Ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας Διατροφής ο Έλληνας καταναλωτής «γιορτάζει» με μεγάλες αλλαγές στην καθημερινή ρουτίνα του οικογενειακού τραπεζιού. Σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, το 2023 ήταν μία χρονιά κατά την οποία οι πολίτες μείωσαν «αξιοσημείωτα» την κατανάλωση πρωτεϊνών, γαλακτοκομικών, ελαιόλαδου και φρέσκων φρούτων, πλήρωσαν όμως περισσότερα χρήματα για αυτά τα προϊόντα.
ΑΛΛΑΓΗ ΣΥΝΗΘΕΙΩΝ
Και αποτελεί το ορόσημο μιας δύσκολης δεκαπενταετίας, στην οποία αποτυπώνεται η ραγδαία αλλαγή του τρόπου με τον οποίο συντηρείται ένα νοικοκυριό, αφού από το 2009 -τελευταίο έτος πριν από τις αλλεπάλληλες κρίσεις, οικονομική, υγειονομική και ενεργειακή- μειώθηκε ο όγκος αγορών κάθε οικογένειας, αυξήθηκαν όμως οι δαπάνες για τα βασικά αγαθά: η δαπάνη κατά κεφαλήν σε είδη παντοπωλείου διαμορφώθηκε το 2023 στα 2.144 ευρώ, αυξημένη κατά 3,37% σε σχέση με το 2022 και κατά 10,69% σε σχέση με το 2009. Και όλα αυτά την ώρα που καλείται να ανταποκριθεί και σε άλλες καθημερινές ανάγκες που είναι επίσης πιο δαπανηρές.
Έτσι, έπειτα από 15 χρόνια δυσκολιών και αιματηρής οικονομίας ο Έλληνας εργαζόμενος κατέληξε πέρσι να πληρώνει για τις δαπάνες της διατροφής, του παντοπωλείου, της εστίασης, του ηλεκτρισμού και των υγρών καυσίμων το 44,61% των συνολικών δαπανών το 2023 (έναντι 37,9% το 2009). Με βάση τα στοιχεία αυτά εκτιμάται ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για είδη παντοπωλείου το 2023 ανέρχεται σε 21,6 δισ. ευρώ (έναντι 22,1 δισ. ευρώ το 2009).
Πιο συγκεκριμένα, το 2023 και σε σχέση με το 2022 ο Έλληνας καταναλωτής πλήρωσε 10% περισσότερο για 6% λιγότερο ψωμί. Αντίστοιχα, πλήρωσε 64% περισσότερο για λιγότερο κρέας (μείωση κατανάλωσης 16%), ήπιε λιγότερο γάλα κατά 42% και έφαγε λιγότερο τυρί και αυγά, έδωσε όμως 15% περισσότερα χρήματα για αυτά τα προϊόντα, μείωσε το λάδι κατά 5 λίτρα (35% μειωμένη κατανάλωση), αλλά αύξησε τη δαπάνη για το πολύτιμο υγρό κατά 28%.
Ανάλογη είναι η εικόνα και στα γαλακτοκομικά, με το πλήρες γάλα να παρουσιάζει μείωση κόστους σε αντίθεση με το γάλα με χαμηλά λιπαρά, τα αυγά και τα τυροκομικά, η δαπάνη των οποίων αυξήθηκε πάνω από 15%, ενώ η κατανάλωσή τους μειώθηκε κατά 42% με εξαίρεση το γάλα με χαμηλά λιπαρά και τα αυγά, ο καταναλωτής έφαγε λιγότερα φρούτα και λαχανικά και ήπιε λιγότερο καφέ, αύξησε όμως τις δαπάνες του για αυτά τα προϊόντα κατά 14%-15%.