Ο κατώτατος μισθός θα φθάσει έως 1.390 € το 2027 από το «ξεπάγωμα» τριετιών

Πάνω από 500.000 εργαζόμενοι με πρόσληψη το 2021-2024 ξεκλειδώνουν αυξήσεις 10% - 30%
23:51 - 5 Νοεμβρίου 2024

Εκτιμάται ότι το ξεπάγωμα των τριετιών, που μέσα στο έτος ωφέλησε 100.000 εργαζόμενους, εντός του 2025 θα επεκταθεί σε άλλους 250.000 εργαζόμενους που συμπληρώνουν τριετία και άρα δικαιούνται επιπλέον προσαύξηση 10%, ενώ το μεγάλο άνοιγμα θα γίνει τον Ιανουάριο του 2027 για όσους κλείνουν τριετία. Έτσι, με τις τρεις αυξήσεις του 2025-2027 και την τριετία, το 2027 ο κατώτατος στο 1ο κλιμάκιο θα κυμαίνεται μεικτά στα 1.045 ευρώ και στα 1.149,5 ευρώ με ένα παιδί.

Να σημειωθεί ότι για τους εργαζόμενους που αμείβονται με μισθούς μεγαλύτερους από τα οριζόμενα στον κατώτατο με τις τριετίες, οι εργοδότες δεν είναι υποχρεωμένοι να δώσουν επιπλέον αύξηση, αλλά μπορούν να συμψηφίσουν τις αυξήσεις αυτές με τους υπάρχοντες μισθούς.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου που είχε προσληφθεί πριν από τις 14/2/2012, όπως είχε διαμορφωθεί στις 14/2/2012, οπότε και ανεστάλη η συμπλήρωσή της, συνεχίζει να συμπληρώνεται μετά την 1/1/2024. Ειδικώς για την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας σε όσους εργαζόμενους αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης σύμβασης ή σχέσης εργασίας σε οποιονδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από τις 14/2/2012 και μετά την 1/1/2024.

Οι αλλαγές θα ισχύσουν για τις αυξήσεις από το 2028

Οι αλλαγές που προτείνονται στο νέο θεσμικό πλαίσιο για τους μισθούς, και θα ισχύσουν για τις αυξήσεις από το 2028, είναι η αναπροσαρμογή του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου να γίνεται αυτόματα, με βάση τον συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα:

– του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών

– του ημίσεος του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Δηλαδή η επιτροπή προτείνει η αυτόματη αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού να λαμβάνει υπόψη και τον πληθωρισμό και την αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας.

Πλήρης διαφωνία της ΓΕΣΕΕ με τις προτάσεις

Η ΓΣΕΕ με επιστολή της προς την κυρία Κεραμέως εκφράζει την πλήρη διαφωνία της με τις προτάσεις της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής για τον κατώτατο μισθό και ζητά τη θεσμοθέτηση στην καθολικότητα της ισχύος και στη δεσμευτικότητα του συνόλου των όρων (μισθολογικών και μη) της εθνικής σύμβασης που θα καθορίζεται κατόπιν διαπραγματεύσεων μεταξύ των κορυφαίων οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών. Η ΓΣΕΕ θεωρεί ότι η πρόταση της Επιτροπής δεν υπηρετεί το στόχο της προώθησης των συλλογικών διαπραγματεύσεων που επιτάσσει κοινοτικός νομοθέτης.

Αναφορικά με την πρόταση για τη δυνατότητα εισαγωγής συστήματος αυτόματης αναπροσαρμογής των νομοθετικά καθοριζόμενων κατώτατων μισθών, επισημαίνει ότι οι κοινωνικοί εταίροι περιορίζονται σε απλό συμβουλευτικό ρόλο, χωρίς ουσιαστικές-αποφασιστικές αρμοδιότητες, ενώ αγνοεί πλήρως στοιχεία και δείκτες που αφορούν το μέγεθος της οικονομικής υστέρησης των Ελλήνων και τη διαβίωση μεγάλης μερίδας κάτω από το όριο της φτώχειας και τα όρια «αξιοπρεπούς διαβίωσης», που θέτουν ως απαραβίαστο όριο τόσο η οδηγία όσο και τα ανώτατα δικαστήρια, ευρωπαϊκά και εθνικά.

Είναι ακόμη χαρακτηριστικό ότι το πόρισμα της Επιτροπής, κατά την εφαρμογή του συστήματος της αυτόματης αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού, προβλέπει πλήθος εξαιρέσεων που μπορεί να οδηγήσουν στο πάγωμά του.