Οι εννέα στις δέκα επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό, αλλά -όπως προκύπτει από έρευνα του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου- μάλλον οι επικεφαλής τους δεν έχουν συνειδητοποιήσει πλήρως ή δεν είναι διατεθειμένοι να αξιοποιήσουν ως μέτρο προσέλκυσης των πιθανά ενδιαφερομένων προγράμματα κατάρτισης και επιβράβευσης της απόδοσης των υπαλλήλων τους.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, για να κρατήσουν το προσωπικό που έχουν και να προσελκύσουν νέο, θα πρέπει να δώσουν υψηλότερους μισθούς- αυτό έχει επανειλημμένως επισημανθεί-, αλλά και να πείσουν ότι είναι διατεθειμένες να επενδύσουν στην εξέλιξή τους, ακόμη και αν αυτό σημαίνει πρόσθετες δαπάνες και πιθανή «προετοιμασία» των υπαλλήλων τους για πιο ελκυστικές θέσεις στην αγορά εργασίας.
Τα μέλη του ΕΒΕΘ ανήκουν στις μεγαλύτερες εμπορικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης, παρά ταύτα μόνο το 7% διαθέτει θεσμοθετημένο σύστημα επιβράβευσης των εργαζομένων βάσει της απόδοσής τους. Εντούτοις, άτυπο σύστημα επιβράβευσης έχει το 61% των επιχειρήσεων και… κανένα σύστημα το 28%.
Στο πεδίο της κατάρτισης είναι εμφανής η απουσία οργανωμένης προσέγγισης τουλάχιστον από την πλειονότητα, αφού το 53% των επιχειρήσεων απαντά πως οι εργαζόμενοί τους δεν έχουν συμμετάσχει κατά την τελευταία τριετία σε κάποιο πρόγραμμα επιδοτούμενης ή μη κατάρτισης. Κατά τα λοιπά, δεν είναι να απορούμε που οι νέοι προτιμούν να φύγουν στο εξωτερικό για καλύτερους μισθούς, καλύτερες προοπτικές εξέλιξης, μεγαλύτερη αναγνώριση.
Ιαπωνική κυριαρχία στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου
Πέρασε για τα καλά στη δεύτερη θέση πωλήσεων επιβατικών οχημάτων η Suzuki. Μέχρι τον περασμένο Απρίλιο τη θέση αυτή κατείχε η Peugeot, η οποία έπεσε στην τρίτη θέση. Συγκεκριμένα, η Suzuki (Σφακιανάκης ΑΕΒΕ) πέτυχε το 8μηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 μερίδιο 8,2%, αφήνοντας την Peugeot στο 8% και στην τρίτη θέση. Στην πράξη όμως δεν ανέβηκε η Suzuki, αλλά έπεσε η Peugeot (Όμιλος Συγγελίδη) που πριν είχε μερίδιο πάνω από 9%.
Ο πραγματικά ωφελημένος από τις ανακατατάξεις είναι η Toyota (Toyota Hellas), η οποία είναι κυρίαρχη στη Νο1 θέση των πωλήσεων επιβατικών ιδιωτικής χρήσης (ΕΙΧ), το μερίδιο της οποίας στο 8μηνο ανήλθε σε 17,8%. Το μερίδιο της εταιρείας αυξήθηκε ιδιαίτερα μέσα στον Αύγουστο, αφού σχεδόν ένα στα τέσσερα ΕΙΧ που πουλήθηκαν ήταν Toyota. Για την ακρίβεια, η εταιρεία πέτυχε μερίδιο 23%.
Τουρισμός: Σαν την… Πελοπόννησο δεν έχει!
