Σε στενό κλοιό για τυχόν αδικαιολόγητες ανατιμήσεις και πρακτικές αισχροκέρδειας μπαίνουν από το υπουργείο Ανάπτυξης παραγωγοί, προμηθευτές και μεγάλα σουπερμάρκετ με τζίρο άνω των 90.000.000 ευρώ, καθώς πλέον υποχρεώνονται να ανακοινώνουν κάθε αύξηση στις χονδρικές τιμές για σημαντικά είδη, όπως και τις αυξήσεις στις τιμές λιανικής φρούτων και λαχανικών. Η αναγγελθείσα από τον Κώστα Σκρέκα τριπλή νομοθετική παρέμβαση κατατέθηκε χθες ως τροπολογία. Από την ψήφισή της και μέχρι τις 31 Μαΐου 2024 προβλέπεται ότι:
– Τα σουπερμάρκετ θα ανακοινώνουν υποχρεωτικά στο υπουργείο Ανάπτυξης κάθε αύξηση χονδρικής τιμής αγοράς προϊόντων υψηλής ζήτησης ή όσων θεωρούνται απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση. Τα στοιχεία των τιμοκαταλόγων θα είναι εμπιστευτικά, αλλά οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα μπορούν να τα αξιοποιήσουν, ενώ προβλέπεται πρόστιμο 50.000 ευρώ για κάθε στοιχείο που δεν γνωστοποιείται.
– Τα σουπερμάρκετ επίσης υποχρεώνονται να γνωστοποιούν τις λιανικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων στο υπουργείο Ανάπτυξης, το οποίο με τη σειρά του θα ενημερώνει τους καταναλωτές μέσω του e-katanalotis και της ιστοσελίδας της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Για κάθε παράλειψη γνωστοποίησης προβλέπεται πρόστιμο 20.000 ευρώ.
– Μέσω της πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα προβάλλονται με ειδική σήμανση στα ράφια των σουπερμάρκετ όσα προϊόντα πωλούνται με έκπτωση τιμής 5% και πάνω για τουλάχιστον έξι μήνες. Οι εταιρείες θα πρέπει να στείλουν έως τις 30 Νοεμβρίου έγγραφη δέσμευση προς το υπουργείο Ανάπτυξης για κάθε προϊόν. Αν δεν την τηρήσουν, προβλέπεται πρόστιμο 50.000 ευρώ ανά κωδικό, ενώ τυχόν χρήση του ειδικού σήματος σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία τιμωρείται με πρόστιμο 2.000 ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος. Με 10.000 ευρώ θα τιμωρείται η αντιποίηση της πρωτοβουλίας ή η απομίμηση του ειδικού σήματος.