Άδειες με αστερίσκο για τους 18 servicers

Υπό διαχείριση «κόκκινα» δάνεια 88 δισ. € το 2023
18:49 - 25 Ιούνιος 2024

Λήγει στα τέλη της επόμενης εβδομάδας η αξιολόγηση των εταιρειών διαχείρισης από την Τράπεζα της Ελλάδος για την εκ νέου αδειοδότησή τους. Η υποβολή των επικαιροποιημένων φακέλων στην ΤτΕ ολοκληρώθηκε στις 29 Μαρτίου και η διαδικασία αξιολόγησης ολοκληρώνεται στις 29 Ιουνίου. Στο ενδιάμεσο διάστημα, η ΤτΕ βρισκόταν σε συνεχή διάλογο με τις εταιρείες διαχείρισης, επισημαίνοντάς τους τα κενά στα υποβληθέντα δικαιολογητικά και τα προαπαιτούμενα για την ανανέωση της άδειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, παραμένουν ακόμη σημαντικές ελλείψεις στους φακέλους των υπό εξέταση εταιρειών. Παρά ταύτα, φαίνεται ότι η Τράπεζα της Ελλάδος δεν προκρίνει, για λόγους ανταγωνισμού, να «κόψει» εταιρείες διαχείρισης από τη διαδικασία, αλλά θα δώσει εύλογη παράταση χρόνου, για να συμπληρωθούν οι φάκελοι. Στο πλαίσιο αυτό, εκτός από πέντε εταιρείες διαχείρισης που -σύμφωνα με τις πληροφορίες- δήλωσαν εξαρχής στην ΤτΕ ότι δεν ενδιαφέρονται να ανανεώσουν την άδειά τους (πρόκειται για τις Cerved, Hoist, Pepper, SFS και Resolute), οι υπόλοιπες 18 από τις συνολικά 23 εταιρείες διαχείρισης που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας θα αποκτήσουν νέα άδεια. Σημειώνεται ότι οι ελλείψεις που έχει εντοπίσει η ΤτΕ στους φακέλους αφορούν θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, εσωτερικού ελέγχου και διαδικασιών αλλά και business plan.

Το business plan πρέπει να περιλαμβάνει πλήρη και λεπτομερή περιγραφή των δραστηριοτήτων διαχείρισης πιστώσεων που προτίθεται να παρέχει η εταιρεία διαχείρισης, της στρατηγικής, των διαθέσιμων πόρων και του προγράμματος δράσης και ανάπτυξης των εργασιών της κατά τα πρώτα τρία έτη μετά την αδειοδότηση, με αναφορά στο χρονοδιάγραμμα επίτευξης των στόχων της. Μάλιστα, στο πλάνο αυτό περιλαμβάνονται ο προσδιορισμός των πηγών άντλησης των κεφαλαίων και πρόβλεψη των εξελίξεων των βασικών λογαριασμών του ισολογισμού, συμπεριλαμβανομένων των ιδίων κεφαλαίων, των αποτελεσμάτων και των ταμειακών ροών κατά τα πρώτα τρία έτη μετά την αδειοδότηση, στοιχεία σχετικά με τη διάρθρωση και τη βάση υπολογισμού της αμοιβής διαχείρισης, καθώς επίσης και πρόβλεψη του συνολικού αριθμού των μελών του προσωπικού.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στην υποβολή των νέων φακέλων καμία εταιρεία δεν ζητεί να κάνει χρήση και της δυνατότητας αναχρηματοδότησης δανείων υπό εξυγίανση, πληρώντας την υποχρέωση ελάχιστων κεφαλαίων 4.500.000 ευρώ, αντί των 100.000 ευρώ που προβλέπονται για την απλή άδεια διαχείρισης απαιτήσεων. Αυτό δεν σημαίνει, πάντως, ότι δεν θα προχωρήσουν στην εξυγίανση υπερχρεωμένων επιχειρήσεων αναζητώντας τρόπους και κεφάλαια από τρίτους επενδυτές.

Το 2023 οι εταιρείες διαχείρισης προχώρησαν σε λύσεις οριστικής διευθέτησης οφειλών, με «κουρέματα» που ξεπέρασαν τα 600.000.000 ευρώ. Οι ρευστοποιήσεις οφειλών κινήθηκαν στα 850.000.000 ευρώ και οι αποπληρωμές σε 3,31 δισ. ευρώ, ενώ ο κύριος όγκος των υπό διαχείριση «κόκκινων» χαρτοφυλακίων αφορούσε επιχειρηματικά δάνεια. Επί συνόλου ανοιγμάτων υπό διαχείριση 88 δισ. ευρώ, οι εταιρείες διαχειρίστηκαν πέρυσι δάνεια 69,3 δισ. που έχουν αγοραστεί από funds και δάνεια ύψους 18,7 δισ. ευρώ που τους έχουν ανατεθεί από τις τράπεζες.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΤτΕ, το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου των 69,3 δισ. ευρώ που διαχειρίζονται οι εταιρείες για λογαριασμό των funds αφορά χαρτοφυλάκιο επιχειρηματικής πίστης (45,6%), ενώ ακολουθεί το χαρτοφυλάκιο στεγαστικής πίστης (31,9%) και, τέλος, το χαρτοφυλάκιο καταναλωτικής πίστης (22,5%).

Τα παραπάνω υπό διαχείριση ανοίγματα είναι χαμηλής ποιότητας, με το 91% αυτών να αφορά μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Από αυτά τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα, η πλειονότητα είναι καταγγελμένα ανοίγματα (74,5%), ενώ το 18,8% αφορά ανοίγματα σε καθυστέρηση άνω των 90 ημερών και το 6,7% ανοίγματα ταξινομημένα ως αβέβαιης είσπραξης (unlikely to pay).

Οι ρυθμίσεις που πραγματοποιήθηκαν μέχρι το τέλος του 2023 αφορούσαν το 27,7% του συνολικού υπό διαχείριση χαρτοφυλακίου για λογαριασμό των Εταιρειών Απόκτησης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ). Το μεγαλύτερο ποσοστό των ρυθμισμένων ανοιγμάτων αφορά λύσεις οριστικής διευθέτησης (48,2%) και ακολουθούν οι μακροπρόθεσμες λύσεις ρύθμισης (42,6%) και οι βραχυπρόθεσμες λύσεις ρύθμισης (9,2%).