Στην Ελλάδα έχουμε τη συνήθεια να «κολλάμε» στα αρνητικά και να μην επικροτούμε τα θετικά. Γράψαμε πολλές φορές (και θα συνεχίσουμε να γράφουμε, εδώ που τα λέμε) για τα προβλήματα του ελληνικού τουρισμού και πώς μπορεί να βελτιωθεί το προσφερόμενο προϊόν στο πλαίσιο του ανταγωνισμού. Αλλά μια ανάρτηση ενός τουρίστα μάς έκανε να σκεφτούμε ότι μάλλον η Ελλάδα δεν είναι τόσο κακή ως προορισμός όσο νομίζουμε. Και μάλιστα, κάνοντας τη σύγκριση με τις ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου, όπως αυτή που κάνει ο συγκεκριμένος επισκέπτης με την Ισπανία, η Ελλάδα είναι κατά πολύ ανώτερη! Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν χρειαζόμαστε βελτίωση, να τι λέει στην ανάρτησή του ο τουρίστας:
«Δεν θέλω να ξανακούσω ποτέ παράπονα για την τουριστική βιομηχανία της Πελοποννήσου. Κάναμε ένα 12ήμερο οδοιπορικό γύρω από την ακτογραμμή και ξετρελαθήκαμε από την καταπληκτική εξυπηρέτηση. Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στη 10η ημέρα διακοπών μας στην Ισπανία και οι διαφορές είναι ατελείωτες:
– Πρώτον, προς μεγάλη μας έκπληξη, σχεδόν κανείς εδώ δεν μιλάει αγγλικά. Στη Μονεμβασιά, ο ιδιοκτήτης του Airbnb μας ήταν μια 80χρονη γιαγιά και μιλούσε τέλεια αγγλικά.
– Δεύτερον, η εξυπηρέτηση στην Ισπανία είναι ανύπαρκτη. Οι σερβιτόροι είναι βαριεστημένοι, αγενείς και σας εξυπηρετούν με τον δικό τους χαλαρό ρυθμό. Στην Πελοπόννησο, οι σερβιτόροι σε υποδέχονταν με ένα λαμπερό χαμόγελο και έτρεχαν για να εξυπηρετήσουν τα τραπέζια.
– Τρίτον, το φαγητό στην Ισπανία είναι αρκετά περίεργο. Τα μισά εστιατόρια είναι τουρκικά, ιταλικά ή μπεργκεράδικα και τα άλλα μισά ισπανικά εστιατόρια σερβίρουν κυρίως σάντουιτς με ζαμπόν και τυρί και άλλα αλλαντικά. Το εθνικό φαγητό για take away εδώ είναι τηγανητά δαχτυλίδια καλαμαριών σε ψωμάκι (δεν είναι αστείο). Όλες οι σαλάτες είναι ξένες σαλάτες. Το φαγητό στις ταβέρνες στην Πελοπόννησο είναι φρέσκο, νόστιμο και καταπληκτικό. Τεράστια ποικιλία για να διαλέξεις και πολύ φθηνότερα από την Ισπανία. Περάσαμε υπέροχα στην Ισπανία και δεν θέλω να ακουστώ γκρινιάρης, αλλά τα ταξίδια στην Πελοπόννησο κερδίζουν την Ισπανία κατά κράτος».
Απορριμματοφόρα με leasing από την Περιφέρεια Αττικής
Υπεγράφη με την Εθνική Leasing η σύμβαση μίσθωσης 65 απορριμματοφόρων από την Περιφέρεια Αττικής. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 8 έτη και κάθε απορριμματοφόρο θα κοστίσει περί τις 723.000 ευρώ. Το συνολικό ύψος της σύμβασης θα ανέλθει σε 47.000.000 ευρώ (ή 58.200.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Η αναθέτουσα Αρχή, ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) της Περιφέρειας Αττικής διατηρεί το δικαίωμα αύξησης του αντικειμένου της σύμβασης κατά 100%, δηλαδή στη μίσθωση επιπλέον 65 ίδιου τύπου απορριμματοφόρων με το ίδιο τίμημα. Έτσι, η σύμβαση μπορεί να ανέλθει ακόμη και στα 116.000.000 ευρώ σε βάθος 8ετίας.
Τα απορριμματοφόρα που θα μισθώσει η Περιφέρεια Αττικής είναι ειδικά για τη συλλογή βιοαποβλήτων, με περιστρεφόμενο κάδο. Μάλιστα, θα ζυγίζουν τα απόβλητα στο πλαίσιο της παροχής ανταποδοτικών ωφελημάτων, εφόσον εφαρμοστούν. Σημειώνεται ότι τα οχήματα θα είναι ηλεκτροκίνητα και στο πλαίσιο αυτού του διαγωνισμού o ΕΔΣΝΑ θα προμηθευτεί και τις σχετικές μονάδες φόρτισης των οχημάτων. Η σύμβαση αυτή ανατέθηκε στην NRG του Ομίλου Βαρδινογιάννη και ανέρχεται σε 3.500.000 ευρώ.