Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος μέχρι να περάσουν η 25ετής διαχείριση, η λειτουργία, η εκμετάλλευση και η περαιτέρω ανάπτυξη της Αττικής Οδού στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έναντι του «κολοσσιαίου» ποσού των 3,27 δισ. ευρώ, που θα εισρεύσει στα δημόσια ταμεία.
Οι υπογραφές για την παραχώρηση του μεγαλύτερου οδικού άξονα της Πρωτεύουσας στην ισχυρότερη εταιρεία παραχωρήσεων και υποδομών της χώρας έπεσαν χθες, με τον ιδρυτή και βασικό μέτοχο της εταιρείας, Γιώργο Περιστέρη, να στέλνει το μήνυμα ότι «η Αττική Οδός αποτελεί νευραλγικό κομμάτι ενός ευρύτερου κυκλοφοριακού ιστού, που πρέπει να αναπτυχθεί και να επεκταθεί περαιτέρω».
Στην τελετή παρευρέθησαν ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, o διευθύνων σύμβουλος του Growthfund, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, o πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ, Γεώργιος Περιστέρης, και ο πρόεδρος της Νέας Αττικής Οδού Παραχώρηση ΜΑΕ, Εμμανουήλ Μουστάκας.
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 1,5% του ελληνικού ΑΕΠ, και την εκπλήρωση όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης/παραλαβής.
Από τις 6 Οκτωβρίου, δε, θα ισχύσει και η μείωση των διοδίων διέλευσης στα 2,5 ευρώ (από 2,80 ευρώ σήμερα) όπως προβλέπεται στη νέα σύμβαση παραχώρησης, η οποία γίνεται προσπάθεια να ενεργοποιηθεί έως το τέλος του έτους, πριν από την καταληκτική ημερομηνία της 12ης Φεβρουαρίου 2025.
Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει με συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τραπεζικού δανεισμού. Το έργο βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, ενώ η βαριά συντήρησή του θα έχει ολοκληρωθεί κατά την ημερομηνία μεταβίβασης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σύμφωνα με την εταιρεία, τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο κατατάσσεται μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο και με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την οικονομική κρίση όσο και κατά την πρόσφατη πανδημία. Συγκεκριμένα, η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας της τάξης του 4% τα τελευταία 10 χρόνια, ενώ πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία κινείται στα 270.000 οχήματα.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Αναφερόμενος στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργος Περιστέρης, δήλωσε: «Η ένταξη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποτελεί μέρος ενός συνολικού σχεδιασμού που προσεχτικά και με σύνεση υλοποιούμε εδώ και χρόνια, πραγματοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις με πολλαπλασιαστική αξία για την εγχώρια οικονομία, συνεισφέροντας στην αύξηση της απασχόλησης αλλά και εισφέροντας σημαντικότατα κεφάλαια στα δημόσια ταμεία. Η Αττική Οδός, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, είναι ένα έργο που αναπόφευκτα ξεχωρίζει μεταξύ των άλλων οδικών παραχωρήσεων της χώρας, καθώς λόγω της θέσης στην Αττική επηρεάζεται και επηρεάζει συνολικά την κυκλοφοριακή πραγματικότητα της πρωτεύουσας. Για αυτό και η Αττική Οδός δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως νησίδα, αλλά ως νευραλγικό κομμάτι ενός ευρύτερου κυκλοφοριακού ιστού, που πρέπει να αναπτυχθεί και να επεκταθεί περαιτέρω προκειμένου οι μετακινήσεις των πολιτών και των επισκεπτών της Αθήνας να γίνουν αποδοτικές, βελτιώνοντας το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον και την καθημερινότητα εκατομμυρίων ανθρώπων».