Σοκ και… ΔΕΟΣ κατά της φοροδιαφυγής

Ειδικές ομάδες κρούσης για τις πιο απαιτητικές υποθέσεις και νέες τεχνολογίες στο ψηφιακό οπλοστάσιο των «ράμπο» - Έκδοση τιμολογίων και στο κινητό από τον Δεκέμβριο! - Νέες παροχές από τις υπερεισπράξεις
15:32 - 22 Νοέμβριος 2024

Αναβάθμιση του ψηφιακού οπλοστασίου με νέα εργαλεία και υπηρεσίες, όπως το ηλεκτρονικό πελατολόγιο, το δελτίο αποστολής, η ηλεκτρονική τιμολόγηση όλων των συναλλαγών, προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και της ΑΑΔΕ για το 2025, ενώ από τον Δεκέμβριο μπαίνει σε λειτουργία νέα εφαρμογή που θα επιτρέπει σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις να εκδίδουν τιμολόγια από το κινητό τηλέφωνο.

Η διαρκής προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής

Όλες οι νέες πρωτοβουλίες που θα ριχθούν σταδιακά στη μάχη έρχονται ως «απάντηση» στις διαρκώς εξελισσόμενες μεθόδους φοροαποφυγής, αφού πλέον οι κινήσεις στην αγορά θα παρακολουθούνται σε πραγματικό χρόνο, βάζοντας τέλος στα πλαστά τιμολόγια και τις υπόγειες διαδρομές του μαύρου χρήματος.

Μέρος των χρημάτων από την περιστολή της φοροδιαφυγής θα χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση νέων κοινωνικών παροχών και φορολογικών ελαφρύνσεων. Η χρήση πάντως των υφιστάμενων μεταρρυθμίσεων, όπως η διασύνδεση POS – ταμειακών, το myData και οι ηλεκτρονικές πληρωμές, έχει αποδώσει καρπούς, με τα κρατικά έσοδα το 2024 να σημειώνουν αύξηση κατά 1,8 δισ. ευρώ.

Στόχος η εξυπηρέτηση του πολίτη

Εκτός από τα νέα τεχνολογικά μέσα και τις ειδικές ομάδες «κρούσης» που θα συγκροτηθούν το επόμενο διάστημα, όπως για παράδειγμα η κοινή επιχειρησιακή μονάδα ΔΕΟΣ, που θα χειρίζεται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής, θα υπάρξουν παράλληλα και υπηρεσίες που θα βελτιώσουν την εξυπηρέτηση του πολίτη. Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέματα, στο πρότυπο του «1555», που θα λειτουργήσει στο τέλος του πρώτου τριμήνου 2025.

Όλο το μπουκέτο των μεταρρυθμίσεων αυτών που έχουν υλοποιηθεί αλλά και των νέων που θα τεθούν σε λειτουργία το 2025 παρουσιάστηκαν χθες, σε ειδική εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Στην εκδήλωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της ΑΑΔΕ παρουσιάστηκαν τα εξής:

1.  Οι δεκάδες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και εφαρμογές που αναπτύχθηκαν τα τελευταία χρόνια από την ΑΑΔΕ και οι οποίες έχουν περιορίσει κατά 90% τις επισκέψεις στις εφορίες. Εφαρμογές, όπως myDATA, myProperty, myAppodixi, myCAR, myAADEapp, αλλά και η νέα ιστοσελίδα της έχουν αναβαθμίσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης διεκπεραιώνοντας καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Ενδεικτικά, έχουν εκδοθεί 11 δισ. τιμολόγια και αποδείξεις μέσω του myDATA από 1,5 εκατ. εγγεγραμμένες επιχειρήσεις, έχουν πραγματοποιηθεί μέσω του myCAR 3,7 εκατομμύρια συναλλαγές για βεβαιώσεις και ακινησίες οχημάτων που καταργούν αντίστοιχες επισκέψεις στις εφορίες, έχουν εκδοθεί πάνω από 300.000 φορολογικές ενημερότητες ψηφιακά, καταργώντας επίσης επισκέψεις στις εφορίες, ενώ σε επίπεδο υλοποίησης ηλεκτρονικών αιτημάτων σε εφορίες, ΚΕΦΟΔΕ, ΚΕΒΕΙΣ κ.λπ. έχουν διεκπεραιωθεί σχεδόν 7 εκατ. αιτήματα (το 98%) και τα υπόλοιπα αναμένεται να αντιμετωπιστούν το επόμενο διάστημα.

