Ανάπτυξη 1,7% σε αξία πωλήσεων κατέγραψε η αγορά των σουπερμάρκετ στο τετράμηνο του 2024 (Ιανουάριος – Απρίλιος), σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, ενώ και ο όγκος πωλήσεων στα τυποποιημένα προϊόντα (fixed barcodes) αυξήθηκε κατά 1,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023. Η ανάπτυξη των σουπερμάρκετ εμφανίζεται έτσι να υποχωρεί, από το αντίστοιχο 2,8% στο τρίμηνο, με τον συνολικό τζίρο να διαμορφώνεται σε 3,756 δισ. ευρώ, δηλαδή 63.000.000 ευρώ περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η επίδοση αυτή οφείλεται στην ανοδική πορεία του κλάδου τροφίμων (2%) και δευτερευόντως των ειδών για το σπίτι (0,7%), αντισταθμίζοντας την πτώση 0,3% που εμφάνισαν τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής. Η τιμή ανά μονάδα προϊόντος υποχώρησε για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια, κατά 0,1%, μετά τις μέσες αυξήσεις κατά 6,6% το 2023 και 6,9% το 2022. Με αυξήσεις τιμών είχε κλείσει και το 2021 (+1,9%) αλλά και το 2020 (+1,4%).
ΑΡΝΗΤΙΚΟΣ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ
Μετά από την κορύφωση των ανατιμήσεων κατά 11,5% τον Φεβρουάριο του 2023, για πρώτη φορά καταγράφηκε αρνητικός πληθωρισμός -1,8% στα σουπερμάρκετ. Ανά κατηγορία υπήρξαν μέσες μειώσεις 2% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 0,4% στα προϊόντα για το σπίτι, ενώ στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις ήταν οριακές, της τάξης του 0,4%. Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (-5,1%), τα γαλακτοκομικά (-4,1%), άλλα προϊόντα σπιτιού (-2,5%) και τα αλκοολούχα ποτά (-2,1%). Στον αντίποδα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν σε είδη μαγειρικής (2,9%), μη αλκοολούχα ποτά (2,9%) και snacks (2,6%). Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) διατηρήθηκε στο 27,1% του συνολικού τζίρου, με την ανάπτυξή του να φθάνει το 4,5% έναντι 0,9% των «επώνυμων» (branded). Τα υψηλότερα μερίδια PL συναντάμε στα τρόφιμα και τα είδη σπιτιού. Σε επίπεδο όγκου, τη μεγαλύτερη βελτίωση εμφάνισαν τα γαλακτοκομικά και τα μη αλκοολούχα ποτά.
«Η υπόθεση της αποκλιμάκωσης των τιμών είναι υπόθεση όλων μας, απαιτείται συνεργασία και συνένωση δυνάμεων, επισήμανε -μιλώντας στον ΑΝΤ1- ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος. «Θα παρεμβαίνουμε διαρκώς και θα κάνουμε τα πάντα, για να στηρίξουμε την ελληνική κοινωνία», σημείωσε. Εστιάζοντας στο θέμα της αποκλιμάκωσης των τιμών, ο κ. Θεοδωρικάκος ανέφερε ότι στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι «να διασφαλίσουμε μέσα από αυστηρούς και συστηματικούς ελέγχους την κανονική λειτουργία της αγοράς και τη λειτουργία του ανταγωνισμού». «Η επιτυχία του στόχου της αποκλιμάκωσης των τιμών απαιτεί συνένωση δυνάμεων, το κέρδος είναι θεμιτό, η αισχροκέρδεια όχι», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και αναφέρθηκε στις κατευθυντήριες γραμμές της πολιτικής του:
– Ενίσχυση ελεγκτικού μηχανισμού για περισσότερους και πιο ποιοτικούς ελέγχους. Η ΔΙΜΕΑ ενισχύεται άμεσα με 30 νέα στελέχη.
– Συνεργασία με ανεξάρτητες Αρχές: «Θα στηρίξουμε και την Επιτροπή Ανταγωνισμού να κάνει άριστα τη δουλειά της, όπως και τον Συνήγορο του Καταναλωτή».
– Αναβάθμιση της πλατφόρμας e-katanalotis, που ήδη περιέχει πληροφορίες για 3.000 προϊόντα.
– Ενημέρωση πολιτών: Συνάντηση με τους εκπροσώπους του καταναλωτικού κινήματος. «Ο ενημερωμένος καταναλωτής έχει δύναμη», ανέφερε χαρακτηριστικά.
– Παράταση των έκτακτων μέτρων έως την 31η Δεκεμβρίου.
– Συστηματική παρακολούθηση της αγοράς, ιδιαίτερα στη διαδρομή από το χωράφι στο ράφι, και του ρόλου των μεσαζόντων.
– Επανεξέταση του ορίου των προστίμων και παρακολούθηση της διαδικασίας είσπραξης.
– Συναντήσεις με βιομηχάνους και ιδιοκτήτες εταιρειών σουπερμάρκετ.
ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΣΤΗ MIELE
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού οριστικοποίησε χθες την επιβολή προστίμου σε μεγάλο «παίκτη» της αγοράς για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού. Συγκεκριμένα, η ολομέλεια του Ανεξάρτητης Αρχής αποδέχθηκε την Πρόταση Διευθέτησης Διαφοράς που υπέβαλε η MIELE Ελλάς και επέβαλε μειωμένο πρόστιμο συνολικού ύψους 46.160 ευρώ.