Αναπτυξιακό ράλι βλέπει ο ΟΟΣΑ στην Ελλάδα

Ενίσχυση επενδύσεων και εισοδημάτων, αλλά και υπεραπόδοση της οικονομίας έως το 2016 προβλέπει στην εξαμηνιαία έκθεσή του
18:01 - 5 Δεκέμβριος 2024
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με τον γ.γ. του ΟΟΣΑ, Ματίας Κόρμαν, στο Μαξίμου τον Ιανουάριο του 2023

Μέση ετήσια ανάπτυξη άνω του 2,3% προβλέπει ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα στην περίοδο 2024-2026, με την προϋπόθεση ότι η χώρα θα αξιοποιήσει πλήρως τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Στην εξαμηνιαία έκθεσή του για τα κράτη-μέλη ο ΟΟΣΑ παρουσιάζεται πιο αισιόδοξος από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ελληνική οικονομία, προβλέποντας ανάπτυξη 2,3% το 2024, 2,2% το 2025 και 2,5% το 2026. Αντίστοιχα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά για την Ελλάδα ανάπτυξη 2,1% το 2024, 2,3% το 2025 και 2,2% το 2026, ενώ οι εθνικές προβλέψεις για το ΑΕΠ είναι 2,2% το 2024, 2,3% το 2025 και 2% το 2026.

Οι επενδύσεις κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης – Θα ενισχυθεί η ιδιωτική κατανάλωση 

Σύμφωνα με την ανάλυση του ΟΟΣΑ, το πραγματικό ΑΕΠ της Ελλάδας αυξήθηκε κατά 1,6% και οι ονομαστικοί μισθοί παρουσίασαν αύξηση 8,6% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024. Βασική κινητήρια δύναμη της ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια αναμένεται να είναι οι επενδύσεις, οι οποίες θα επιταχυνθούν κατά 7,5% το 2024, 8,8% το 2025 και 9,5% το 2026. Παράλληλα, η ιδιωτική κατανάλωση θα ενισχυθεί μέσω της αύξησης των εισοδημάτων, καθώς ο προϋπολογισμός του 2025 περιλαμβάνει νέες παρεμβάσεις ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

Στο μέτωπο του πληθωρισμού ο ΟΟΣΑ προβλέπει μια σταδιακή υποχώρηση του δείκτη κοντά στο 2% μέχρι το 2026. Παράλληλα, τονίζει ότι ο ρυθμός αυτής της αποκλιμάκωσης θα είναι πιο αργός σε σχέση με άλλες χώρες-μέλη του Οργανισμού, κυρίως λόγω των ανατιμήσεων στον τομέα των υπηρεσιών. Από την πλευρά της, η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά ότι ο πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 2,7% για το 2024 και στο 2,1% για το 2025, προβλέποντας και αυτή μια πιο αργή εξασθένηση των τιμών στην αγορά, που συμβαδίζει με τις προβλέψεις του ΟΟΣΑ.

Τι αναμένεται για τη μείωση εισφορών

Κατά την ανάλυση του ΟΟΣΑ, η προγραμματισμένη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών το 2025, με εκτιμώμενο κόστος 0,2% του ΑΕΠ, και οι αυξήσεις των συντάξεων αναμένεται να ενισχύσουν τα εισοδήματα σε ευρεία βάση. Ταυτόχρονα η βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής έχουν δημιουργήσει τον απαιτούμενο δημοσιονομικό χώρο για τη σταδιακή αύξηση των μισθών τα τελευταία χρόνια. Αυτές οι πολιτικές υπογραμμίζουν την προσπάθεια εξισορρόπησης μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, κοινωνικής δικαιοσύνης και δημοσιονομικής σταθερότητας. Οι μεταρρυθμίσεις στη φορολογία και στο ασφαλιστικό σύστημα αποτελούν κομβικά σημεία για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των πολιτών και τη διατήρηση ενός βιώσιμου συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.

Η έκθεση του ΟΟΣΑ τονίζει ότι οι μισθοί στον δημόσιο τομέα, οι οποίοι είχαν παγώσει τα προηγούμενα χρόνια, θα αυξηθούν το 2025 ώστε να ευθυγραμμιστούν με τον μελλοντικό κατώτατο μισθό. Ο κατώτατος μισθός, ο οποίος αυξήθηκε κατά 42% από το 2018 έως τον Απρίλιο του 2024, αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω κατά περίπου 4,6% τόσο το 2025 όσο και το 2026, αντικατοπτρίζοντας τη συνεχιζόμενη προσπάθεια στήριξης των εισοδημάτων.

Ωστόσο, η έκθεση προειδοποιεί για την ανάγκη προσεκτικής ισορροπίας. Οι αυξήσεις των μισθών πρέπει να συμβαδίζουν με την αύξηση της παραγωγικότητας προκειμένου να αποφευχθεί μια ενδεχόμενη άνοδος του κόστους εργασίας, που θα μπορούσε να υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών. Αυτή η παρατήρηση υπογραμμίζει την ανάγκη συντονισμού των μισθολογικών πολιτικών με τις ευρύτερες οικονομικές συνθήκες, διασφαλίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ κοινωνικής προστασίας και οικονομικής σταθερότητας.

Σταθερή πτώση του ελληνικού χρέους

Ο ΟΟΣΑ προβλέπει συνεχή πτώση του ελληνικού χρέους, το οποίο εκτιμάται ότι από το 157,3% του ΑΕΠ στο τέλος του 2024 θα μειωθεί στο 154,2% το 2025 και στο 148,1% έως το τέλος του 2026. Ωστόσο, η βιωσιμότητα του χρέους εξαρτάται άμεσα από τη διατήρηση υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, που προβλέπονται στο 2,4% του ΑΕΠ τόσο για το 2025 όσο και για το 2026. Η έκθεση εντοπίζει κινδύνους για τη βιωσιμότητα του χρέους, όπως η γήρανση του πληθυσμού, η ανάγκη χρηματοδότησης δημόσιων επενδύσεων με εθνικούς πόρους μετά τη λήξη του Ταμείου Ανάκαμψης και οι αυξημένες δαπάνες λόγω των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, παραδείγματος χάρη οι περσινές πλημμύρες στη Θεσσαλία.

Ο Οργανισμός επαναλαμβάνει την πρότασή του για αύξηση των δαπανών σε κρίσιμους τομείς όπως η Υγεία, η Παιδεία και η επαγγελματική κατάρτιση, υπογραμμίζοντας τη σημασία τους για τη βιωσιμότητα της οικονομίας και την ενίσχυση του ανθρώπινου κεφαλαίου. Ο ΟΟΣΑ επισημαίνει ότι η περαιτέρω μείωση της φοροδιαφυγής και ο περιορισμός των φορολογικών δαπανών μπορούν να ενισχύσουν τα δημόσια έσοδα, δημιουργώντας ταμειακό χώρο για πρόσθετες ελαφρύνσεις και παροχές.