Τέλος, στο επίπεδο των ελέγχων δημιουργείται κοινή επιχειρησιακή υποδομή για τις ειδικές φορολογικές και τελωνειακές δυνάμεις της ΑΑΔΕ, που χειρίζονται τις πιο απαιτητικές υποθέσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου στο πεδίο, οι Δυνάμεις Ελέγχου Οικονομικών Συναλλαγών (ΔΕΟΣ).

2.  Οι μεταρρυθμίσεις στη φορολογική διοίκηση που απλοποιούν την καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων, όπως το νέο σύστημα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, οι προσυμπληρωμένες δηλώσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους, η πλατφόρμα για το ψηφιακό τέλος συναλλαγών, οι αυτοματοποιημένοι έλεγχοι για τα ανασφάλιστα οχήματα κ.ά.

3.  Οι 430.000 διασυνδέσεις συστημάτων POS – ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων που ολοκληρώθηκαν μόλις σε λίγους μήνες. Ένα εμβληματικό και σύνθετο έργο που συνέβαλε καταλυτικά στο να αυξηθούν τα έσοδα από ΦΠΑ το πρώτο 9μηνο του 2024 κατά 11,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

4.  Η «επόμενη ημέρα» στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης. Το 2025 αναμένεται η έναρξη ή η επέκταση λειτουργίας σημαντικών ψηφιακών εργαλείων, όπως το ψηφιακό πελατολόγιο, το ψηφιακό δελτίο αποστολής, η ηλεκτρονική τιμολόγηση, η καθολική εφαρμογή του myDATA για επιχειρήσεις κ.ά.

5. Τίθεται σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο για φορολογικά θέματα, στο πρότυπο του «1555». Ένα σύγχρονο τηλεφωνικό κέντρο, που θα διαθέτει πολλαπλά επίπεδα εξυπηρέτησης, θα απασχολεί έως 220 άτομα και θα διεκπεραιώνει σε καθημερινή βάση χιλιάδες ερωτήσεις και αιτήματα πολιτών. Στόχος είναι να αξιοποιηθεί το επιτυχημένο παράδειγμα λειτουργίας του «1555» και να προσαρμοστεί στις ανάγκες της ΑΑΔΕ και των φορολογουμένων. Το νέο τηλεφωνικό κέντρο θα ξεκινήσει σταδιακά τη λειτουργία του στο τέλος του 1ου τριμήνου του επόμενου έτους.

6.  Τα αποτελέσματα στο μέτωπο της φοροδιαφυγής, τα οποία συνδέονται άμεσα με τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του φορολογικού μηχανισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι για το 2024 εκτιμάται ότι τα επιπλέον φορολογικά έσοδα λόγω του περιορισμού της φοροδιαφυγής θα ανέλθουν σε ένα ποσό της τάξεως του 1,8 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική υπέρβαση φορολογικών εσόδων εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 3,7 δισ. ευρώ. Είναι χρήματα παραπάνω από τον στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2024 και δεν συνδέονται με τον νέο τρόπο φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, καθώς τα ποσά που τους αναλογούν είχαν ήδη ενσωματωθεί στις εκτιμήσεις του προϋπολογισμού.

7.  Παράλληλα, σημαντική βελτίωση αποτυπώνεται και στο λεγόμενο κενό ΦΠΑ, τον ΦΠΑ δηλαδή που χάνει το Δημόσιο κάθε χρόνο λόγω της φοροδιαφυγής. Εκεί το πρόβλημα έχει μειωθεί στο μισό σε σχέση με αυτό που υπήρχε το 2017. Στόχος είναι να περιοριστεί στο 9% το 2027.