα προϊόν εκτός προσφοράς στο ίδιο σουπερµάρκετ συµφέρει περισ- σότερο τον καταναλωτή.
Σηµαντικό όπλο στη µάχη για τον ενδελεχή και αυστηρό έλεγχο της αγοράς από τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης είναι ότι πλέον θα διεξάγεται µε καινοτόµα ηλεκτρονικά µέσα που αξιοποιούν τεχνολογίες Τεχνητής Νοηµοσύνης και machine learning, που πρώτη φορά είναι διαθέσιµα στην Ελλάδα.
«Τα µηχανήµατα δεν κοιµούνται ποτέ», τονίζουν πηγές του υπουργείου Ανάπτυ- ξης στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή», καθιστώντας σαφές ότι θα είναι αδύνατο να ξεγελαστούν τα µέσα που θα αξιοποιούν την Τεχνητή Νοηµοσύνη κατά τη διενέργεια ελέγχων, που θα «ξεψαχνίζουν» τα δεδοµένα από τα ηλεκτρονικά και τα φυσικά καταστήµατα.
Η καταπολέµηση των στρεβλώσεων της λειτουργίας της αγοράς και της διαφανούς παρουσίασης των τιµών στους καταναλωτές αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης και όπως τονίζουν πηγές του υπουργείου στην «Κυριακάτικη Α» θα έρθει ως αποτέλεσµα της στενής συνεργασίας του κράτους, των επιχειρήσεων και, πρωτίστως, των καταναλωτών.
Οπως παρατηρείται εδώ και περίπου 30 χρόνια, στην ελληνική αγορά και ιδίως στις λιανικές αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών, όπως τρόφιµα, προϊόντα καθαρισµού, καλλυντικά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής, έχουν επικρατήσει πρακτικές που παραπλανούν τον καταναλωτή µέσω της διαφήµισης µεγάλων, αλλά στην πραγµατι- κότητα πλασµατικών εκπτώσεων που αλλοιώνουν τα ορθολογικά κριτήρια επιλογής των καταναλωτών.
Αλλαγή µοντέλου
Στο πλαίσιο αυτό, κατά το τελευταίο χρονικό διάστηµα διενεργούνται αναλυ- τικές συζητήσεις µε την αγορά για την ταχεία αλλαγή του µοντέλου λειτουργίας της ελληνικής αγοράς σε ό,τι αφορά τις εκπτώσεις και τις προσφορές.
Αξίζει να σηµειωθεί ότι ήδη το 2022 ενσωµατώθηκε σε όλα τα κράτη-µέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης η Οδηγία 2019/2161, που είχε σκοπό τη δηµιουργία ενός ενιαίου πλαισίου καταπολέµη- σης του φαινοµένου των παραπλανητικών εκπτώσεων και την προστασία των καταναλωτών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενιαία Αγορά. Στη συνέχεια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, µε την καθοριστική συνεργασία και των υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης, ανέπτυξε νέα ψηφιακά εργαλεία ελέγχου της αγοράς για την καταπολέµηση των παραπλανητικών εκπτώσεων µε σκοπό την εξάλειψη του φαινοµένου.
Παράλληλα, συντάχθηκε το 2023 η πρώτη έκδοση του Κώδικα ∆εοντολογίας για την παρουσίαση των εκπτώσεων και των προσφορών προς τους καταναλωτές, προκειµένου να αποφεύγεται η παραπλάνηση των καταναλωτών, να διευκολύνονται οι σωστές αποφάσεις αγοράς και να προστατεύεται η αγοραστική δύναµη των καταναλωτών.
Σε συνέχεια της έκδοσης του Κώδικα, διενεργήθηκαν χιλιάδες έλεγχοι στην αγορά που οδήγησαν στην επιβολή υψηλότατων προστίµων σε επιχειρήσεις που πα- ραβίασαν τη νοµοθεσία, µε αποτέλεσµα τη σταδιακή, αλλά ουσιαστική υποχώρηση του φαινοµένου σε µία σειρά αγορών καταναλωτικών προϊόντων.
Κυριακάτικη Απογευματινή