Επιπλέον 1 δισ. € το όφελος για το Δημόσιο από την Αττική Οδό

Πέρασε από τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Στα 3,27 δισ. € προστίθεται έως και 9,5% των ετήσιων εσόδων του οδικού άξονα
15:11 - 4 Οκτωβρίου 2024

Πράσινο φως άναψε η Βουλή στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος αναλαμβάνει τον οδικό άξονα για τα επόμενα 25 χρόνια έναντι τιμήματος-ρεκόρ ύψους 3,27 δισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα αξιοποιηθεί για τη μείωση του δημόσιου χρέους.

Στην πραγματικότητα τα έσοδα του Δημοσίου από την 25ετή παραχώρηση θα είναι τουλάχιστον κατά 1 δισ. ευρώ υψηλότερα, καθώς -όπως αποκάλυψε χθες το powergame.gr- αυξάνεται το ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών του οδικού άξονα που θα μπαίνει στα κρατικά ταμεία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του powergame.gr, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποδέχθηκε να καρπωθεί το Δημόσιο το σύνολο της επιτοκιακής διαφοράς που προκύπτει, επειδή έχουν μεσολαβήσει κάποια χρόνια από τότε που ξεκίνησε ο διαγωνισμός μέχρι την υπογραφή της σύμβασης.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ

Στο πλαίσιο αυτό, η νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ότι το Δημόσιο, πέρα από το αρχικό τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ, θα λαμβάνει και το 7,5% των ετήσιων εσόδων της Αττικής Οδού. Επειδή το Δημόσιο θα λάβει το σύνολο του επιτοκιακού οφέλους, το συγκεκριμένο ποσοστό θα αυξηθεί σημαντικά και μπορεί να προσεγγίσει και το 9,5% των ετήσιων εσόδων, ποσοστό που μεταφράζεται σε πρόσθετο όφελος για το κρατικό ταμείο, που κινείται κοντά στο ένα δισ. ευρώ για τα 25 χρόνια της σύμβασης παραχώρησης. Η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού υπεγράφη πριν από λίγες εβδομάδες και χθες εγκρίθηκε από τη Βουλή.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Φώτη Κόλλια, αυτές τις ημέρες βρίσκεται σε εξέλιξη αγώνας ταχύτητας από πλευράς του νέου παραχωρησιούχου και του υφισταμένου (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-ΑΒΑΞ) και του υπουργείου Υποδομών προκειμένου ο οδικός άξονας να παραδοθεί στον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την προσεχή Κυριακή 6 Οκτωβρίου, δηλαδή αμέσως μετά τη λήξη της σημερινής σύμβασης παραχώρησης. Η διοίκηση του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει ανακοινώσει πως η χρηματοδότηση του έργου αναμένεται να προέλθει από έναν συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισμού, όπως έχει προβλεφθεί και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Από την πρώτη μέρα εφαρμογής της νέας σύμβασης τα διόδια στον οδικό άξονα θα μειωθούν σε 2,5 ευρώ ανά διέλευση από 2,8 ευρώ σήμερα. Μετά τη λήξη της πρώτης πενταετίας ο νέος παραχωρησιούχος έχει τη δυνατότητα να επιβάλει αυξημένα διόδια για κάποιες ώρες της ημέρας, αρκεί ο μέσος όρος του εικοσιτετραώρου να είναι πάλι 2,5 ευρώ. Μπορεί επίσης να επιβάλει διαφοροποιημένα διόδια στα φορτηγά, ανάλογα με την περιβαλλοντική επιβάρυνση, όπως προβλέπουν οι κοινοτικές οδηγίες.

ΑΥΞΗΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ

Η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας της τάξης του 4% τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία κινείται στα 270.000 οχήματα.

Η Αττική Οδός είναι ο μεγαλύτερος σε έσοδα και κέρδη αυτοκινητόδρομος της χώρας, αφού διασχίζει την πολυπληθέστερη Περιφέρειά της. Κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 και έχει μήκος 70 χιλιόμετρα, ενώ αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής.